Een beugelslot weegt tussen de 1600 en 2200 gram.
Wat een normaal, gemiddeld gewicht is van een fietsslot, hangt af van het type fietsslot. Voor een kettingslot specifiek bestemd voor de fiets is dit ongeveer 2 tot ruim 2 kilo. Voor een beugelslot is dit iets hoger; dit type wordt echter ook meer voor scooters gebruikt.
Kies voor een ART-slot met minimaal 2 sterren. Ook een ART-3 slot is prima geschikt voor de beveiliging van uw e-bike. Het type slot maakt niet zo heel veel uit; u kunt bijvoorbeeld kiezen voor een ringslot, een vouwslot of een kettingslot. Een goed basisslot voor de beveiliging van uw e-bike is een ringslot.
Een vouwslot is een veilig slot, gemaakt van schakels die je gemakkelijk kan inklappen of opvouwen. Voor extra veiligheid gebruik je het vouwslot om je fiets aan een object vast te zetten. Omdat vouwsloten niet zo zwaar zijn, neem je ze zonder veel extra moeite mee in een fietstas of je rugzak.
Fietssloten van het oer-Nederlandse merk AXA die als 'veilig' worden beschouwd. Dat deze sloten geschikt zijn om uw fiets mee te beschermen tegen diefstal wordt onderschreven door de Stichting ART met een ART-2 certificering.
Solid-ringslot van AXA
De productie en verkoop van de 'Poolse sleutel' kan AXA niet tegenhouden. 'Er is geen wet die dat verbiedt. Een koevoet waarmee je kunt inbreken, mag je ook produceren en verkopen. ' Maar je mag de sleutel niet aanprijzen als een middel om een AXA-slot te openen.
Alle type sloten zijn te openen op de één of andere manier, zij het met een betonschaar, slijptol of sterke nijptang. Het is de mate waarin het slot open te breken is die belangrijk is voor de veiligheid van een slot.
Een kettingslot is eigenlijk het sterkste type (fiets)slot dat verkrijgbaar is. Vooral als het van gehard staal is gemaakt. Door de constructie met schakels is het onmogelijk om snel en onopvallend een kettingslot open te krijgen.
1 - Axa Defender Ringslot
Het ringslot heeft een ART 2 sterren goedkeur, hiermee voldoet het slot aan de eisen om een fietsverzekering af te sluiten. Het Defender ringslot biedt optimale beveiliging door de anti-boor cilinder en de gehard stalen beugel.
De diefstalbestendigheid was bij deze sloten al getest door Stichting ART. Conclusie: vergeet vouwslot en beugelslot. De beste oplossing is een ringslot in combinatie met een los kettingslot van minimaal 85 centimeter zodat je hem altijd aan de 'vaste wereld' vast kunt maken.
Verzekeraars als HEMA en Unigarant geven aan dat de fiets of e-bike voor vergoeding bij diefstal op slot moet staan met een ART-goedgekeurd slot van (minimaal) twee sterren. Een ART-2 fietsslot volstaat dus voor zowel de gewone als de elektrische fiets.
De dikte van een fietsslot is naast het soort materiaal de belangrijkste veiligheidsfactor. Wij raden aan om voor een fietsslot te gaan van minimaal 8 mm dik.
Welke soorten sloten zijn goed voor de verzekering? Een goed fietsslot dan wel scooterslot of motorslot voor de verzekering kan zijn een kettingslot, maar ook een beugelslot, ringslot en/of insteekslot (laatstgenoemden alleen bij de fiets). Het kan zelfs gaan om een vouwslot of remschijfslot.
Het ART-keurmerk
Stichting ART test, keurt en certifieert alle sloten die in Nederland op de markt komen. Het gaat hierbij om alle soorten sloten: ringsloten, kettingsloten, beugelsloten, vouwsloten, schijfremsloten, kabelsloten en insteeksloten (alleen voor de fiets).
Het is aan te raden om naast een ringslot, een tweede (of zelfs derde) slot van goede kwaliteit te gebruiken. U heeft een slot nodig dat niet zomaar los te maken of door te knippen is. In het algemeen geldt dat kettingsloten als de veiligste sloten worden gezien maar ook beugelsloten bieden goede beveiliging.
Een insteekslot voor de fiets zorgt voor extra zekerheid bij het tegengaan van diefstal. Zeker als het een ART-combinatie betreft met als ingrediënten het ringslot en een insteekketting. Een insteekketting is veiliger dan een insteekkabel, al heeft laatstgenoemde weer andere voordelen.
Het kabelslot en kettingslot zijn aan elkaar gewaagd wat betreft stevigheid en bescherming tegen het doorknippen ervan. Op het vlak van flexibiliteit gaat de voorkeur hier uiteindelijk wel naar het kettingslot omwille van zijn gebruiksgemak.
Wil je een door de verzekering goedgekeurd fietsslot, koop dan een ART-keurmerkslot met minimaal twee sterren: ART-2. Wil je de beveiliging van je fiets of e-bike uitbreiden, schaf dan een tweede slot aan met bijvoorbeeld minimaal een ART-2- of een ART-3-, ART-4- of zelfs ART-5-keurmerk.
Het Fortlocks Cijferslot 4-Cijferig is als best getest eruit gekomen! Dit komt omdat het een zeer goede beveiliging heeft. Het is heel erg sterk en gaat niet zomaar kapot. Zo kan het ook buiten staan en zelfs met extreme weersomstandigheden gaat het niet open.
Alleen de stevigste varianten komen in aanmerking voor het ART-certificaat en worden erkend door verzekeraars, en een cijferslot kan lang zo veilig niet worden gemaakt als een cilinder voor een sleutel. Als gezegd is de cijfercombinatie van een fietsslot doorgaans zelf (eenvoudig) in te stellen.
Goede slotspray vermindert de slijtage van de bewegende delen van het slot, zoals vermeld, juist door het afstoten van vuil, vocht, stof en stuivend zand. Het gebruik van slotspray is simpel. De slotspray is aan te brengen met het standaard geïntegreerde precisie spuitslangetje.
In veel gevallen kun je een kabelslot open krijgen met een grote en stevige nijptang of wellicht een betonschaar. Ook andere grote scharen kunnen helpen om het kabelslot door te knippen. Lukt dit niet? Dan kun je altijd nog gebruik maken van een slijptol.