Diesel (Diesel/Gazole) is goed verkrijgbaar.
Wat is het verschil tussen de huidige diesel B7 en de nieuwe diesel B10? De nieuwe diesel B10 beantwoordt aan een andere norm dan de huidige diesel B7. Diesel B10 beantwoordt aan de norm NBN EN 16734. Het aandeel FAME bedraagt maximaal 10 % i.p.v. 7 % in de huidige diesel B7 (EN 590).
Die dag komen er nieuwe benamingen voor brandstof bij; diesel wordt B7, euro 95 krijgt de code E10. Euro 98 wordt E5 maar blijft voorlopig Super of Super plus heten, LPG blijft LPG. De brandstofetiketten veranderen in heel de Europese Unie.
Elke dieselauto is geschikt voor B7. Maar niet elke diesel verdraagt B10, B30 of B100 en die soorten zul je ook niet snel aantreffen bij het tankstation in de buurt. Dan is er nog de nieuwere dieselbrandstof HVO100, ook wel 'blauwe diesel' genoemd.
Het getal na de B geeft het maximum percentage FAME (Fatty-Acid-Methyl-Ester) aan dat in de dieselbrandstof verwerkt mag worden. B7 is dus geen nieuwe brandstof, maar een Europese aanduiding voor dieselbrandstof met maximaal 7% FAME. FAME wordt aan dieselbrandstof toegevoegd om de CO₂-uitstoot te verminderen.
Dieselolie of gasolie, kortweg diesel, is een aardolieproduct dat gebruikt wordt als brandstof voor dieselmotoren. De stof is genoemd naar Rudolf Diesel, de uitvinder van de dieselmotor.
Blauwe diesel bevat minder water, het verbrandt schoner en de brandstof is zuiverder. Blauwe Diesel 100 is Europees genormeerd met de EN15940-norm. Blauwe diesel 100 is Amerikaans genormeerd met de ASTM D975. De mengproducten, zoals blauwe diesel 10 t/m 50 zijn Europees genormeerd met de EN590 Arctic-norm Class 0.
Onder normale omstandigheden is premium brandstof niet nodig. De extra dopes zorgen voor een betere reiniging van brandstofsysteem en verbrandingsruimte. Bij veel korte stukjes en veelvuldig met lage toerentallen rijden kan het raadzaam zijn om premium brandstof te tanken.
De brandstofkwaliteit kan per tankstation verschillen
Het kan namelijk afwijken. De reden van een mogelijke verschil tussen bijvoorbeeld diesel komt door de manier van distributie. Vanuit Nederland halen alle merken tankstations hun brandstof uit dezelfde regionale brandstof depots.
Ja, volgens de ontwikkelaars van de blauwe diesel, kan je de blauwe diesel voor elke dieselmotor gebruiken. Blauwe diesel schijnt zelfs beter te zijn voor de motor omdat de blauwe diesel minder water bevat, schoner verbrandt en de brandstof zuiverder is dan normale diesel.
De nieuwe namen zijn B7, E5 en E10. Dat zijn de nieuwe Europese namen voor diesel, Euro 98 en Euro 95. LPG blijft overal gewoon LPG heten. Waterstof wordt H2, dat is alvast voor in de toekomst.
Verdwijnen de namen Euro 95 en diesel van de borden? Nee, de huidige namen blijven naast de nieuwe codes bestaan. Euro 95 blijft Euro 95, alleen komt er een sticker bij. Wel verdwijnen de huidige groene labels voor benzine en de zwarte labels voor diesel.
De “B” verwijst naar biodiesel, het cijfer slaat hier eveneens op het percentage biodiesel: B7 is dus diesel voor een wagen die 7 procent biodiesel ondersteunt. XTL staat dan weer voor (paraffinische) synthetische diesel, die geproduceerd wordt op basis van aardgas, plantaardige oliën of dierlijke vetten.
Veel personenauto's kunnen al B30 mengsels aan. Ook vrachtwagens met moderne motoren kunnen al op hogere mengsel biodiesel rijden. Deze hogere mengsels worden niet aan de pomp verkocht, maar meestal aan bedrijven die een eigen pomp hebben voor hun wagenpark van bijvoorbeeld vrachtwagens of bestelbussen.
Superplus 98 E5 (Super 98 (E5)/Superplus/Eurosuper 98/Essence Super Sans Plomb/SP98) is goed verkrijgbaar. Heb je een auto die niet geschikt is voor E10, let dan altijd op het E-label van de brandstof die je wilt tanken.
De standaard diesel is van prima kwaliteit en uw auto zou daar dan ook prima op moeten kunnen lopen. In de premiumdiesel zitten extra additieven waardoor de houdbaarheid van de brandstof verbeterd en vervuiling wordt tegengeggaan. Tevens zien we vaak dat het verbruik op premiumdiesel beter is.
Is het tanken van goedkope brandstof slecht voor je auto? Nee, het tanken van goedkope brandstof doet uw auto geen kwaad. De brandstof bij tankstations in ons land moet aan wettelijke normen voldoen en wordt regelmatig getest. Wel is er een verschil in de kwaliteit van dure en goedkope brandstof.
Geen zorgen over maken. Is een veiligheidsprotocol. Auto's die tijdens het tanken in brand vliegen is door statische elektriciteit en niet door draaiende motor.
Verkrijgbaar als diesel en ongelood 98 (benzine) zorgt bp Ultimate ervoor dat de motor soepeler, schoner en zuiniger werkt. Bovendien is de brandstof voorzien van onze revolutionaire ACTIVE-technologie, die de motor tijdens het rijden reinigt. Het resultaat? Een schonere en efficiëntere motor!
Waarom kiezen voor Shell V-Power Diesel? A: Shell V-Power Diesel is een unieke prestatiebrandstof met dubbele werking. Deze brandstof bevat krachtige, actief reinigende toevoegingen die de vorming van vuilafzettingen op de injectoren kunnen voorkomen en bestaande vuilafzettingen zelfs grotendeels verwijderen.
Waarom kiezen voor Shell V-Power Diesel in plaats van Shell Diesel? Onze verbeterde Shell V-Power Diesel bevat 60% meer reinigende moleculen dan onze reguliere brandstof Shell Diesel en reinigt daardoor 100% de belangrijkste motoronderdelen, zoals de brandstofinjectoren2.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
Tanken kan vooralsnog op twee locaties. HVO is vanaf deze week beschikbaar bij de MAES-tankstations Londerzeel en Ruisbroek. Dit zijn vestigingen voor vrachtwagens, maar aan de pomp kunnen ook personenauto's terecht.
Twee dubbeltjes duurder. Allemaal goed en wel, maar de milieuvriendelijke variant is wel bijna 20 cent duurder per liter dan de fossiele variant. Kost een liter 'vervuilende diesel' momenteel ongeveer 1,25 euro, voor blauwe diesel moet 1,43 euro worden betaald.
Hiervoor kunt u het beste gebruik maken van EURO 97 of 98. Dit is te tanken bij Total Excellium of bij de Argos 95/E5. Texaco heeft superplus en Aral V-power gebruikt (102).