Wanneer men begint aan social media marketing wordt vaak gedacht het er even bij te doen en binnen een mum van tijd resultaat te zien en te boeken. Dat is één van de onderschatte nadelen van social media. Social media marketing vergt niet alleen veel tijd, maar het vereist een lange adem en doorzettingsvermogen.
Uit onderzoek blijkt dat social media verslavend zijn doordat ze gebruikers continu belonen. Mensen krijgen waardering in de vorm van likes en volgers en hun nieuwsgierigheid wordt steeds weer gevoed. Hierdoor komt het beloningshormoon vrij in het brein en dat zorgt voor de verslavende werking.
Sociale media bieden de mogelijkheid om online contact te hebben met mensen over de hele wereld. Via sociale media kan je veel mensen bereiken. Dat is interessant voor zowel bedrijven, particulieren als het onderwijs. Informatie wordt immers gratis, snel en als een olievlek verspreid.
Veel onderzoek naar de effecten van social-mediagebruik is gedaan onder jongeren, juist omdat jonge generaties zoveel gebruikmaken van social. In 2017 concluderen Britse onderzoekers van de Royal Society for Public Health al dat sociale media, en dan met name Instagram, de mentale gezondheid negatief beïnvloeden.
Gevolgen social media
Typen op je smartphone kan ook spanning veroorzaken in je pezen. Je kunt ook last krijgen van vermoeide ogen door te lang naar het scherm te staren. Sociale media kunnen ook een gevaarlijke afleiding zijn tijdens het rijden of lopen over straat.
Zo groeien kinderen op met media
Kinderen leren de wereld stap voor stap kennen, en dat doen ze hand in hand met media. Hoe ouder ze worden, hoe minder ze daarbij rekenen op de hulp van volwassenen. Ontdek in onze mediagroeilijn wat ze op elke leeftijd al zelf kunnen, en waar er nog begeleiding nodig is.
The Facebook, zoals het platform eerst heette, werd in 2003 opgericht door Mark Zuckerberg. Hij bedacht het platform voor studenten van Harvard om met elkaar in contact te komen door berichtjes te sturen.
Sociale media zijn ongeschikt voor kinderen. Dat concludeert de Consumentenbond, die 8 social media-apps doorlichtte. De platforms houden te weinig rekening met de kwetsbaarheid van kinderen, schenden de privacy en hebben te weinig kindvriendelijke instellingen.
het nadeel zelfst. naamw. Uitspraak: [ˈnadel] Verbuigingen: na|delen (meerv.) ongunstig gevolg van Voorbeeld: `nadeel ondervinden van de verbouwingswerkzaamheden`Antoniem: voordeel in het nadeel zijn (in een minder gunstige positie...
In de puberteit is contact met leeftijdgenoten heel erg belangrijk. Sociale media zijn dan ook populair bij jongeren. Als ze geen internet hebben om contact te kunnen maken met hun vrienden, kunnen ze zich heel eenzaam voelen. Online contact is een aanvulling op offline contact.
Volgens onderzoek kan een maand offline gaan al helpen bij je mentale gezondheid. Uit het onderzoek bleek dat de mensen die een maand stopten met social media, zich daarna gelukkiger en minder angstig voelden. Maar toch is het effect niet héél groot.
Zo heb je in ieder geval meer rust als het op je telefoon aan komt. Als je (tijdelijk) stopt met het gebruiken van sociale media, zal je waarschijnlijk al heel snel verandering zien. Je gaat merken hoeveel tijd je erin stak en word je veel bewuster van wat er om je heen gebeurt.
Uit ander onderzoek is gebleken dat de kans op depressie toeneemt, naarmate mensen vaker hun social media gebruiken. De oplossing is simpel. Minder vaak je Facebook, Insta of Twitter checken. Volgens het Deense onderzoek waren mensen na een weekje zonder Facebook gelukkiger.
96% van de Nederlanders is actief op social media. Gemiddeld besteden we dagelijks 98 minuten op social media. Jongeren tussen de 15 en 19 jaar brengen de meeste tijd door op social media; gemiddeld 143 minuten per dag. Met evengoed 82 minuten per dag, besteedt de 65+ leeftijdscategorie de minste tijd op social media.
Het aanmaken van een Facebook, Instagram, Linkedin profiel of ander platform van de social media lijst is inderdaad gratis.
Een week lang pauze houden van sociale media zorgde er bij de proefpersonen namelijk voor dat er duidelijke verbetering optrad in hun welzijn, en het verminderde klachten van depressie en angst.
Gemiddeld gebruiken mensen acht verschillende sociale kanalen. Gemiddeld spenderen gebruikers 2 uur en 29 minuten per dag op social media.