Re: Welk verzet voor de Alp d'Huez ? In principe zou 30x25 voldoende moeten zijn als je alleen de Alp op gaat en een redelijke conditie hebt. Als je wilt kun je ook een groter tandwiel monteren. Als je een lange kooi hebt, moet een 30 eventueel ook wel kunnen.
Er zijn verschillende cassetteverhoudingen. Zo zijn er een 11/25 en een 12/25 voor de vlakke ritten. De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
In de laatste week voor het evenement is het zeker goed om na aankomst in Frankrijk wat (korte) beklimmingen te doen. Je moet altijd wennen aan de hoogte, de warmte en het fietsen in de bergen. Door alvast een keer ergens wat langer omhoog te fietsen kun je een inschatting maken van de Alpe d'Huez beklimming.
Beter gezegd: 5,8 resp 5,1 Watt/kg, want daar gaat het om. Een vermogen van 150 tot 200 Watt bij 60-65 kg is al heel mooi om de kale berg te beklimmen. Een laag gewicht, jezelf en je fiets, is dus een heel groot voordeel. Een kleiner vermogen per kilo vraagt om kleinere verzetten.
Bij het fietsen doet snelle Eddy met een ADV van 4 Watt/kg 57 minuten over de klim. Wereldtoppers met een ADV van 6,4 Watt/kg, doen de klim (theoretisch) in 36 minuten. Ongetrainde vrouwen met een ADV van 2 Watt/kg doen 114 minuten over de klim.
Het inschrijfgeld bedraagt 145 euro inclusief btw. Daarbij is een basisset gepersonaliseerde Alpe d'HuZes-kleding inbegrepen (zie ook artikel I). Het inschrijfgeld moet direct na het inschrijven worden betaald. Let op: het inschrijfgeld is alleen via iDEAL of creditcard te betalen.
De klim is zwaar, met meer dan tien kilometer stevig klimmen. Maar zoals zo vaak met beruchte klimmen is het ook weer niet 'zo erg' als veel wielrenners wielen doen (laten) geloven. Op de Alpe d'Huez is het goed mogelijk om een lekker ritme te vinden. Maar, kapot gaan dat kan zeker, en niet zo'n klein beetje ook.
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Voor de meeste etappes kiezen de renners voor een cassette met 11-28 verhouding. Het kleinste tandwiel is daarbij 11 tanden groot en het grootste tandwiel heeft er 28. Tijdens zware bergritten kiezen sommige renners voor een lichter verzet, bijvoorbeeld 11-30. Dit zie je vooral vel bij de renners van Ineos Grenadiers.
Bij het bergop fietsen is natuurlijk het verzet (de versnelling) van essentieel belang. Om een berg als de Passo dello Stelvio te beklimmen kan het, zeker voor beginnende fietser, aangeraden zijn om voor een "triple" te kiezen.
De route is bijna 14 km lang en heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 7,9. In totaal overbrug je 1061 hoogtemeters. De klim telt 21 genummerde haarspeldbochten.
In het stervelingenpeloton ben je een knappe klimmer als je binnen 1 uur boven weet te komen. Gewoon goed getraind moet binnen 1,5 uur te doen zijn.
Met de aanname dat je voldoende hebt getraind voor ritten in het hooggebergte, zou een semi-compact (52/36) moeten volstaan. Je kunt dat crankstel combineren met verschillende cassettes, bijvoorbeeld een 11/32 of een 11/34.
Voor neem ik altijd een compact (34/50), dan kan ik nog in een redelijk hoog cadans overal boven komen. Als je een mindere conditie hebt of bijvoorbeeld 1 keer per week zo'n 50 kilometer fietst kun je het beste voor de 12-30 cassette met compact kiezen.
Iedereen die de Mont Ventoux beklimt verdient respect. Dan weten jullie dat vast. Maar dit is wel de makkelijkste beklimming van de Mont Ventoux. Sault ligt al op 765 meter hoogte en over 26 kilometer neemt de route de tijd om boven te komen.
Beginnende fietsers zitten tussen de 2,5 en 3,2 voor mannen en 2,1 en 2,8 voor vrouwen. Snelle recreatieve fietsers produceren een vermogen tussen de 3,7 en 4,4 watt voor mannen en 3,2 tot 3,8 watt voor vrouwen.
De beginnende fietser: 26 km/u gemiddeld.
Ineos-Grenadiers
Op de vorig jaar gepresenteerde Dogma F moeten er nieuwe succes geboekt worden. De fiets (met schijven, Ineos-Grenadiers is een van de laatste ploegen die echt is overgestapt) maakt samen met de Pinarello Bolide deel uit van het assortiment.
Het zou mooi zijn als je in de laatste 2-3 maanden voorafgaand je trip naar de Mont Ventoux een aantal (toer)tochten te fietsen waarbij je flink wat hoogtemeters pakt, zodat je beenspieren meer wennen aan het klimmen. Bij het klimmen gebruik je andere spieren dan tijdens het rijden op het vlakke.
Bij een triple is het binnenste blad al geschikt om de meest steile stukken mee te beklimmen, bij een compact kun je hier nog in kiezen. Het binnenblad heeft daar vaak standaard 39 tanden. Voor het beklimmen van de Mont Ventoux zou je er voor kunnen kiezen om het binnenblad te vervangen met voor een blad met 34 tanden.
Dit is het aantal kettingbladen op je cassette. Wanneer je cassette uit 10 kettingbladen bestaat, dan is het een 10-speed. Bestaat het uit 11 bladen, dan is het een 11-speed, enzovoorts.
La Marmotte wordt internationaal door veel wielrenners gezien als de tocht der tochten. Met ruim 5000 hoogtemeters is deze cyclosportive voor veel fieters een ultieme uitdaging, maar het zijn toch vooral de spraakmakende beklimmingen die de Marmotte haar heldenstatus geven.
Drie Nederlandse renners wisten twee keer te winnen op Alpe d'Huez: Joop Zoetemelk (1976 en 1979), Hennie Kuiper (1977 en 1978) en Peter Winnen (1981 en 1983). Andere Nederlandse winnaars op de Alpe d'Huez waren: Gert-Jan Teunissen (1989) en Steven Rooks (1988). Ook Laurens ten Dam schrijft over Kippenvel in Bocht 7.
Bocht zeven, de Nederlandse bocht
Bocht zeven, de laatste bocht voordat de renners het dorpje Huez in rijden, staat bekend als de Nederlandse bocht. Elke keer dat de Tour de France de berg aandoet, verzamelen zich hier duizenden oranje uitgedoste Nederlandse wielerfans.