Alle Peugeot modellen vanaf bouwjaar 1 januari 2000 zijn geschikt voor gebruik van E10.
Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
Je Peugeot scooter is geschikt om op Euro 95 (E5) te rijden, maar het advies is om voor Euro 98 (met een maximaal E5 gehalte) te kiezen, omdat je Peugeot scooter daar het beste op presteert.
Euro98 benzine is beter bekend als de premium benzine. Alle auto's kunnen op euro98 rijden en sommige kunnen alleen hierop op rijden.
Ons advies is om over te stappen op E5. E5 is de andere benaming van de Euro98 wat een hoger octaangetal heeft. Motoren van Peugeot draaien daarop veel mooier en rustiger. Vroeger bij de Peugeot 205 GTi werd er al geadviseerd om Euro98 te tanken en dat is eigenlijk nog steeds zo.
Peugeot weerhield 3 motoren voor zijn 206 CC: 1.6-benzine van 110 pk, 2.0-benzine van 136 pk en 1.6-diesel van 110 pk. Onze voorkeur gaat uit naar de eerste, die ruimschoots volstaat voor dit type auto. De tweeliter biedt echter wel wat krachtiger prestaties en een iets fijnere soundtrack.
Met de minst krachtige 1,4 liter benzinemotor is de 206 al een redelijk vlotte auto, die qua prestaties voor veel automobilisten voldoende heeft te bieden. In de dagelijkse praktijk mag je voor een normale benzineversie een gemiddeld verbruik rond 1 op 14 á 15 verwachten.
Ja, dat mag zeker.Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen.Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
SP 98 ontvlamt onder een aanzienlijke hogere temperatuur en druk en is dus eerder voor sportievere automotoren die hoger in toeren gaan. Daarnaast zijn de motoren van vintage wagens uitgerust om te functioneren met loodhoudende benzine en verdragen dus beter super 98 dan 95.
Duurder betekent niet altijd beter
Sommige mensen denken dat Euro 98 hun auto beter zal laten presteren, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: Euro 98 tanken is niet altijd goed voor je motor. Als de motor is ontworpen voor 95 euro, staat 95 euro garant voor optimale prestaties.
E10 is goedkoper en milieuvriendelijker dan E5, maar wegens de grotere hoeveelheid bio-ethanol niet voor alle auto's geschikt.
Je kunt niet alleen in het instructieboekje van jouw auto vinden welke brandstof er in de auto moet, maar ook op het klepje voor de tankdop.
Met ingang van oktober 2019 is Euro 95 E5 vervangen door Euro 95 E10. Het percentage bio-ethanol in de benzine is vanaf die datum verhoogd van maximaal 5% naar maximaal 10%. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO₂-uitstoot.
De Shell V-Power brandstoffen zijn de allerbeste brandstoffen van Shell. Deze hebben een nog hogere kwaliteit dan de reguliere brandstoffen van Shell en hebben extra additieven die betere motorprestaties opleveren. Hierdoor is de kostprijs, en dus de pompprijs hoger.
In alle auto's waarmee je E10 kunt tanken, kun je ook E5-benzine tanken. Daarnaast zijn er, zoals je hierboven las, auto's die uitsluitend op E5-benzine (of Super Plus 98) rijden. Buiten het lagere ethanolgehalte, bevat E5-benzine volgens de fabrikant additieven die goed zijn voor je motor.
Gewone Euro 95 is niet meer verkrijgbaar. Als je motor niet geschikt is voor E10 moet je Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) tanken. Ben je zuinig op je motor en wil je alleen het beste, zonder risico's, tank altijd E5 (98).
Conclusie. Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van Euro 95 (E10). Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95.
Kenners hebben daarbij een voorkeur voor BP. Ook bij enkele kleine merken als Tamoil, OK, ango en bij regionale aanbieders als Berkman en Joontjes is de 98-benzine ethanolvrij. Nog een stapje beter is de 102-octaan-benzine van TanQyou; die is gegarandeerd ethanolvrij.
Met premium bedoelen ze benzine met octaangetal 98, soms nog met toegevoegde stoffen, zoals V-Power en BP Ultimate. Overigens heeft Total Excellium een octaangehalte van 95, waardoor het verschil met Euro95 waarschijnlijk minimaal is.
Een liter Super 98 is duurder dan een liter Euro 95. Dit heeft te maken met het productieproces. Om het hogere octaangehalte te bereiken moet de brandstof meer bewerkt worden. Dat leidt tot een hogere prijs.
In Duitsland wordt Euro95 vervangen door E10. Deze brandstof heeft 10% bio-ethanol en is beter voor het milieu, maar minder goed voor auto's van voor 2006. Deze kunnen erdoor kapot gaan. Het kan beter zijn om in dat geval Super Plus 98 te tanken.
Is de Peugeot 206 zuinig? De Peugeot 206 is redelijk zuinig met een gemiddeld verbruik van 1 op 15 voor zowel de 1.1 als de 1.4. De 180 pk sterke 2.0 GTi haalt ongeveer 1 op 11. De dieselversies zijn aanzienlijk zuiniger, met name de HDi-motoren.
In het onderhoudsboekje van de peugeot 206 1.6 16v las ik dat er een reserve is van minimaal 50km (op de 50l tank).