De temperatuur van de lucht die in de motor verbrand moet worden kan oplopen tot wel 150 graden Celsius. De intercooler zorgt ervoor dat deze lucht wordt afgekoeld. De intercooler is in de meeste gevallen geplaatst in de voorbumper en wordt dus door de rijwind gekoeld.
De taak van de intercooler is om deze gecomprimeerde lucht af te koelen. De gecomprimeerde lucht komt vanaf turbo, gaat door de intercooler heen en gaat vervolgens naar het inlaatgedeelte van de motor. De gecomprimeerde lucht wordt via de buizen aan de zijkant, door de kleine kanalen van de intercooler heen geblazen.
Aan de andere kant zorgt het upgraden van de intercooler ervoor dat de door de turbocompressor gecomprimeerde lucht aanzienlijk wordt afgekoeld. Dit leidt tot een hoger zuurstofgehalte in de geleverde lucht en dus tot een toename van het motorvermogen.
Waar zit de intercooler? Heb je een auto met een turbomotor, dan is de kans groot dat er een intercooler op zit. Sommige auto's hebben zelfs twee intercoolers. Vanwege hun koelende functie krijgen de intercoolers meestal een plek achter de voorbumper, waar ze veel hulp krijgen van de rijwind.
Een intercooler kan nooit te groot zijn. Dat is misschien niet helemaal waar omdat er drukverlies op kan treden als de gecomprimeerde lucht te veel ruimte krijgt en weer gaat uitzetten.
Grotere intercooler monteren voor meer vermogen! Als je met een turbo rijdt en je wilt flink meer vermogen is een intercooler upgrade, ook wel interkoeler genoemd, vaak noodzaak. Je auto wordt daar namelijk sneller van.
De kosten voor een nieuwe inlaatluchtkoeler beginnen bij ongeveer 100 euro; afhankelijk van fabrikant en model kan dit tot enkele honderden euro's oplopen.
Dit wordt veroorzaakt door te hoge uitlaatgas tegendruk. Het fluitende geluid ontstaat doordat de uitlaatgassen langs afdichtingen of de VNT-aansturing naar buiten wordt geperst. Dit gaat vaak samen met uitlaatgasstank in het interieur van de auto en turbodrukproblemen.
Gemiddeld kun je rekenen op een prijs tussen de 1500 en 3500 euro voor het laten inbouwen van een turbo. Houd er rekening mee dat er ook extra kosten kunnen zijn voor het aanpassen van andere onderdelen van de auto om de turbo goed te laten werken.
Jensen: "Een defecte of lekkende intercooler is te herkennen aan de volgende punten: Een merkbare vermindering van het motorvermogen, een verhoogd brandstofverbruik en/of extreme rook uit de uitlaat. Als de druk in het turbosysteem onjuist is bevat het lucht-brandstofmengsel onvoldoende zuurstof.
De levensduur van een turbo is circa 150.000 tot 200.000 kilometer bij normaal gebruik en normaal onderhoud.
Omdat een turbo ongeveer 10.000 toeren maakt per minuut is die ook uitermate kwetsbaar. Een turbo gaat zo'n 150.000 kilometer mee waarna de lagers versleten raken en de turbo gaat bewegen in zijn behuizing.
Een cold air intake maximaliseert het vermogen, maar zorgt ook voor een efficiënter brandstof verbruik. Koelere lucht heeft een hogere luchtdichtheid en bevat daarom meer zuurstof. Dit komt weer ten goede voor de motor en de prestaties van jouw Honda.
Antwoord van Jos. U vraagt of het nodig is de turbo te laten afkoelen en of start/stop beter uitgeschakeld kan worden wanneer de turbo daardoor mogelijk schade kan oplopen. Het nog laten draaien van de motor alvorens deze uit te zetten is niet meer van deze tijd.
Turbodruk of drukverhouding
Een turbo is feitelijk een verschildruk pomp. Dat drukverschil heerst tussen de inlaat en de uitlaatzijde van het compressorwiel, de drukzijde van de turbo. De drukverhouding is het quotiënt van de druk aan de inlaatzijde van de compressor en de uitlaatzijde van de compressor.
Turbo's begeven het zelden uit zichzelf. De oorzaak is vaak elders in de motor te vinden. Het overgrote deel van de turbo problemen ontstaat namelijk door één van de drie meest voorkomende oorzaken. Dit zijn te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.
Een van de onverwachte voordelen van een turbolader is dat hij de motor geruislozer maakt omdat hij het geluid van de luchtinlaat dempt. Wanneer je echter een luid jankend geluid hoort, als een tandartsboor of een politiesirene (sommigen spreken ook wel van gefluit), is dit een mogelijk teken van een turbo-defect.
Een fluitende turbo is niet áltijd een teken dat er iets mis is. Koud kan een turbo iets meer geluid maken dan warm. Pas als het geluid heftiger wordt en/of constant aanwezig is, moet u hier alert op zijn om schade te voorkomen. Welke schade, is afhankelijk van het soort geluid en de oorzaak.
Meer dan 95% van de turbo problemen ontstaan door 3 veel voorkomende oorzaken te weten: te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.
Turboproblemen kunnen bijvoorbeeld ontstaan door luchtlekken. De turbo zorgt voor extra lucht in de verbrandingskamer, maar dan moeten de luchtkanalen in het turbocircuit wel luchtdicht zijn. Zo niet, dan zitten er meestal scheurtjes in de slangen, losse klemmen of ondichte verbindingen.
De kosten voor een andere (revisie)turbo zal met montage vermoedelijk rond de 1000-1200 euro bedragen. Het beste is uiteraard een prijsindicatie bij één van de turbospecialisten op te vragen en vooral daar aan voorafgaand een diagnose te laten stellen.
Turbomotoren verbruiken minder brandstof omdat ze een hogere compressieverhouding hebben waardoor er meer vermogen en koppel is. Hierdoor hoeft de motor minder hard te werken en verbruikt hij dus minder brandstof.
Hoeveel je motor kan hebben is natuurlijk ook afhankelijk van zijn conditie en de onderdelen die je gebruikt. Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat een standaard 1.5 Honda motor tot ongeveer 200 pk aankan. Zet je een turbo op je 1.6 VTI, dan kan je tot zo'n 260 pk vragen van je standaard motor.