Voor de meeste routes en wegen in Zuid-Afrika is geen 4×4 vereist. Een normaal type auto is de goedkoopste optie en voor vele wegen prima geschikt. Op de slechtere wegen moet u echter rekening houden met langzaam en voorzichtig rijden alsmede de (kleine) kans dat u vast komt te zitten.
Ja, autorijden in Zuid-Afrika is zeker veilig. Het verkeer is erg relaxed en totaal niet chaotisch. Het is wel handig om van een aantal dingen op de hoogte te zijn voordat je de auto instapt. Zo rijden ze in Zuid-Afrika dus aan de linkerkant van de weg en dat kan in het begin even wennen zijn.
Redelijk wat Nederlandse toeristen die naar Kaapstad reizen die huren daar een auto. Dat komt omdat een bezoek aan Kaapstad vaak gecombineerd wordt met een rondreis. En ook als je alleen in Kaapstad en omgeving blijft is het vrij handig om een auto als transportmiddel ter beschikking te hebben.
De verkeersregels
Veiligheidsgordels zijn verplicht en je mag niet bellen tijdens het rijden. Alle snelheidslimieten in Zuid-Afrika zijn in kilometers per uur. In het algemeen is de maximumsnelheid voor stedelijke gebieden 60 km/u, op secundaire wegen 100 km/u en op de nationale snelwegen 120 km/u.
Voor Zuid-Afrika heeft u officieel het internationaal rijbewijs IRB 1968 nodig. Bezoekt u tevens Eswatini dan heeft u officieel een ander internationaal rijbewijs nodig, namelijk IRB 1949.
Het Nederlandse rijbewijs is geldig in Zuid-Afrika. Omdat verhuurbedrijven soms toch om een IRB (internationaal rijbewijs) vragen, wordt aangeraden voor de zekerheid IRB model 1968 mee te nemen.
Om naar Zuid-Afrika te kunnen reizen, heb je een geldig paspoort nodig. Je paspoort moet nog minstens een maand na vertrek uit Zuid-Afrika geldig zijn. Bovendien moet je beschikken over een bewijs van voldoende financiële middelen. Verder moet je in het bezit zijn van documenten die het doel van je reis aantonen.
Wat benzine betreft zijn de kosten in Zuid-Afrika een stuk lager dan in Nederland. Gelukkig maar, want tijdens de meeste reizen worden behoorlijk wat kilometers gemaakt. Voor de kosten kun je rekening houden met ongeveer ZAR 1,50 per kilometer die je rijdt, of ca. ZAR 15,00 per liter benzine.
Groot-Brittannië maakte het linksrijden verplicht in 1835, en die regeling gold uiteraard ook in de landen die toen deel uitmaakten van het Britse Rijk. Dat verklaart dus waarom tot op de dag van vandaag India, Pakistan, Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika en andere Britse ex-kolonies links rijden.
In Zuid-Afrika betaalt u met de Rand. In de meeste steden en dorpen kan u gemakkelijk met een bankkaart betalen.
Mits inachtneming van de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen, kan in Zuid-Afrika doorgaans veilig gereisd worden. Zuid-Afrika is een zeer gewaardeerde toeristische bestemming met duizenden bezoekers per jaar en heeft een ideale reisinfrastructuur. Het overgrote deel van bezoekers of reizigers ondervindt geen problemen.
Taxi's zijn er relatief weinig in Zuid-Afrika, behalve rond de trein- en busstations en bij vliegvelden. Bovendien zijn taxi´s niet goedkoop. Je betaalt al snel omgerekend een euro per kilometer. Een minibusje is dus vaak een veel meer betaalbaar alternatief.
Onveilige gebieden in Zuid-Afrika
De veiligheidsrisico's hebben vooral te maken met criminaliteit in en rondom de grote steden en de luchthavens. Er wordt aangeraden de townships, de woongebieden aan de rand van de grote steden, en de sloppenwijken niet zonder gids te bezoeken.
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is Kaapstad een veilige stad waar de meerderheid van de mensen geen problemen ondervinden. Maar net als in elke andere grote stad zijn moet je een paar voorzorgsmaatregelen wanneer je op ontdekkingstocht gaat in deze prachtige regio. Loop niet te koop met dure juwelen.
Zuid-Afrika heeft het beste wegennet van Afrika. Er zijn national roads (snelwegen, autowegen en vierbaanswegen voor alle verkeer), regional roads (goede secundaire tweebaanswegen) en secondary provincial roads (alleen in deze categorie komen zand- en gravelwegen voor). Op enkele national roads wordt tol geheven.
Voor de verkeersveiligheid, goede afwikkeling van het verkeer en het voorkomen van chaos moet je samen een keuze maken of je allemaal links of rechts rijdt. Het is eigenlijk een arbitraire keuze om links of rechts te rijden. Zowel Groot-Brittanië als Nederland staan in de top-3 van meest veilige landen in Europa.
In Zuid-Afrika wordt het probleem van de gelijkwaardige kruising als volgt opgelost: de auto die van rechts komt heeft niet voorrang, maar degene die als eerste aankomt.
Zuid-Afrika is, in vergelijking met Europa een goedkoop land, maar net iets duurder dan de meeste andere Afrikaanse landen. Het land is nu eenmaal welvarender.
Een glas bier in een cafe (0,5 liter) kost ongeveer € 2,00 – 2,50. De prijzen in de supermarkt zijn ook lager hoewel ze niet veel verschillen van de prijzen die u gewend bent in Nederland.
Je wordt meestal uitgenodigd om 's avonds te komen eten en dan word je zo tussen zeven en acht uur verwacht. Dan krijg je een drankje, een drankje en nog een drankje. Het enige wat er is om te voorkomen dat je voor negen uur al stomdronken bent is een schaaltje chips.
Thuisvaccinatie.nl adviseert de volgende vaccinaties voor Zuid-Afrika: DTP vaccinatie (tegen difterie, tetanus en polio) Hepatitis A vaccinatie. BMR vaccinatie (alleen aanbevolen wanneer u geen mazelen heeft gehad of nooit tegen de mazelen bent gevaccineerd)
Voorbeelden van nagemaakte merkartikelen die vaak verkocht worden zijn: tassen, kleding, sieraden, parfum en dvd's. Hier een aantal voorbeelden van de maximale hoeveelheid die u mag meenemen: 3 horloges, 250 ml parfum, 3 dvd's/cd's, 3 andere artikelen (bijvoorbeeld kleding).
Johannesburg, ook wel Jo'burg, stond ooit bekend als de misdaadhoofdstad van de wereld. In sommige delen van de stad en ook in de townships vinden regelmatig mishandelingen, roofovervallen en zelfs moorden plaats. Ook zijn carjackings in Jo'burg (en in heel Zuid-Afrika) aan de orde van de dag.