YMvK AS is een type elektriciteitskabel die veel wordt gebruikt bij laagspanningsinstallaties zoals bijvoorbeeld het aansluiten van een laadstation voor een elektrische auto. AS staat voor aardlitze en is de aardedraad in de kabel.
Voor je laadpaal heb je een aparte stroomgroep in je meterkast nodig. Zo blijft je laadpaal altijd werken. Ook als je in huis een stroomstoring hebt. Daarnaast voorkom je dat je laadpaal andere apparaten op dezelfde groep in de weg zit.
De 2x2.5 YMVKas kabel kan gebruikt worden voor de installatie van de 1 fase - 16A laadpaal tot en met 60 meter. De 3x6 YMVK kabel kan gebruikt worden voor de installatie van de 1 fase - 32A laadpaal tot en met 70 meter.
Een laadpaal zelf installeren
De installatie van een laadstation mag in principe door iedereen worden uitgevoerd, of het nu gaat om de eigenaar van de laadpaal of een professionele installateur. Om dus kort antwoord te kunnen geven op de vraag of u de laadpaal zelf mag installeren: ja dat mag.
Sluit de installatie- of grondkabel aan op de vrije groep
De aansluiting op het elektriciteitsnetwerk realiseert u door de laadpaal met een vrije groep (krachtgroep of 3 fase aardlekautomaat) in uw groepenkast te verbinden door middel van een vijf aderige installatiekabel (YMVK) of vier aderige grondkabel (YMVKas).
Benodigde grondkabel
De 5x2.5 YMVK kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter. De 4x2.5 YMVKas kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter.
Sommige auto's zijn ongeschikt voor 3-fasenladen. Je kunt die wel laden aan een paal met 3-fasenaansluiting, maar met maximaal een derde van het laadvermogen van de paal. Ook is niet elke auto met 3-fasenlader geschikt voor maximaal 22 kW laden, veel auto's kun je aan een laadpaal met maximaal 11 kW opladen.
De Type 3 laadkabels voor elektrische auto's is een standaard die gebruikt wordt in Frankrijk en Italië voor laadstations. Deze standaard voorziet in afsluiters op de contacten voor extra veiligheid. Dit type vind je enkel terug aan de laadstation kant.
Je hebt twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Een laadpaal wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is ook de duurste. Je bent al snel tussen de 1000 en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden.
De gemiddelde kostprijs van een meterkast vervangen wordt onder ander bepaald door het soort meterkast dat moet worden geïnstalleerd. Gemiddeld kun je rekenen op kosten van €360 tot €850 voor een 1-fase groepenkast tot €540 tot €880 voor een 3-fase meterkast.
Of u een 1-fase of 3-fase installatie nodig hebt is afhankelijk van welke en hoeveel elektrische apparaten u heeft. Hoe meer u er gebruikt, hoe eerder u een fase-3 groepenkast nodig heeft. Met niet al te veel stroom vragende apparaten voor in huis volstaat een fase-1 groepenkast.
Type 2 is een krachtstroom stekker die kan laden tot 44kW (400V/64A). Overigens kunnen de laadkabels Type 2 die te vinden zijn op EVPartner.nl maximaal tot 32A laden: dit is méér dan voldoende aangezien de meeste laadpunten niet zwaarder kunnen leveren.
Heb ik een 1 fase of 3 fase aansluiting nodig voor mijn laadpaal? U heeft de mogelijkheid om een 1 fase of 3 faseaansluiting laadstation te kiezen wanneer u een laadstation voor uw elektrische auto kiest. Er zit uiteraard een verschil in de keuze tussen de 1 fase of 3 fase aansluiting.
Ben je op zoek naar een 3 fase grondkabel die je aan kunt sluiten op 380V (krachtstroom), dan is de grondkabel 5-aderig geschikt. De 5-aderige grondkabel is verkrijgbaar per meter, 100 meter en als 500 meter op een haspel.
Laadkabels met een vermogen van 11 kW (3 fase, 16 ampère)
Laadkabels met een vermogen van 22 kW (3 fase, 32 ampère)
Laadpaal 11kW: 3,7kW (omdat 16A over 1-fase) > totale laadtijd 12 uur.
Om een auto met 3-faselader met een maximaal laadvermogen van 22 kW op maximale snelheid te kunnen laden is een meterkastaansluiting van ten minste 3x32A nodig, in plaats van 3 x 25A. Dit is vrijwel nooit standaard aanwezig in je meterkast en moet dus aangelegd worden.
Je laadpaal laten installeren door een professional
Het laadpunt wordt direct aangesloten op de meterkast van jouw woning of bedrijfspand. In de meterkast plaatst de installateur een aardlekautomaat en legt hij een nieuwe groep aan. Dit is om het stroomnet in jouw huis te beschermen tegen overbelasting.
Wanneer u bijvoorbeeld uw tuinverlichting gaat aansluiten waarbij een grondkabel nodig is, is het van belang dat u weet hoe diep u uw grondkabel legt. Een grondkabel moet op een diepte van ongeveer 60 cm worden gelegd.
Als je auto geschikt is om op te laden met een 3-fase laadpaal, dan is het wellicht verstandig om daar ook gebruik van te maken. Hiervoor heb je wel een 3-fase aansluiting nodig in de meterkast. In tegenstelling tot een 1-fase laadpaal, die 230V gebruikt, maakt een 3-fase laadpaal gebruik van krachtstroom (400V).
Als u een 3-fasen groepenkast in uw meterkast heeft, staat er 3x220/230V of 380/400V op uw elektriciteitsmeter. Er komen in totaal ook vier draden - de drie fasedraden en de nuldraad - uit de onderkant van uw groepenkast. De standaard huisaansluiting is de 3x25A-aansluiting.
Drie fase? 3 fase wil zeggen dat je een hoofdzekering hebt van 3 x 25 ampère. Als je een hoofdzekering hebt van 3x 25 ampère dan heb je totaal 75 x 230 volt = 17.250 watt maximaal aan vermogen.