Betekenis: Sponsoring Het doel van de sponsor is vaak tweeledig: zowel het steunen van een maatschappelijk initiatief als het genereren van publiciteit. De tegenprestatie voor de financiële bijdrage van de sponsor bestaat meestal uit uitingen van zijn logo, soms voorzien van de vermelding van een slogan of website.
Een sponsor steunt een activiteit, een evenement, een vereniging, een groep personen etc.door geld of andere middelen ter beschikking te stellen, in ruil voor publiciteit als tegenprestatie. Bij sponsoring maken we onderscheid tussen het sponsoren met geld en in natura.
De sponsor stelt geld, goederen en/of diensten ter beschikking van de gesponsorde. Daar stelt de gesponsorde prestaties tegenover, die bijdragen aan de marketing- en/of communicatiedoelstellingen van de sponsor. Veel sponsorverzoeken beginnen en eindigen met een goed idee.
De gesponsorde levert een zakelijke tegenprestatie, zoals communicatiemogelijkheden in de vorm van bijvoorbeeld een reclamebord of socialmediapost. . De ondernemer ontvangt altijd een tegenprestatie, anders is er sprake van een donatie.
Sponsoring kan een organisatie veel goede publiciteit opleveren, maar helaas heeft het ook een negatieve kant. Witwassen, omkoping en reputatieschade liggen op de loer. Zodra er veel geld omgaat in een sportevenement of er kan gegokt worden om een sportuitslag dan is er de kans op omkoping of corruptie.
Voor het werven, vinden en binden van sponsoren heb u een sponsorplan nodig. Hierin staan de uitgangspunten van het sponsorbeleid, waaronder: de doelstellingen, het soort sponsoren/bedrijven, prestaties, tegenprestatie, sponsorpakketten etc.. Dit dient als handleiding voor de betrokkenen bij de sponsorwerving.
De Vea, de Vereniging van communicatie-adviesbureaus, onderscheidt de volgende vormen van sponsoring: Sportsponsoring; kunstsponsoring; onderwijssponsoring; sociale en maatschappelijke sponsoring; natuursponsoring; audio-visuele sponsoring; evenementensponsoring.
Het gemakkelijkste is om uw sponsorgeld rechtstreeks over te maken aan de club of de vereniging en om te vragen om een gedetailleerde factuur of nota op te stellen waarin staat dat u dit doet voor het voeren van publiciteit. Zo vermijdt u problemen met de BTW en op die manier is uw uitgave een aftrekbare kost.
Belasting en sponsoring
Sponsoring wordt niet gerekend tot de hoofdactiviteit van een organisatie en is geen belastingvrije inkomstenbron omdat de sponsor er iets voor terugverwacht.
Je zorgt voor de groei van je bedrijf en creëert tegelijkertijd goodwill. Bij je klanten, leveranciers en de buitenwereld, maar ook bij je huidige en toekomstige medewerkers. Tegelijkertijd werk je aan een groot netwerk en versterk je de relatie met stakeholders. En dat maakt sponsoring meer dan de moeite waard.
Sponsorpakketten zijn een cruciaal onderdeel van elk evenementplanningsproces. Ze bieden organisaties een middel om aanvullende financiering veilig te stellen, de zichtbaarheid te vergroten en de geloofwaardigheid van hun evenementen te vergroten.
Sponsors werven onder leveranciers
Vraag een lijst op bij de penningmeester van alle crediteuren. Deze bedrijven hebben een afhankelijkheid en dus een belang bij de vereniging en deze afhankelijkheid is een gezonde basis voor sponsoring. Noteer ook de producten die in de kantine verkocht worden.
“Wil je aanhaken op dit goede doel, neem dan contact met hen op. Bespreek het initiatief en ook de coördinatie.” Wilt u tóch zelf een goed doel oprichten, ga dan naar de Kamer van Koophandel voor informatie. “Je maakt samen met de notaris statuten, dat is de basis van je goede doel.
Dit betekent dat het bedrijf het sponsorbedrag van hun omzet mag afhalen en zo dus een belastingvoordeel hebben. Daarnaast kan sponsoring ook bijdragen aan een positiever beeld van het bedrijf. Bedrijven die een vereniging sponsoren worden vaak gezien als betrokken bij de mensen en sociaal verantwoordelijk.
Er geldt geen minimumbedrag voor sponsoring. Als het wordt gedaan uit zakelijk belang, zijn de kosten als sponsor aftrekbaar voor de inkomstenbelasting, ongeacht de hoogte van het bedrag.
Bel het bedrijf eerst om te achterhalen of een verzoek überhaupt gewenst is en aan wie het gericht moet worden. Neem geen genoegen met 'stuur maar op', maar geef aan dat je het verzoek flink wilt voorbereiden en dus zeker wilt weten dat er serieus naar gekeken zal worden.
En is de BTW aftrekbaar? Als we de belastingwetten en jurisprudentie lezen, komt het volgende beeld heel duidelijk naar voren: Als de sponsoring gedaan is uit zakelijk oogpunt (naamsbekendheid, binding met de regio, product- of merkintroductie, personeelswerving) kunnen de kosten afgetrokken worden van de winst.
sla link op in klembord. Kopieer. Reclame en sponsoring activiteiten zijn onderworpen aan 21% btw.