De vrijheid van meningsuiting, stemrecht en recht op privacy worden gezien als de belangrijkste grondrechten. En 80% van de Nederlanders vindt dat de Grondwet beter bekend moet zijn bij alle burgers van Nederland.
Nederlanders hechten, ook in een periode waarin ze het land voor grote maatschappelijke uitdagingen zien gesteld, sterk aan waarden als tolerantie, respect voor verschil en saamhorigheid.
Het zijn met name culturele kenmerken die mensen benoemen als typerend voor Nederland: eerst en vooral de Nederlandse taal, maar ook nationale feestdagen, tradities en gewoonten, symbolen en iconen. Behalve deze elementen worden ook landschappelijke of omgevingskenmerken (zoals water) als karakteristiek gezien.
Nederlanders zijn trots op de nationale kennis van waterbeheersing en de Hollandse handelsgeest, terwijl ze zich diep schamen voor het gebrek aan tolerantie en de Nederlandse politiek. Dat blijkt uit een onderzoek van Visie21 naar de nationale trots- en schaamtegevoelens van Nederlanders.
Iconen. Molens, tulpen en Delfts Blauw. Het zijn zomaar drie zaken die (de rest van) de wereld als typisch Nederlands omschrijft.
Ondanks scherpe tegenstellingen in het publieke debat zijn Nederlanders eensgezind over wat Nederland tot Nederland maakt: de Nederlandse taal, vrijheid en Koningsdag worden het meest genoemd. Wel zijn er opvallende verschillen over de invulling van bepaalde begrippen, zoals vrijheid.
Daaruit blijkt dat van alle 50 onderzochte landen, op Taiwan na, Nederlanders het minst vaak (20 procent) zeggen dat ze 'zeer trots' zijn op hun land. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Qatar waar meer dan 95 procent zeer trots is.
Friesland. Veel Friezen zijn trots op hun taal, 59 procent noemt dit bij de belangrijkste dingen. Jongeren zijn daarnaast ook erg trots op de mentaliteit van hun provinciegenoten: nuchter, betrouwbaar, recht door zee, trots. Ouderen noemen vaker de natuur, het landschap en de Elfstedentocht.
Nederlanders staan bekend als een volk dat eenmaal buiten de landsgrenzen goede fooien geeft. Nederlanders geven ook gul aan goede doelen. Een Nederlander is ook niet te beroerd om in de kroeg een rondje te geven. Nederlanders zijn wél spaarzaam.
Voorbeelden van Nederlandse waarden zijn vrijheid, gelijkheid, respect solidariteit en rechtvaardigheid.Maar ook veiligheid, leefbaarheid, tolerantie, eerlijkheid, rijkdom, bescheidenheid en beleefdheid behoren zeker tot de Nederlandse waarden.
Cultuur wordt gedefinieerd als het gehele complex bestaande uit kennis, overtuigingen, kunst, recht, ethiek, gewoonten en alle andere eigenschappen die door de mens zijn aangeleerd als onderdeel van een samenleving.
Top 3. Momenteel maken jongeren zich vooral zorgen over klimaatverandering (44%), oorlogen in de wereld (43%) en armoede (38%). Ondervraagde jongeren maken zich daarnaast zorgen over oorlogen in de wereld, veel jongeren noemen hierbij de oorlog in Oekraïne.
Denemarken lijkt zowel wat betreft land als cultuur veel op Nederland. Meer nog dan Zweden en Noorwegen. Het zijn beide nuchtere, egalitaire, sociaal democratische landen met gedeelde normen en waarden.
Uit het Mediabrands Covid onderzoek en de Retail Buying Studie blijkt dat 62% van de Nederlanders duurzaamheid een belangrijk onderwerp vinden, 58% milieuvriendelijke producten kopen, 57% producten met weinig verpakking en fairtrade producten kopen en 54% keurmerk en diervriendelijke producten kopen.
Noorwegen
Noorwegen staat hoog in de lijst door het gevoel van vrijheid dat de Noren ervaren. Die vrijheid ervaren ook de bezoekers van dit Scandinavische land.
De meest vriendelijke bevolking vind je volgens de bezoekers van Skyscanner in Brazilië, het Caribisch Gebied en Thailand.
Lezers van de toonaangevende Britse reisgidsenreeks Rough Guides hebben Schotland uitgeroepen tot mooiste land ter wereld. Canada eindigde op de tweede plaats, Nieuw-Zeeland op de derde.
Nederland heeft een open economie die afhankelijk is van internationale handel:Met export verdiende Nederland in 2020 € 254 miljard.Dat is een derde van wat de economie in 1 jaar produceert (het zogenoemde bruto binnenlands product of bbp). De export van goederen en diensten leverde in 2020 2,4 miljoen banen.
Onder Lodewijk Napoleon werd Nederland voor het eerst een Koninkrijk, het Koninkrijk Holland. Dit duurde slechts vier jaar (1806-1810). In 1813 herwon Nederland zijn onafhankelijkheid.
Nederland neemt nog steeds een prominente plek in op het wereldtoneel wat betreft de absolute goederenexport alsook in verhouding tot het bbp. Ook Aziatische economieën spelen een belangrijke rol in de internationale goederenhandel. En deze rol wordt steeds groter.
Uitgaan, buitenrecreatie en funshoppen zijn populair. Negen op de tien Nederlanders gingen in 2013 wel eens uit, 87 procent heeft minstens één keer buiten gerecreëerd (bijvoorbeeld wandelen of fietsen). Ook winkelen voor het plezier is nog steeds in trek, maar heeft de laatste jaren iets ingeboet aan populariteit.
Denen waarderen het net als Nederlanders juist als je 'gewoon normaal' doet. Je kunt best een grapje maken – Denen houden wel van droge humor. Vermijd hierbij kritiek over onderwerpen als het koningshuis of EU-beleid, en houd je gespreksonderwerpen algemeen.