Welke spaaknippel?

Veel gebruikte spaak/nippel-maten zijn 13 (voor achterwielen bij gewone fietsen) 14 (voor sprtieve fietsen en voorwielen bij gewone fietsen) en 15 (voor racefietsen). Over het algemeen zijn spaaknippels van vernikkeld messing. Messing voorkomt dat de spaak aan de nippel vastroest.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op defietssite.nl

Hoe weet ik welke spaak ik nodig heb?

De spaaklengte die gebruikt wordt is afhankelijk van de velgdiameter op de plek waar de nippels in de velg steken, de flenshoogte van de naaf, het spaakpatroon en de mate waarin het wiel 'paraplu'gespaakt wordt. De ideale lengte van de spaak is zodanig, dat het draadeinde onder de bovenkant van de spaaknippel ligt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op defietssite.nl

Welk Spaakpatroon?

Het juiste spaakpatroon in het voorwiel is afhankelijk van het aantal spaken en je dient rekening te houden met de specificaties van de naaffabrikant. Bij een schijfrem dien je bij het voorwiel hetzelfde spaakpatroon te kiezen als bij een achterwiel. Immers op dit wiel komen door het remmen grote krachten vrij.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op defietssite.nl

Wat is spaak 14?

De dikte van een spaak is meestal 13G of 14G. G is de afkorting van een Engelse draadmaat waarbij een lager getal correspondeert met een grotere dikte. 13G wordt gebruikt in achterwielen voor stadsfietsen en is ongeveer 2,3 mm. 14G wordt in de meeste andere wielen gebruikt en is ongeveer 2,0 mm.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op internet-bikes.com

Wat is de juiste Spaakspanning?

Voor een correcte spaakspanning is het ook belangrijk dat alle spaken in het wiel ongeveer dezelfde relatieve spanning hebben. Relatief grote spanningsverschillen tussen elk van de spaken resulteren in een wiel dat zijdelings niet stabiel is en waar gemakkelijker en vaker een slag in zal komen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ibki.nl

How to Remove Broken Spoke Nipples?

20 gerelateerde vragen gevonden

Waarom breekt een spaak?

Er zijn slechts 2 oorzaken van spaakbreuk: 1. Ongelijke trekkracht (spaakspanning) in de spaken. Er hoeft maar 1 spaak een te grote afwijking mbt trekkracht te hebben ten opzichte van alle anderen en het euvel gaat op den duur geschieden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op handgespaakt.nl

Kun je fietsen met een kapotte spaak?

Als je spaak los zit, gebroken of gebogen is, dan raden wij je aan er niet mee door te fietsen. Het kan een slag in je wiel veroorzaken, die je er bijna niet meer uit kunt krijgen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op sloot2wielers.nl

Wat is het voordeel van spaakwielen?

Een van de grote voordelen van spaakwielen is de mogelijkheid het wiel te repareren zonder dat het hele wiel vervangen hoeft te worden. Als er een of enkele spaken gebogen zijn of er iets anders mee gebeurt, dan kan een monteur of jij zelf de spaken makkelijk vervangen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op velgenshop.nl

Hoe duur is een nieuwe spaak?

15-45 euro. In principe kan een spaak vervangen nooit erg duur zijn. Een spaak inclusief montage kost bij een goede fietsenwinkel maximaal 20 euro. Vaak word hier meer voor gevraagd omdat de consument moeilijk kan inschatten hoeveel werk dit is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op fietsenmakendoejezelf.nl

Wat zijn straight pull spaken?

Bij een Straight Pull naaf (rechts) worden de spaken rechtstreeks door de naaf gestoken ri. de velg. Hoeveel spaken er dan gekruist wordt wordt bepaald door het ontwerp van de naaf.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op forcewheelz.nl

Wat is een linkse velg?

Een velg kan links of rechts zijn. Als je het ventielgat boven houdt, bevindt bij een linkse velg het eerste nippelgat voor het ventielgat zich aan de linkerkant. Bij een rechtse velg bevindt het eerste nippelgat zich aan de rechter kant.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op defietssite.nl

Wat is het verschil tussen het rijgen en het vlechten van een wiel?

