Hoe lang een EC135 in de lucht kan blijven op een volle tank van 710 liter kerosine ofwel Jet A1 hangt van veel factoren af: het weer, het aantal mensen aan boord. Gemiddeld is het een uur of twee. Het duurt ruim een half uur voordat een heli vanaf Schiphol is opgestegen en in Oost-Nederland paraat is.
Onderhoud van de helikopter, buiten de reeds vermelde turbines kost minimaal 3.500 euro per vlieguur. We moeten wat meer specifieke info krijgen over de NH-90, maar we vermoeden een verbruik van minimaal 400 liter A-1 Jetfuel per uur of zo'n 500 euro.
De Cougar vervoert maximaal 2.500 liter, de Chinook 10.000 liter.
Noodlanding. Helikopters storten niet vanzelf neer als de motor zou uitvallen. Door de dalende beweging beweegt de lucht door de rotors en blijven die in beweging (windmoleneffect). Deze techniek heet autorotatie, de helikopter gedraagt zich dan als een autogiro.
In Nederland verdient een helikopterpiloot tussen ongeveer € 3200,- en € 6700,- per maand. Dat is gemiddeld € 4950,- per maand. Die salarisschaal staat op de Nationale Beroepengids. Beginnende piloten bij het leger verdienen tussen € 2600,- en € 3500,- salaris per maand.
De afstand die een helikopter kan vliegen hangt af van de hoeveelheid brandstof die in de tank aanwezig is. Ga ervan uit dat hij met een volle tank 2,5 uur kan vliegen. Bij 180 km/h kan er dan 450 kilometer gevlogen worden.
Aanschaf helikopter: €810.000. Helikopter brevet: €30.000. Brandstof: €16.000. Onderhoud: €19.200.
Echter: een helicopter kan gelukkig bij de meeste weertypes vliegen, maar risico's nemen we nooit. In geval van slecht weer of weersvoorspellingen (voornamelijk onweer, overvloedige regen of mist, sneeuw, vrieskoude) kan de vlucht uit veiligheids-overwegingen geannuleerd worden.
In 2009 kocht het KLPD voor 85 miljoen euro acht nieuwe helikopters. Los van het aankoopbedrag, kost de inzet van de helikopers zo'n 3000 tot 3500 euro per keer. Een makkelijke rekensom: 57 aanhoudingen bij 232 inzetten, komt neer op ruim 12.000 euro per aanhouding.
Snelheid helikopter
De helikopter kan maximaal 260 kilometer per uur vliegen.
Een helikopter is een zeer onstabiel voertuig. Helikopters crashen zeven keer per 100.000 vlieguren. Een op de vijf ongelukken loopt fataal af voor een of meer inzittenden. Bij een crash is een hoogspanningskabel of ander obstakel vaak de oorzaak.
Actuele brandstofprijzen
Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
De controle over een heli is weliswaar moeilijk, maar wel volledig. Met een heli kun je letterlijk alle kanten op. Het begint al bij het opstijgen en landen. Een vliegtuig met vaste vleugels moet hotsebotsend door de molshopen een aanloop nemen om op te kunnen stijgen met alle risico's van dien.
Een helikopter heeft sneldraaiende rotorbladen in plaats van vleugels. De piloot kan deze bladen laten draaien. Als hij vooruit wil kantelt hij de bladen naar voren, zodat er van achter meer wind komt.
De onbetwiste recordhouder op het gebied van helikoptersnelheid is de Eurocopter X3, ontwikkeld door Airbus Helicopters. De Eurocopter is uitgerust met een horizontale hoofdrotor en twee bijkomende verticale propellers.
De algemene spoed bevindt zich links van de piloot en wordt bediend met de linkerhand. Deze hendel verplaatst zich op en neer en verandert door middel van een reeks van mechanische verbindingen de spoedhoek van alle rotorbladen.
Het is verboden om buiten een vliegveld op te stijgen of te landen met een luchtvaartuig. Luchtvaartuigen zijn bijvoorbeeld helikopters, paragliders en zweefvliegtuigen. U heeft een 'tijdelijk en uitzonderlijk gebruik' (TUG) ontheffing nodig als u ontheffing van dit verbod wilt.
Hoe word je een Helikopterpiloot? Om professioneel Helikopterpiloot te worden, moet je na het behalen van een Private Pilot License (PPL) een Commercial Pilot License (CPL) behalen. Tijdens de PPL-opleiding maak je zo'n 45 vlieguren, tijdens de CPL-opleiding zo'n 100. Dit kan in Nederland, maar ook in het buitenland.
Een banaan kost makkelijk tussen de €300 en €500, terwijl een helikoptervlucht pas begint vanaf zo'n €1.500.
Omdat hij geen voorwaartse beweging nodig heeft om een opwaartse druk op te wekken, kan hij verticaal opstijgen en landen, in de lucht stilhangen en zelfs achteruit vliegen als een kolibrie.
Het grote voordeel van een helikopter boven de meeste vliegtuigen is dat een helikopter loodrecht kan opstijgen en landen, wat betekent dat er geen lange landingsbaan nodig is en je dus zo ongeveer overal kunt komen met een helikopter. Bovendien kan een helikopter in de lucht stil blijven hangen.
Gemiddeld vliegt de helikopter tijdens de rondvluchtdagen ongeveer 185 km per uur. De topsnelheid ligt op 230 km per uur. In een kwartier kan dus een ronde van circa 45 kilometer worden gevlogen. In een half uur ongeveer 90 km.