Weduwen, weduwnaren en partners met geregistreerd partnerschap krijgen automatisch bericht van de SVB als zij in aanmerking komen voor een nabestaandenuitkering. Samenwonende stellen moeten zelf een aanvraag indienen. Ook heb je mogelijk recht op toeslagen, subsidies of gemeentelijke kortingen.
Je moet aangifte doen in de gemeente van overlijden. Eventueel kan de begrafenisondernemer dat voor je doen. Van de gemeente ontvang je dan de Akte van overlijden. De gemeente legt dit vast in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA).
Vroeger kreeg men van de ziekenfondsen een bedrag gestort om de begrafeniskosten gedeeltelijk mee te betalen. Een maximum van 150 euro afhankelijk van ziekenfonds. Dit werd afgeschaft toen de besparingen werden ingeschakeld door de overheid, tijdens de bankencrisis. Vandaag krijgt men dus geen premie meer uitgekeerd.
Het allereerste dat moet gebeuren, is het overlijden melden aan de huisarts, naasten, uitvaartverzorger en de gemeente waarin je dierbare is overleden. Als je de uitvaart bij ons regelt, doen wij aangifte van overlijden voor jou en regelen de Akte van Overlijden. Zodat jij je kunt richten op de uitvaart.
De notaris legt in een verklaring van erfrecht vast wie de gevol machtigde is. Meld zo snel mogelijk het overlijden bij de bank van de overledene. De bank blokkeert dan de rekeningen die op naam staan van de overledene. Er kan dan niets meer van de rekening worden afgeschreven.
Bij een en/of rekening is het zo dat degene die de rekening heeft gevoed (lees gemakshalve: zijn/haar geld op deze rekening heeft gestort) de eigenaar is van het geld.
Wat er met een bankrekening gebeurt na het overlijden van een rekeninghouder? Dat is in principe aan de erfgenaam of erfgenamen. De rekening kan worden geblokkeerd, maar ook worden gewijzigd. Je kunt hem bijvoorbeeld op een andere naam laten zetten.
De erfgenamen – partner of kinderen - zijn verplicht om de bank te informeren over het overlijden. Bij een overlijden zal de bank alle bankrekeningen en bankkaarten van de overledene én de langstlevende partner immers blokkeren en de kluizen verzegelen.
Wanneer deblokkeert de bank? Zodra de bank officieel op de hoogte is wie de wettige erfgenamen van de overledene zijn, worden de rekeningen gedeblokkeerd.
En/of rekening
Als één van de rekeninghouders overlijdt zal de bank, na melding van het overlijden, de pasjes en internettoegang van de overledene blokkeren. De rekening blijft voor de mederekeninghouder gewoon toegankelijk.
Over de nalatenschap moet je namelijk in de meeste gevallen belasting afdragen. Daarna moeten alle rekeningen betaald worden, bijvoorbeeld voor de notaris, de executeur en eventuele rechtbankkosten. Het geld dat overblijft, wordt vervolgens uitbetaald aan de erfgenamen.
Als iemand overlijdt mag een bank de rekeningen die op naam van de overledene staan blokkeren. Als erfgenamen de rekening toch willen gebruiken (bijvoorbeeld om betalingen te doen) hebben ze een verklaring van erfrecht nodig.
Wanneer je naar een notaris gaat na overlijden bepaal je zelf. Er is hiervoor geen regel die bepaalt hoe snel je die moet inschakelen. Het is verstandig om dit zo snel mogelijk te doen. Zeker in het begin, tijdens de rouwperiode, kan de notaris je veel financiële en juridische zaken uit handen nemen.
Bij DigiD is het overlijden van een persoon wel bekend. Daardoor is het na een overlijden niet mogelijk om een nieuwe DigiD-activeringscode aan te vragen. De bestaande code blijft echter wel actief en bruikbaar. Een nabestaande die de DigiD-code kent, kan deze dus blijven gebruiken om in te loggen in MijnOverheid.
Geld van rekening afhalen na overlijden
Let op: u bent niet automatisch eigenaar van het saldo op de rekening van de overledene. Dus ook geld opnemen na overlijden van de rekeninghouder kan niet zomaar. Als nabestaanden geld van de rekening halen zonder dat dat eerst juridisch geregeld is, is dat strafbaar.
Alle verplichtingen die bestaan op het moment van overlijden zullen door de erfgenamen moeten worden voldaan, als zij zuiver aanvaarden. Het gaat hier onder andere over belastingschulden, schadeclaims, leningen die moeten worden terugbetaald en bijvoorbeeld openstaande energienota's.
De uiteindelijke rekening voor het afwikkelen van de erfenis kan een paar honderd euro zijn als er een duidelijk testament is of wanneer alle erfgenamen het snel eens worden. Maar het kan ook duizenden euro's of zelfs nog meer kosten. Doorgaans worden de notariskosten betaald uit de erfenis.
Zoals gesteld kan geld opnemen na overlijden strafbaar zijn. Dit gaat dan over geld opnemen van rekening overledene. De stelregel is dat na het overlijden van de partner of andere dierbare het niet is toegestaan om geld van de rekening af te halen, zonder iets te regelen.
De kinderen erven de blote eigendom. De nagelaten goederen (dit is de erfenis) bedragen meestal de helft van die bankrekeningen en beleggingen. De andere helft is van de langstlevende en valt buiten de erfenis.
Als er geen testament is, regelen de erfgenamen samen de erfenis. Zij kunnen dit ook door 1 of meer personen laten doen met een boedelvolmacht. Dit is een verklaring waarin staat wat de gekozen persoon namens de erfgenamen mag doen. Deze persoon kan een erfgenaam zijn, maar dat hoeft niet.
Hoeveel bankrekeningen mag je hebben? Je mag een in principe een onbeperkt aantal betaalrekeningen openen, maar dit is niet verstandig. In tegenstelling tot een spaarrekening kost een betaalrekening namelijk wel geld. Je betaalt maandelijks of per jaar een bepaald bedrag voor de betaalrekening.
Een ervenrekening is vaak de rekening van de overledene. Na het overlijden blokkeert de bank de rekening van de overledene (bekijk het beleid per bank>>>). Na het overleggen van een verklaring van erfrecht wordt deze rekening op naam gezet van erven van de overledene.
Iemand toegang geven tot uw bankzaken
Met een machtiging geeft u iemand toegang tot uw bankrekening. De gemachtigde kan daarmee een aantal bankzaken namens u regelen. De gemachtigde mag bijvoorbeeld namens u geld overboeken en uw bij- en afschrijvingen checken. U bent als rekeninghouder de volmachtgever.