Het lichte gas dat gebruikt werd was waterstof. Een voordeel van waterstof is dat het erg licht is. Maar het is ook heel erg brandbaar. De grootste zeppelin die ooit gebouwd werd was de Hindenburg.
De gebruikelijke gassen die worden gebruikt voor het optillen van luchtschepen zijn waterstof en helium . Waterstof is het lichtste bekende gas en heeft dus een groot hefvermogen, maar het is ook zeer brandbaar en heeft veel dodelijke luchtschiprampen veroorzaakt. Helium is niet zo drijvend, maar is veel veiliger dan waterstof omdat het niet brandt.
Tussen 1932 en 1937 ontstond een uitgebreide dienstregeling van vaarten over de Atlantische Oceaan met de LZ-127 Graf Zeppelin en de LZ-129 Hindenburg. De Duitsers wilden het brandbare waterstof liever vervangen door helium.
Nazi-Duitsland was toonaangevend op het gebied van zeppelins, maar kon niet aan helium komen.In plaats daarvan vulde het zijn luchtschepen met waterstof. De ramp van 1937 maakte een einde aan de vluchten, en niet veel later brak de Tweede Wereldoorlog uit. Daarna waren luchtschepen verouderd.
Een zeppelin kon in de lucht blijven, omdat hij was gevuld met een heel licht gas. Dat gas was verdeeld over een heleboel speciale kamertjes. Als één kamertje stuk ging, kon de zeppelin toch verder varen. Meestal zaten de passagiers (zeg: pas-saa-zjiers) samen met de piloot in een bakje onder aan de grote sigaar.
Het lichte gas dat gebruikt werd was waterstof. Een voordeel van waterstof is dat het erg licht is. Maar het is ook heel erg brandbaar. De grootste zeppelin die ooit gebouwd werd was de Hindenburg.
De reis duurt drie dagen en een ticket kost 6500 euro. Het luchtschip biedt plaats aan maximaal tien personen. 'De cruise is vooral bedoeld voor mensen die eigenlijk alles al hebben gezien', vertelt Erwin Krijger, directeur van Aerwin Technologies. ' We richten ons vooral op de mensen die gestopt zijn met werken.
Zeppelins zijn daarom tegenwoordig erg veilig. De huidige ontwerpen kunnen het maar liefst 22 dagen in de lucht uithouden en bieden accommodatie aan 400 mensen of 300 ton vracht. Bovendien kunnen ze vertikaal opstijgen en op één plaats stil blijven hangen.
Gebruik van waterstof in plaats van helium
Waterstof kon daarentegen goedkoop worden geproduceerd door elke geïndustrialiseerde natie en doordat het lichter was dan helium, bood het ook meer lift. Vanwege de kosten en zeldzaamheid ervan, werden Amerikaanse starre luchtschepen die helium gebruikten gedwongen om het gas koste wat kost te besparen en dit belemmerde hun werking.
Het luchtschip Hindenburg, genoemd naar de Duitse veldmaarschalk en later rijkspresident Paul von Hindenburg, was maar liefst 245 meter lang en had een diameter van 41 meter. Het was de grootste zeppelin ooit gebouwd. Er waren 72 slaaphutten aan boord, naast eetgelegenheden, een lounge en een bar.
De constructie van het luchtschip was echter niet bestand tegen de grote krachten tijdens die scherpe bochten, met als gevolg dat een kabel knapte, die een van de 16 grote waterstofzakken ter hoogte van de staart openscheurde.
De Verenigde Staten waren de enige mogendheid die luchtschepen gebruikte tijdens de Tweede Wereldoorlog, en de luchtschepen speelden een kleine maar belangrijke rol. De marine gebruikte ze voor mijnenvegen, zoek- en reddingsacties, fotografische verkenning, verkenning, escorteren van konvooien en anti-onderzeebootpatrouilles.
