Plaats een oliedruppeltje aan weerszijden van je rem- en versnellingkabels. De olie zorgt ervoor dat je kabels beter in hun bescherming glijden. Ze beschermt ook tegen vocht. Zo krijg je meer soepelheid bij het remmen en bij het veranderen van versnelling.
Het enige smeermiddel dat voor de rem mag worden gebruikt is koperpasta. Remvoeringen worden aan hiermee aan hun ACHTERzijde ingesmeerd voordat ze in de remklauw worden geplaatst. Ook de remklauw kan aan de remcilinder wat koperpasta gebruiken.
In remmen kun je doen door een tijdje rond te fietsen met de rem een klein stukje ingedrukt. Hierdoor worden de remschijf en blokken heel warm wat er vervolgens voor zorgt dat het piepende geluid verdwijnt. Ook kan het veroorzaakt worden door vettigheid of viezigheid op de remschijf of blokken.
De meest voorkomende reden van piepende remmen zijn vieze of vette remonderdelen. Met name schijfremmen kunnen enorm gaan piepen als hier een beetje vettigheid op zit. Je remmen kunnen vies en vet worden tijdens het fietsen. Bijvoorbeeld door opspattend water van de weg of modder waar olieresten in zitten.
Na vervanging worden remblokken en -schijven op de weg getest. Het inrijden gebeurt over een afstand van circa 300 km. Hierbij dient te worden gecontroleerd of er geen vibraties of geluiden van de remmen komen, zowel tijdens het rijden als ook tijdens het remmen.
Het op olie en mineralen gebaseerde vet bevat geen metalen en is niet geleidend. Daardoor kan het probleemloos worden toegepast op voertuigen met moderne abs-systemen. Het gebruik van kopervet is een van de meest gemaakte fouten bij het monteren van remschijven en remblokken.
Voor het schoonmaken van je fiets remschijven raden wij WD-40 Bike Degreaser aan. Dit is op basis van oplosmiddel waardoor het vet, olie, stof en vuil verwijdert zonder residu achter te laten. Deze spray is eigenlijk bedoeld voor de fietsketting, maar het werkt ook goed bij het reinigen van de remschijven.
Zorg er ook zeker voor dat je jouw remmen op de juiste manier gebruikt tijdens het fietsen. Dit zorgt zéker voor vermindering van remkracht. Als het toch gebeurt, verwijder dan het wiel en reinig de schijf grondig met alcohol of brake cleaner en een schone doek. Komen deze vloeistoffen op je remblokken, vervang ze dan.
Remblokken kun je ontvetten door er schijfremmenreiniger op te spuiten en daarna vlak af te schuren met schuurpapier. Werkt praktisch altijd.
Voordelen van hydraulische schijfremmen:
De remvloeistof die onder druk staat, werkt als een versterker waardoor de rijder minder wordt belast. Je remt daardoor meer met minder kracht. Betere remkracht dan mechanische remmen.
Doe dit 2-3 keer om zeker te weten dat het vet goed verdeelt is en overal in de rem zit. Rollerbrake vet kun je hier bestellen voor ongeveer 13,-. Zodra je kabels vervangen zijn, de rem afgesteld is en gesmeerd loopt hij eigenlijk altijd weer als een nieuwe!
Standaard smeerolie, zoals Dry Weather Lube van Cyclon, zijn uitermate geschikt voor fietsers die vooral verwachten te fietsen in droge omstandigheden. Dit type smeermiddel is betaalbaar, smeert de ketting goed en trekt nauwelijks vuil aan.
Voor het schoonmaken van je fiets remschijven raden wij WD-40 Bike Degreaser aan. Dit is op basis van oplosmiddel waardoor het vet, olie, stof en vuil verwijdert zonder residu achter te laten. Deze spray is eigenlijk bedoeld voor de fietsketting, maar het werkt ook goed bij het reinigen van de remschijven.
Remreiniger is een zeer krachtige reiniger en ontvetter waarmee u vuil, vet, olie, smeer en remvloeistof kunt verwijderen van auto-onderdelen. Zoals de naam al doet vermoeden is remreiniger met name bedoeld voor het reinigen van uw remonderdelen.
Er zijn meestal 3 oorzaken waarom de remkracht van hydraulische schijfremmen afneemt: De remblokken zijn versleten: in dit geval moet je ze vervangen. De remschijven en/of remblokken zijn vuil: Lees hier hoe je deze schoonmaakt. Er zit lucht in het remsysteem: In dit geval moet je de remmen ontluchten.
Wanneer remblokken vervangen moeten worden is sterk afhankelijk van de wijze waarop jij de auto gebruikt. Voor remschijven geldt dat ze gemiddeld 110.000 kilometer mee kunnen. Maar rijd je nou vaak in files bijvoorbeeld, dan wordt zo ongeveer de helft van 110.000 kilometer aangehouden.
De hydraulische schijfrem werkt door middel van olie dat door een remleiding naar de remklauw wordt verplaatst. De druk die dit met zich meebrengt zorgt ervoor dat de zuigers in de remklauw zich tegen de remschijven aanduwen. Dit systeem is lichter en geeft je de mogelijkheid om nog doseerbaarder te remmen.
Keramisch vet is dé vervanger voor kopervet
En terecht! Het biedt uitstekende bescherming tegen corrosie en is tevens bestand tegen hoge temperaturen. Het smeervet is verwerkbaar met het bijgeleverde kwastje waardoor je snel en eenvoudig het vet op de goede plaats kunt aanbrengen.
Koper vet of keramisch vet is beide prima, dat zal het probleem niet zijn. De remblokken rondom afschuinen voorkomt dat de remblokken kunnen happen op de remschijf. Een remzuiger die niet goed gangbaar is moet gangbaar gemaakt worden want dat kan zeker het piepen veroorzaken.
KOPERVET: Hittebestendig vet voor mechanische componenten die blootstaan aan hoge temperaturen. Diëlektrisch en lost niet op in water. Dringt door in vastgeroeste verbindingen en maakt ze gangbaar. Beschermt tegen corrosie, slijtage, roest en oxidatie in agressieve chemische en thermische omgevingen.