Uit het onderzoek blijkt dat werkgevers in allerlei sectoren vooral persoonlijke, emotionele en sociale vaardigheden belangrijk vinden. Voor veel verschillende beroepen zijn deze vaardigheden relevant, ziet Randstad in het onderzoek naar de voorkeuren van werkgevers en de meestgevraagde hard skills en soft skills.
Initiatief, zelfstandigheid en samenwerken
Zeker voor de middelbaar en hoger opgeleide medewerker is dit een belangrijk criterium en op een iets andere wijze ook voor millennials. Zelfstandig werken of zelfstandigheid in de functie staat voor de 'oudere generatie' zeker in de top 5.
Lekker bonden met collega's
Wie nog steeds denkt dat de teamspirit er niet toe doet, heeft het mis. Uit een onderzoek van het CBS blijkt dat medewerkers 11 arbeidsomstandigheden als belangrijk ervaren bij hun werkgever. Hierbij staat een prettige werksfeer met stip op nummer 1 gevolgd door goede managers.
Naast een goede functieomschrijving vinden sollicitanten vooral locatie in een vacature belangrijk. Ruim de helft vindt dat. Dat sluit aan bij een andere uitkomst uit onderzoek dat maar weinig werkzoekenden (16%) bereid zijn om te verhuizen. Ook een salarisindicatie wordt belangrijk gevonden (41%).
Goed werkgeverschap bestaat uit 6 beginselen: wees zorgvuldig, maak geen misbruik van je positie, motiveer ingrijpende beslissingen, maak verwachtingen waar, behandel werknemers gelijk en zorg voor een behoorlijke verzekering. De scholingsplicht is nog een aanvulling op goed werkgeverschap.
Een aantrekkelijke werkgever zorgt voor zelfstandigheid en flexibiliteit. Medewerkers willen zelfstandig kunnen handelen en verantwoordelijkheid mogen nemen. Evenals flexibiliteit om zelf keuzes te maken binnen het arbeidsvoorwaardenpakket.
Een goede werkgever zal altijd een goed evenwicht vinden tussen de doelen van de organisatie en de doelen van de individuele werknemers. Probeer in contact te komen met medewerkers. Om een goede eerste indruk te krijgen van het bedrijf, kan je het best terecht bij iemand die de organisatie van binnen uit kent.
Op de vraag wat werkgevers vooral zouden moeten bieden, plaatsten werknemers het evenwicht tussen werk en privéleven (51%) en doorgroeimogelijkheden (43%) bovenaan hun prioriteitenlijst, vlak boven de beloning en secundaire arbeidsvoorwaarden (41%) en ethiek en waarden (41%).
Volgens Tempo Team doet 72% van de werknemers na een compliment zijn werk met meer plezier. 61% van de werknemers doet erna beter zijn best. Wat motiveert medewerkers: waardering en positieve feedback. Dit leidt tot beter werk, dat op zijn beurt zorgt voor een betere omzet.
Opleiding en ontwikkeling. Wat juist wél motiveert zijn zaken als ontwikkelingsmogelijkheden en kansen om beter te kunnen worden in je werk. Opleidingen kunnen hierin een belangrijke rol spelen. Verder vindt elke medewerker het prettig om erkenning te krijgen voor hun prestaties en om gewaardeerd te worden.
Verbind jouw team aan de doelstellingen. Een van de belangrijkste zaken is het regelmatig delen van financiële informatie van het bedrijf. Op deze manier kunnen teamgenoten zien hoe hun dagelijkse werk bijdraagt aan de resultaten/omzet per kwartaal of jaar. Transparantie is de beste vriend van een leider.
Zo motiveer je medewerkers
Geef in teamoverleggen aandacht aan Positieve Gezondheid, wat is het en wat zijn de voordelen. Creëer interne ambassadeurs. Laat managers, medewerkers en teamcoaches kennismaken met het gedachtegoed. Communiceer wanneer medewerkers met Positieve Gezondheid aan de slag kunnen en mogen gaan.
Een werkomgeving waar je werknemers zich op hun gemak voelen is belangrijk. Een omgeving waar alles aanwezig is wat ze nodig hebben om hun werk goed te doen, zorgt voor een groter werkgeluk. Een werkplek waar vertrouwen en veiligheid voorop staan, betekent ook een werkplek waar open en eerlijk met elkaar gepraat wordt.
Welke vragen mogen niet gesteld worden tijdens een sollicitatiegesprek? Een werkgever mag u tijdens de sollicitatieprocedure alleen vragen stellen die relevant zijn voor de functie waarop u solliciteert. Hij mag u in de regel geen vragen stellen over privézaken of uw gezondheid.
Passie, erkenning en zelfontplooiing zijn voorbeelden van intrinsieke motivatie. Om een sterk antwoord te geven op de vraag “Waarom wil je hier werken?”, is het aan te raden om te focussen op de factoren die je intrinsiek motiveren. Intrinsieke motivatie vertaalt zich namelijk direct in een voordeel voor de werkgever.
Alle zaken waar je goed in bent of die je helpen om het beter te doen in het leven zijn jouw sterke punten en dingen die verbetering nodig hebben of je beperken om jouw beste zelf te zijn worden beschouwd als zwakke punten.
Binden betekent het van binnenuit 'ja' zeggen tegen iets of iemand. Dit kan alleen als je weet wat je belangrijk vindt in je werk. En wat dus de mensen in je team belangrijk vinden. Weet wat jouw drijfveren zijn (motivatie.
Op dat moment ga je als werknemer overwegen of het tijd is om een andere baan te gaan zoeken. Werknemers die uitdaging vinden in hun job, of er actief naar zoeken, en zich niet vervelen, blijven meestal langer voor hetzelfde bedrijf werken.
Goed functioneren betekent: blijvend aanhaken bij wat de organisatie vraagt of wat de functie nodig heeft oftewel bij voortduur voldoen aan de functie-eisen. Dat vraagt een inspanning van de organisatie (de leiding) en van de medewerker. Beide hebben een inspanningsverplichting wanneer het over functioneren gaat.
Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden
Denk ook aan arbeidsvoorwaarde zoals een goede verlofsregeling, genoeg vakantiedagen is heel belangrijk. Bij hard werken hoort ook hard ontspannen. De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn ook onwijs belangrijk. Denk hierbij aan reiskostenvergoeding, bonusregeling en flexibel.