Filterolie is speciaal ontwikkeld voor luchtfilters. Gebruik dan ook nooit gewone motorolie voor het filter, want die olie is te dun en loopt na een poosje gewoon uit het filter. De beste manier van luchtfilterolie aanbrengen is om je filter onder te dompelen in de olie.
Om zeker te zijn van een goede afsluiting van het luchtfilterhuis kun je wat vaseline op de rand van de deksel van het filterhuis smeren. De vaseline helpt bij het beter afsluiten van het luchtfilter wat de levensduur van je motorfiets verlengt.
Er zijn verschillende typen luchtfilters. Sommige werken met een oliebadje, de lucht wordt dan als in een centrifuge rondgedraaid waardoor het vuil naar de buitenkant vliegt en in de olie blijft plakken. In deze luchtfilters hoort dus wat olie. In alle andere filters mag u geen vloeibare olie aantreffen.
Olie in de luchtfilter is meestal afkomstig van de aansluiting van het carterontluchting naar het luchtfilter. Vaak ook wat waterdamp wat mee gaat in de slang.... Gewoon even goed reinigen en de slang ook gelijk even meenemen moet voldoende zijn.
Haal de luchtfilter uit elkaar zodat alleen de daadwerkelijke filter (het “sponsje”) overblijft. Leg deze in het bakje en giet er wasbenzine overheen, zodat de filter helemaal ondergedompeld is. Wasbenzine haalt alle vet-, olie- en vuildeeltjes effectief uit de filter. Haal na een minuut de filter uit de wasbenzine.
Je kunt zelf (zo om de 15.000 km) controleren of het luchtfilter aan vervanging toe is. Open de behuizing en inspecteer het luchtfilter op verontreiniging. Algemeen wordt aanbevolen een luchtfilter om de 20.000 km te vervangen.
Laat het filter daarna minstens 24 tot 48 uur drogen. Controleer goed of het filter droog is voordat je hem terugplaatst, anders gaat je stofzuiger kapot.
Een oliebad luchtfilter werkt met olie. De lucht wordt door de olie gezogen. De olie haalt het vuil uit de lucht. In een oliebad filter zit ook een filterelement.
Carterventilatie is een systeem dat dampen vanuit het carter worden afgevoerd naar het inlaatspruitstuk van de motor. In de carterpan bevindt zich naast de motorolie ook lucht. Deze lucht is vermengd met oliedampen en een minimale hoeveelheid verbrandingsgassen die langs de zuigerveren in het carter terechtkomen.
haal eerst je carburateur er even af en maak hem helemaal schoon, dus blaas ook alle kanaaltjes even door. luchtfilter ook even schoonmaken. zet het er weer op, en dan is het gewoon rijden en afwachten. blijft die lekken, kijk dan even naar mijn vorige antwoord.
Wanneer moet ik het luchtfilter vervangen? Het filter vangt vuile deeltjes op en raakt uiteindelijk een keer verstopt. Hoe meer het filter verstopt raakt, hoe minder de motor gaat presteren. Bij de meeste motoren is het verstandig om het filter om de 10.000 kilometer te vervangen.
Het woord zelf zegt het al, een luchtfilter filtert de lucht die naar de carburateur gaat. De lucht is uiteraard nodig voor de verbranding van de benzine. Zonder zuurstof kun je niets verbranden. De lucht moet gefilterd worden want het is belangrijk dat er alleen zuivere lucht in de cilinder terecht komt.
Auto verbruikt olie - de oorzaken
Zoals een verstopte carterventilatie. De druk in het carter wordt dan te hoog, en de auto verbruikt olie. Andere oorzaken van overmatig olieverbruik zijn versleten klepgeleiders of klepseals. De olie lekt dan langs de klepstelen de cilinders in en verbrand.
Carterventilatie is niet fatsoenlijk te reinigen maar kun je het beste gewoon volledig vervangen. Als je het uitlaatspruitstuk verwijdert kun je er zo bij. motor is niet geflusht maar carter is eraf geweest en gereinigd en doorgespoeld van boven.
Een oil catch can zorgt ervoor dat overtollig olie, vocht in de carterdampen worden opgevangen, waardoor het injectiesysteem wordt ontzien van evt. schade.
Re: openluchtfilter, slecht? Ja een open luchtfilter is slecht voor de auto. maar als je er een inzet moet je de motor opnieuw laten afstellen. in het begin verbruikte hij gewoon normaal.
Met een aftermarket inlegfilter (K&N, Green, Pipercross, Simota) ademt de motor gemakkelijker dan met het standaard papieren luchtfilter en gaat alles wat vloeiender. Meer vermogen is er alleen als de motor zelf ook behoorlijk vermogen levert. Een open luchtfilter geeft meer geluid dan een inlegfilter.
De gaatjes in het sportluchtfilter zijn groter dan bij een gewone filter waardoor er meer lucht de motor in kan stromen. Ondanks de grotere gaten kan er niet meer vuil de motor indringen omdat de sportluchtfilter geolied is, hierdoor blijft viezigheid plakken aan de filter.
Motorschade: Als een filter met lage efficiëntie niet op tijd wordt vervangen, creëert dat een sneeuwbaleffect: deeltjes komen de motor binnen en beschadigen deze en kleine stukjes komen los van de motoronderdelen en de hoeveelheid stof in de motor verhoogt. Uiteindelijk zal de motor uitvallen of stuk gaan.
Een nieuw luchtfilter kost tussen de tien en twintig euro, afhankelijk van het voertuig en de fabrikant. De vervanging door de specialist kost doorgaans niet meer dan 50 euro. Overigens: probeer het luchtfilter niet schoon te maken door erop te tikken of met perslucht.
De primaire functie van het luchtfilter is het zuiveren van de aangezogen lucht voordat deze binnenstroomt in de motor. Ongewenste stoffen blijven hierbij achter in het filter, waardoor deze niet in de motor terecht komen. Deze ongewenste stoffen kunnen bestaan uit pollen, bacteriën en kleine stofdeeltjes.
Rijden zonder luchtfilter is mogelijk. Omdat de luchtstroom niet wordt beperkt door een filter zijn de prestaties optimaal, maar voor de motor is dit erg riskant en is de kans op problemen vele malen groter dan wanneer er met een luchtfilter wordt gereden.
Het spruitstuk verbind de carburateur met het motorblok en zorgt ervoor dat het mengsel wat door de carburateur is 'gemaakt' (benzine/lucht) in het blok komt. Het spruitstuk zit op het membraan. Als je je scooter wil opvoeren en je hebt al een andere uitlaat en carburateur, dan is het membraan aan de beurt.