In een gestructureerd interview van een half uur kun je ook aanhouden om 10 tot 20 open vragen te stellen. Voeg vragen toe als je denkt hiermee niet voldoende informatie te verzamelen om antwoord te geven op je onderzoeksvraag.
Opening. Je begint het gesprek met het uitleggen van het doel: wat je hoopt te weten te komen. Bij bijvoorbeeld een exitgesprekwil je iemands beweegredenen om te vertrekken, achterhalen. Vervolgens stel je de gesprekstijd vast en in het geval van een meer 'open' gesprek, bepaal je de thema's die aan de orde komen.
Waar voldoen goede vragen aan? Een goede vraag bevraagt maar één onderwerp, stuurt niet, bevat geen dubbele ontkenningen, is niet te lang, is duidelijk geformuleerd, houdt rekening met alle mogelijkheden en genereert antwoorden waar je wat mee kan.
Wat wilt u in dit werk allemaal bereiken? Waarom wilt u van werkgever (baan, functie) veranderen? Waarom bent u al zo lang (x jaar) zonder werk? Wat vindt uw partner ervan dat u naar deze functie heeft gesolliciteerd?
Een diepte-interview is semigestructureerd. Het gesprek tussen de interviewer en de respondent wordt in een bepaalde richting geleid. De interviewer wil zo veel mogelijk informatie vergaren van de respondent. Daarom zorgt de interviewer ervoor dat er interactie ontstaat en de respondent vrijuit kan praten.
Maak een goede laatste indruk
Sluit het gesprek dus positief af. Bedank diegene voor de tijd, geef positieve feedback hoe je het gesprek hebt ervaren en wees neutraal in de verwachte uitkomst.
Vat aan het einde van het interview het gesprek samen en vraag of de geïnterviewde nog iets wil toevoegen. Vraag ook of de geïnterviewde het interview wil inzien. Maak vooraf duidelijk wat je wel of niet kunt aanpassen.
De interview-kit
Neem een notitieblok en pen mee. Zelfs wanneer je het gesprek opneemt, is het handig om aantekeningen te maken over een antwoord of uitspraak waar je later op door wilt vragen. Een lijstje met vragen, steekwoorden en achtergrondinfo is een fijn hulpmiddel tijdens het gesprek.
Een topiclijst (topic list) is een lijst van alle onderwerpen die je tijdens je interviews wilt behandelen. Het is handig om deze alvast in een logische volgorde te zetten, maar tijdens het interview mag je afwijken van de bedachte structuur.
Het interviewschema of topiclijst is een van tevoren vastgestelde lijst van gespreksonderwerpen die in de loop van het interview aan de orde moeten komen. De volgorde van de onderwerpen, de formulering van de vragen en de formulering van de antwoorden liggen niet vast.
De interviews duren langer (30 tot 60 minuten) en zijn niet allemaal hetzelfde, omdat je bij ieder interview meer te weten komt. Dan komen er ook weer nieuwe vragen. Met kwalitatief onderzoek breng je een onderwerp in kaart.
Een klantvraag is een directe uiting die een klant als middel inzet om een onderliggende behoefte te vervullen. Vaak is men zich niet bewust van deze behoefte. Juist in het proces van bewustwording van behoeftes liggen kansen voor organisaties; hier ontstaat klantwaarde.
Er zijn ook nog aspecten die klanten 'zeer belangrijk' vinden. Zoals afspraken nakomen en snelheid van reageren. Dat vinden klanten het allerbelangrijkst. Het zijn aspecten die niets te maken hebben met vakkennis, producten, techniek of prijsstelling.