De drukveer zorgt er namelijk voor dat de koppeling aangrijpt zodra het juiste toerental bereikt is. Maak je te weinig toeren bij het optrekken? Dan heb je een sterkere drukveer nodig. Bij teveel toeren kies je juist weer voor het omgekeerde.
De trekveren zitten in de koppeling, en de sterkte van deze trekveren bepaalt wanneer je koppeling aangrijpt. Met sterke trekveren maakt je scooter meer toeren, bij slappe trekveren grijpt hij al bij minder toeren aan.
De drukveer zit tussen de koppeling en de poulies aan de achterkant van de scooter. De drukveer zorgt er eigenlijk voor dat de snaar aan de achterkant, in de poulie, niet gelijk kan zakken en houd de motor 'op toeren'.
Strakkere drukveer = meer wrijving = meer energie verspillen aan warmte ipv aandrijving. Malossi wit kan goed wat te slap zijn, maar probeer dan een gele, niet een rode op std setup.
Als je rollen gewoon nog goed zijn kan het helpen een zwaardere drukveer te nemen in de achterkoppeling in combinatie met zwaardere rollen. Er staat dan een hogere spanning op je v- snaar die zorgt dat je vario veel makkelijker teruggetrokken wordt.
De drukveer zorgt er namelijk voor dat de koppeling aangrijpt zodra het juiste toerental bereikt is. Maak je te weinig toeren bij het optrekken? Dan heb je een sterkere drukveer nodig. Bij teveel toeren kies je juist weer voor het omgekeerde.
Met een 50cc moet de malossi drukveer die je bij de malossi vario krijgt wel redelijk werken, maar ik vond de standaard drukveer toch net iets fijner alsnog. Vond dat ie niet heel verkeerd er mee wegtrok maar moest toch meer toeren maken voor die wat deed en wheelies waren verleden tijd.
Je begint met het kleine tandwiel zodat je snel en licht kunt fietsen (optrekken). Wil je sneller dan moet je een groter tandwiel kiezen aan de voorzijde. Doordat de omtrek groter wordt aan de aandrijvende kant neemt de snelheid toe. Bij de scooter werkt dit ongeveer ook zo, maar dan automatisch en zonder tandwielen.
De rolletjes zijn gewichten waarmee je in combinatie met de drukveer en trekveertjes de variateur kunt afstellen zodat de scooter zonder dip kan optrekken tot de topsnelheid.
Hoe werkt een drukveer? Drukveren zijn waarschijnlijk de meest gebruikte veren en komen bijna overal voor, het basisprincipe is simpel: hoe verder je de veer indrukt des te hoger de ontwikkelde kracht [N/mm indrukking]. De toepassingen zijn legio en niet meer weg te denken uit de samenleving.
Als uw scooter snelheid verliest voor enkele seconden, of wanneer u een branderige geur ruikt, adviseren we u de scooter koppeling te laten nakijken.
Effect van lichter/zwaardere rollen:
De motor zal dus meer toeren gaan maken voordat de top is bereikt. Bij zwaardere rollen hoeft de motor minder moeite te doen de v-snaar aan de top van de vario te krijgen, de rollen zijn zwaarder en zullen zich door de middelpuntvliegende krachten makkelijker verplaatsen.
Werking. De transmissie bestaat uit een vario, een koppeling en een eindvertraging. De overbrengingsverhouding wordt veranderd door middel van een getande V-snaar die over verstelbare poelies loopt. De vertanding van de V-snaar heeft geen aandrijvende functie, maar dient enkel om de buigzaamheid te verbeteren.
De beste trekveer is naar onze mening – en dat kunnen wij stellen op basis van jarenlange eigen ervaring – een kunststof trekveer. Daarbij hebben wij veel gebruik gemaakt van het merk RUNPO. Dit is een professioneel merk uit Duitsland dat al jarenlang wordt gebruikt door elektriciens wereldwijd.
Afhankelijk van uw wensen past u dus de trekkracht van uw trekveren en de duwkracht van uw drukveren aan. Als voorbeeld de twee merken Malossi en Polini: Malossi drukveren: Van sterk naar slap: Wit 7%, geel 15%, rood 30%, groen 60%, paars 60% en blauw 106%.
Als u de variorollen van uw scooter wilt vervangen kunt u kiezen voor lichtere en zwaardere variorollen. Door de lichtere rollen zal de krukas sneller moeten draaien om de de v-snaar op de top van de vario te krijgen. Met andere woorden, de motor zal dus meer toeren draaien voordat deze op zijn top is.
De variateur bestaat uit twee poelies en rolletjes. Zodra de bestuurder gas geeft, worden de rolletjes in de variateur door de centrifugale kracht naar buiten geduwd. Hierdoor schuiven de poelies naar elkaar toe, waardoor de v-snaar die tussen de poelies loopt van binnen naar buiten loopt.
Overtoeren is alles wat na het toerental komt waarop jouw topvermogen wordt afgegeven.
De oplossing is om er een 60cc of 70cc cilinder op te laden zetten, de variateur te laten ontgrenzen, zwaardere rolletjes er in en dan vervolgens een 25 of 35 km cdi er in. Je hebt dan meer koppel waardoor je veel sneller optrekt maar je begrens je toeren veel lager door de langzamere CDI.
Met een meetcorrectie van 5km/u erbij mag je bromfiets maximaal 50 km/u halen tijdens de test. Je krijgt dan eerst alleen een boete. Maar geeft de meting aan dat je scooter of brommer sneller kan dan de maximale constructiesnelheid plus 15 km/u, dan kan ook de scooter in beslag worden genomen.
Wat is het verbruik van een 4-takt scooter? Het verbruik van een 4-takt scooter, dus benzinemodel, ligt rond de 1 op 40. Dat betekent dat je 1 liter benzine (EURO 98-E5) nodig hebt om 40 kilometer te kunnen rijden. Mocht je nog een 2-takt scooter hebben, dan is de 4-takt zo'n 2x zuiniger.
Hoeveel gram variorollen heb ik nodig? Wij adviseren voor een standaard Vespa Sprint, Primavera of Piaggio Zip de 8,0 gram variorollen van Bobotech. Met deze variorollen heb je een goede balans tussen een snelle optrek en hoge topsnelheid.
je moet een overbrenging overpersen , de ingaande as zit geperst in een lager in het deksel , deze moet je eruit persen en vervangen door het Malossi exemplaar , en de middelste as moet ook uit het tandwiel wordenn geperst zodat deze as weer in het malossi tandwiel kan worden geperst..
steek de platkopschroevendraaier tussen een van de vinnen van je vliegwiel aan de onder of bovenkant bij het gat in je brug (ben even vergeten welke kant, maar dat vind je zo uit) de kant waarheen je schroevedraaier blokkeert is de kant die je op moet draaien. En zo haal je je koppeling los.