Het achter langs halen van de spaak heet vlechten. Bij machinaal gespaakte wielen gebeurt dit niet. Machinaal gespaakte wielen zijn alleen maar geregen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op defietssite.nl

Hoeveel kost een wiel spaken?

Uiteraard kun je dit ook bij de plaatselijke fietsenmaker laten doen maar dit kost je vaak tussen de 75 en de 100 euro. Bereid je voor, de eerste keer is niet altijd even gemakkelijk. Waarschijnlijk zal het eerste wiel dat je gaat spaken je wel 2-3 uren kosten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op fietsenmakendoejezelf.nl

Waar kan ik spaken kopen?

Bij Internet-Bikes vind je een ruim assortiment aan spaken, spaakgereedschap, -nippels en -platen! Je hebt keuze uit honderden artikelen en vindt dus altijd wat je zoekt! Je kunt bij ons spaken kopen per 100 stuks of meer, bijvoorbeeld van een merk als Sapim of Alpina.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op internet-bikes.com

Hoeveel spaken racefiets?

Er zijn wielen in de handel met 16 spaken voor en 20 achter en zelfs 12 spaken voor en 16 achter. Sommige coureurs zullen hier op kunnen rijden, voor de meesten is niet aan te raden. Mocht een spaak breken bij dit soort wielen dan krijg je een dermate grote slag in je wiel dat verder rijden niet meer mogelijk is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op handgespaakt.nl

Kun je fietsen met een slag in je wiel?

Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op creatiefdenken.com

Wat rekent een fietsenmaker per uur?

Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mijnzzp.nl

Wat te doen bij gebroken spaak?

Een gebogen of losse spaak moet je vervangen en opnieuw spannen. Iedereen kaan een spaak aandraaien, maar de truc is om dat zo te doen dat je de velg niet kromtrekt. Alle spaken staan namelijk onderling met elkaar in verband. Het beste kun je naar de fietsenmaker gaan, maar één losse spaak kun je zelf nog wel fiksen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op anwb.nl

Hoe werkt een spaak?

Een spaak is een onderdeel van een spaakwiel dat de verbinding vormt tussen de velg en de wielnaaf, het onderdeel in het midden van het wiel waar de as doorheen gaat. Spaken zijn meestal van metaal of kunststof. Om de velg ligt meestal een band van rubber.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nl.wikipedia.org

Wie is de uitvinder van het wiel?

Een Mesopotamiër, dachten archeologen heel lang. Was het geen Drents genie? Het leek een vaststaand feit; het wiel is ruim vierduizend jaar geleden uitgevonden in Mesopotamië, het vruchtbare land tussen de Eufraat en de Tigris.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op trouw.nl

Hoeveel spaken zitten er op een fiets?

Spaken: De spaken is het onderdeel (eigenlijk veel dezelfde onderdelen) wat de velg met de naaf verbind. Het aantal spaken is afhankelijk van de uitvoering van het wiel maar meestal heeft een wiel 36 spaken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wereldfietsen.com

Hoe kan een spaak los gaan?

Met de voorspanning worden spaken permanent uitgerekt. Hoe groter de voorspanning hoe minder snel het zal voorkomen dat een spaak los komt te zitten. In het algemeen moet een wiel strak aanvoelen. De voorspanning zal eerder te laag zijn dan te hoog.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op defietssite.nl

Hoe vaak spaken spannen?

Alle spaken zitten los

Wat je op dit moment kunt doen is beginnen bij het ventiel. Op deze manier kun je bijhouden wanneer je het hele wiel gehad hebt. Span alle spaken een kwart slag aan. Voel als je een heel rondje gemaakt hebt even of de spaak spanning beter is geworden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op fietsenmakendoejezelf.nl

Hoe spaken aandraaien?

Het spannen en richten van het wiel
  1. Breng alle spaken op gelijke spanning door de nippels zover op de spaak te draaien dat nog net een draadgang van de schroefdraad zichtbaar is o de spaak.
  2. Draai de nippels steeds een of twee slagen vast totdat de spaken goed strak op spanning staan.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op defietssite.nl

Populaire vragen