De nadruk ligt vooral op het handelen. Onder pedagogie wordt de praktijk van het opvoeden verstaan. Het gaat daarbij om de manier waarop volwassenen (ouders, opvoeders, onderwijzers) jeugdigen grootbrengen met een bepaald doel.
Met een goed pedagogisch klimaat bereik je dat leerlingen zich veilig voelen, gezien en gehoord worden. Ze worden geaccepteerd zoals ze zijn. Een fijne, voorspelbare en positieve sfeer zorgt ervoor dat leerlingen (en ouders) graag naar school komen. Dit geeft een goede, ontspannen startsituatie om te leren.
Didactiek is onderdeel van de pedagogiek en behandelt de regels en de kunst van het onderwijzen. Het geeft handvatten voor het motiveren van leerlingen en het goed opbouwen van lessen. Om dit goed te kunnen doen zijn natuurlijk bepaalde vaardigheden nodig.
Het gaat om het bieden van emotionele ondersteuning; om het respecteren van de autonomie van kinderen; om het stellen van grenzen; om praten en uitleg geven; om het stimuleren van de ontwikkeling en het begeleiden van interacties tussen kinderen.
Kinderen en volwassenen zijn niet alleen gelijkaardig maar ook gelijkwaardig. De pedagogische relatie tussen jou en je leerlingen berust op gelijkwaardigheid. Aard en gedrag van een kind worden mede bepaald door zijn algehele lichamelijke en geestelijke gesteldheid. ook de sfeer in de klas verbeteren.
Een goed pedagogisch klimaat staat of valt met het contact tussen de leraar en zijn leerlingen. Als het contact goed is, voelen de leerlingen zich veilig, kunnen ze actief mee doen, zijn de leerprestaties hoger en kunnen leerlingen zich optimaal ontwikkelen.
Pedagogiek is opvoedkunde. Andere gangbare betekenissen zijn onderwijsleer en opvoeding. De pedagogiek probeert op een systematische manier kennis te verwerven over de ontwikkeling van een kind tot zijn volwassenheid.
Voorwaarde voor het pedagogisch handelen zijn de vier pedagogische basisdoelen die genoemd worden in de Wet Kinderopvang. Deze vier pedagogische opvoedingsdoelen hebben betrekking op emotionele veiligheid, sociale competentie, persoonlijke competentie en de overdracht van waarden en normen.
Een pedagoog kan advies geven over eventuele therapeutische behandelingen en opvoedkundige kwesties. Het is belangrijk dat een pedagoog goed luistert naar kinderen en ouders en probeert hen zoveel mogelijk te stimuleren.
De vakoverstijgende of algemene onderwijsbehoeften van een leerling zijn vooral pedagogisch van aard en hebben in algemene zin betrekking op de sociaal-emotionele ontwikkeling en op het leren van een leerling. Centraal staat de vraag: Hoe kan deze leerling zich het beste ontwikkelen en het beste leren?
Een didactische werkvorm is de activiteit die een docent met leerlingen/studenten uitvoert om hen iets te leren. Bekende werkvormen zijn: rollenspelen, leergesprekken en presentaties. Activerende werkvormen zijn werkvormen waarbij de leerling/student zelf actief kennis en vaardigheden verwerft.
In totaal zijn er zes interactievaardigheden benoemd: sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten & uitleggen, structuur & continuïteit, ontwikkelingsstimulering en het begeleiden van interacties.
Relatie, autonomie en competentie als de drie psychologische basisbehoeften om ontwikkeling en motivatie te kunnen waarborgen.
De wet- en regelgeving bevat de vier pedagogische basisdoelen van Riksen-Walraven: ➢ Het bieden van emotionele veiligheid. ➢ Het bevorderen van de persoonlijke competentie. ➢ Het bevorderen van de sociale competentie. ➢ Het bevorderen van de morele competentie, de overdracht van normen en waarden.
Het goede voorbeeld te geven, beleefd te zijn, respect te tonen naar de kinderen en de ouders en excuses te maken indien nodig. Elkaar te groeten bij binnen komst en weggaan.
Het is belangrijk dat je graag met kinderen en/of jongeren omgaat. Maar, ook betrokken bent bij hun dagelijkse doen en laten plus je moet weten wat hun bezighoudt. Eveneens moet je in staat zijn een fijne sfeer te creëren waarin de kinderen of jongeren zich op hun gemak en veilig voelen.
Onder pedagogie wordt de praktijk van het opvoeden verstaan. Het gaat daarbij om de manier waarop volwassenen (ouders, opvoeders, onderwijzers) jeugdigen grootbrengen met een bepaald doel.
Je leert alles over de leefwereld van kinderen, jongeren en gezinnen. Je leert ouders ondersteunen en samen zoeken naar opvoedingskansen. En ook hoe je een team coacht en inspireert.
Het studieprogramma
Bij Pedagogische wetenschappen bestudeer je de ontwikkeling en opvoeding van kinderen, jongeren en jongvolwassenen in de context waarin zij opgroeien (gezin, school, vrienden, vrije tijd). Ook onderzoek je wat een 'normale' opvoedingssituatie is en hoe je die nog verder kunt verbeteren.
Deze brede doelstelling is gespecificeerd in de vier pedagogische doelen van Riksen-Walraven: het bieden van emotionele veiligheid, het bevorderen van persoonlijke competentie, bevorderen van sociale competentie en het overdragen c.q. eigen maken van waarden en normen.
U moet in uw pedagogisch beleidsplan zetten hoe u verantwoorde kinderopvang geeft. Dit moet in ieder pedagogisch beleidsplan staan. U omschrijft duidelijk hoe uw pedagogisch medewerkers en gastouders: met kinderen omgaan met respect en gevoel zodat zij zich veilig en geborgen voelen.
Het is een krachtig middel om jongeren actiever te betrekken en zelfstandiger te maken. Zodat kinderen optimale kansen krijgen zich te ontwikkelen en hun talenten aan te laten spreken in een zorgzame, veilige en uitdagende omgeving. Waarbij kinderen veelzijdig competent worden.