De parlementaire enquête startte op 14 oktober 1998 met de benoeming van de enquêtecommissie, zes jaar na het neerstorten van de El Al-Boeing. De enquête eindigde op 22 april 1999 met de aanbieding van het eindrapport, waarna dit rapport in de Tweede Kamer werd behandeld.
' 'De parlementaire enquête in 1998 was een uitgelezen kans om alle complotten te ontmantelen,' zegt Baksteen. 'Maar in de tweede week ging het helemaal mis. ' De commissie suggereerde dat de verkeersleiding feiten over de lading 'onder de pet' had gehouden.
Rob van Gijzel uit Eindhoven beet zich als Tweede Kamerlid voor de PvdA in de jaren negentig vast in het dossier van de Bijlmerramp. "Het was onduidelijk wat er in het vliegtuig had gezeten en mensen werden ziek." Op 4 oktober 1992 crashte een vrachtvliegtuig van EL AL dat net daarvoor was opgestegen van Schiphol.
De restanten van de militaire lading en het verarmd uranium dat als contragewicht in de staart van het vliegtuig was aangebracht zou door 'mannen in witte pakken' zijn afgevoerd.
Op 4 oktober 1992 stortte El Al Flight 1862, een Boeing 747 vrachtvliegtuig, neer in de flats Groeneveen en Klein-Kruitberg in de Bijlmermeer (in de volksmond "Bijlmer", onderdeel van Amsterdam- Zuidoost). De crash staat in Nederland bekend als de Bijlmerramp.
Deze was onderweg naar Tel Aviv, toen het goederenvoertuig te pletter stortte en daarbij enkele flatgebouwen trof in de Bijlmer. Vandaar wordt deze gebeurtenis ook wel de Bijlmerramp genoemd. De schatting van het aantal slachtoffers ligt op 200 doden, waarvan slechts 43 officieel zijn geïdentificeerd.
Incidenten en ongevallen
Er vonden 124 ongevallen plaats met de Boeing 747. Bij de grootste luchtvaartramp uit de geschiedenis, de vliegtuigramp van Tenerife in 1977, vond een botsing plaats tussen twee toestellen van dit type.
Precies vijftien jaar geleden crashte een Boeing 737 van Turkish Airlines tijdens het landen in Nederland. Daarbij kwamen 9 mensen om het leven en raakten 120 anderen gewond. Drie betrokkenen blikken met NU.nl terug op de ramp.
Een breed gesteunde motie van Pieter Omtzigt zorgde daarom voor een heroverweging van de geheimhouding. Vandaag worden 27 van de 81 dossiers openbaar gemaakt. Dit aantal wordt nog groter; sommige stukken moeten nog worden gescheiden van stukken die wel geheim moeten blijven, en worden dus later opengesteld.
Waarom zit er verarmd uranium in vliegtuigen? De eerste 551 Boeing 747-toestellen zijn uitgerust met contragewichten van verarmd uranium. Het verarmd uranium is toegepast als balansgewicht in bewegende staartvlakken.Verarmd uranium wordt dan toegepast vanwege het bijzonder hoge soortelijk gewicht.
Op 4 oktober 1992 stortte El Al-vlucht 1862, een Boeing 747-vrachtvliegtuig van de Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al, neer in de flats Groeneveen en Klein-Kruitberg in de Bijlmermeer in Amsterdam.
Een vertraagde metrolijn en vrijwel onbestaande voorzieningen waren slechts het begin van de problemen in de Bijlmermeer. Al snel werd het enorme complex van 31 gebouwen en 13.000 appartementen onaantrekkelijk voor de blanke middenklasse waarvoor het project was voorgesteld.
Wat vervoerde het Bijlmerrampvliegtuig? Hanja Maij-Weggen, minister van Verkeer en Waterstaat destijds, zegt kort na de ramp dat er niets anders dan “bloemen, parfum en videorecorders” vervoerd werd.
De parlementaire enquête is in Nederland een recht van onderzoek dat het hoogste staatsorgaan van volksvertegenwoordiging, de Tweede en Eerste Kamer der Staten-Generaal, toekomt als middel om het beleid van het politiek bestuur en het handelen van bewindslieden te kunnen controleren en sturen.
Op 4 oktober 1992 kwamen minstens 43 mensen om het leven toen een El Al 747 vrachtvliegtuig neerstortte op een appartementengebouw aan de rand van Amsterdam .
Kort na de oplevering van de eerste flat in de Bijlmermeer in 1968 , stonden de ontwikkelaars en het stadsbestuur voor een verrassing. Hoewel de eerste bewoners redelijk enthousiast waren, ontstond er zware kritiek op de architectuur als massief en monotoon voordat de bouw voltooid was.
Oorzaak: haarscheurtjes in een bout waarmee de motor bevestigd was. De afgebroken motor nam een deel van de vleugel mee en raakte de buitenste motor, die ook afbrak. Daarop gaf de gezagvoerder een mayday-noodoproep door en meldde hij terug te willen keren naar Schiphol.
Er zouden mannen in witte pakken op de rampplek zijn geweest om het apparaat te verdonkeremanen. Hiervoor is nooit bewijs gevonden. De voormalige onderzoekers van de Rijksluchtvaartdienst hebben wel een vermoeden waar het gerucht vandaan komt.
Deze buurt, genaamd “Bims” of “Bijlmer,” werd ooit beschouwd als een gevaarlijk gebied, zeker 30 jaar geleden. Sindsdien is het echter uitgegroeid tot een gastvrijere en vriendelijkere plek, hoewel er nog steeds veel misverstanden zijn .
Op 15 juli 1957, nu precies 50 jaar geleden, verongelukt de KLM Super Constellation 'Neutron' in Nieuw-Guinea. Na de de start vanaf Biak stort het toestel in zee. 58 Mensen komen om en tien mensen overleven de crash. Ze worden door de plaatselijke bevolking uit zee gered.
Het is even ongemakkelijk, maar niet gevaarlijk. Vliegtuigen zijn er namelijk op gebouwd om hevige turbulentie te weerstaan. De vleugels van een vliegtuig zijn zelfs buigzaam tot wel 11 meter. Er is dan ook nog nooit een vliegtuigongeluk veroorzaakt door turbulentie.
Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%. Wat is je huidige job? Wie achteraan zit, maakt zowat 70% kans om levend uit het toestel te komen.
In februari 2025 waren in totaal 64 Boeing 747-vliegtuigen betrokken bij ongelukken en incidenten die resulteerden in een verlies van de romp. Dit is iets meer dan 4% van het totale aantal gebouwde 747's, die in 1970 voor het eerst commercieel vlogen. Het vliegtuig is vernietigd of onherstelbaar beschadigd.
Vliegmaatschappij Tui blijft voorlopig de Boeing 737 Max gebruiken. Gisteren verongelukte een vliegtuig van dit type van Ethiopian Airlines, waarbij alle 157 inzittenden om het leven kwamen.