De motoren zoemen zachtjes, op majestueuze wijze stijgt de Zeppelin NT snel naar ca.300 meter hoogte waarop hij blijft zweven. Maak de gordels los, ga rondlopen, werp een blik over de schouder van de piloot of geniet van het geweldige uitzicht door de gigantische panoramavensters.
De Hindenburg was ontworpen om helium te gebruiken voor lift , maar Amerikaanse exportbeperkingen op helium betekenden dat het luchtschip in plaats daarvan gevuld was met ontvlambare waterstof. Terwijl de toeschouwers in Lakehurst toekeken, veranderde deze triomf van techniek in een tragedie.
Voor pleziervluchten tot zo'n tweehonderd kilometer werkt een zeppelin, maar de toestellen zijn nog altijd even langzaam als tachtig jaar geleden. Zeppelins kunnen daarom nooit concurreren met de massa's vluchten die elke dag de wereld overgaan.
Kies helium boven waterstof voor ballonopblazing vanwege de veiligheid. Helium is niet-ontvlambaar en veilig , terwijl waterstof zeer ontvlambaar is. Helium's drijfvermogen is efficiënt en veilig, in tegenstelling tot waterstof's risico.
Waterstof kan bijvoorbeeld gemakkelijker ontbranden omdat het bij een groot aantal concentraties ontbrandbaar in de lucht is. Het heeft ook een lagere ontstekingsenergie dan andere brandstoffen, zoals benzine of aardgas.
Tweeëntachtig jaar geleden, in Lakehurst, New Jersey, begon een luchtschip genaamd de Hindenburg aan zijn afdaling na een transatlantische vlucht vanuit Frankfurt, Duitsland. Met 36 passagiers en 61 bemanningsleden aan boord, verbrandde het met waterstof gevulde luchtschip binnen enkele seconden in zijn poging om vast te binden.
Van die mensen stierven er 35: 13 waren passagiers (sommigen waren kinderen) en 22 bemanningsleden. Er was nog één dode: het schip doodde een bemanningslid dat op het moment van de crash op de grond was. De rest van de mensen aan boord overleefde, voornamelijk door weg te rennen van het brandende wrak toen het de grond raakte .
De romp van het luchtschip is niet meer zoals vroeger. De materialen van vandaag zijn sterk, licht en scheurvast door lagen met verschillende eigenschappen te versmelten tot een gasdichte huid. Luchtschepen vliegen laag, zonder druk. Dit betekent dat er geen risico is op snelle decompressie, waardoor een andere bedreiging voor de veiligheid in de lucht wordt geëlimineerd .
Geen snelheidsduivel. Het grootste nadeel van de zeppelin is de snelheid. Het toestel gaat maximaal 130 kilometer per uur, vergeleken met de snelheid van een normaal vliegtuig is dat heel traag.
De luchtzakken in de zeppelin zijn gevuld met lucht. Die lucht is zwaarder dan het gas helium. De piloot laat de zeppelin dalen door meer lucht in de zakken te laten.
Vlieg met het legendarische luchtschip ZEPPELIN
Bekijk Californië op een geheel nieuwe manier. Klim in een van 's werelds enige vliegende Zeppelin NT Airships voor een ongelooflijk langzaam vliegend avontuur. Alles ziet er beter uit vanuit het wijd open raam van een Zeppelin.
Hun vermogen om langzaam op lage hoogte te vliegen maakt ze ook bruikbaar voor het zoeken naar mineralen (bijvoorbeeld het zoeken naar diamanten in de Kalahari). De aanschaf van een Zeppelin kost minstens $ 8,5 miljoen – ongeveer hetzelfde als een kleine zakenjet met vergelijkbare operationele kosten.
Op 2 juli 1900 liet graaf Zeppelin zijn eerste luchtschip, de LZ 1, opstijgen vanaf het Bodenmeer in Zuid-Duitsland. In twee gondels aan de onderkant zaten vijf mensen. Elke gondel had een motor van 14 pk, die een propeller aandreef.