Burgers zijn tevreden over de zorg. Tegelijkertijd zien ze de zorg als een maatschappelijk probleem met bureaucratie, wachtlijsten en hoge kosten voor gebruikers. Vooral mensen met lage inkomens maken zich zorgen of zij later nog wel de medische zorg en ouderenzorg krijgen die zij nodig hebben.
Wat mensen belangrijk vinden aan de zorg is het zorgen voor mensen die ziek zijn en die hulp nodig hebben. Het draait primair om de betrokkenheid bij de patiënt, om persoonlijk contact, om medeleven, om tijd en aandacht en om een luisterend oor.
Het voornaamste doel van een zorgverlener is om de kwaliteit van leven te verbeteren van de mensen die hen nodig hebben. Ze helpen om ervoor te zorgen dat aan de basisbehoeften van deze persoon tegemoet gekomen wordt.
Kwaliteit van zorg is de mate waarin de zorg geleverd voor personen en patiëntengroepen de gewenste zorgresultaten verbetert.
Problemen in de zorg Op dit moment zijn er in ons land grote problemen in de zorg: een tekort aan huisartsen, verpleegkundigen, tandartsen; te lange wachtlijsten voor operaties, voor thuiszorg… Eigenlijk teveel problemen, zeker voor een ver ontwikkeld en goed welvarend land als Nederland.
Oorzaken personeelstekort in de zorg
Dit komt onder andere door de hoge werkdruk. Door het tekort aan zorgpersoneel komt er veel werk te liggen op de schouders van de huidige zorgprofessionals. Deze hoge werkdruk kan leiden tot ziekteverzuim, een andere oorzaak van het personeelstekort in de zorg.
De zorg is op dit moment een van de sectoren met het grootste personeelstekort: er staan 61.000 vacatures open, bleek deze week uit nieuwe cijfers. In 2019, dus voor corona, gaven werkgevers in de zorg al aan dat 7 op de 10 vacatures moeilijk vervulbaar zijn.
Goede zorg gaat om de verantwoordelijkheid nemen voor jezelf en als professional voor de relatie tussen jou en je cliënt. Niet verschuilen achter formuliertjes, maar je gedrag onder de loep nemen. 8. Goede zorg draagt bij aan de gezondheid of het welbevinden van je cliënt of patiënt.
Moraal zijn de waarden en normen die richting geven aan jouw doen en laten, ze sturen de keuzes die je maakt. Ethiek is daarover nadenken. Het is nadenken over de vraag of jouw handelen leidt tot goede zorg. Dat kan echt over van alles gaan: van grote levensvragen tot kleine, dagelijkse keuzes.
Er zijn verschillende meetinstrumenten waarmee zorginstellingen hun kwaliteit in kaart brengen. Bijvoorbeeld vragenlijsten die onder cliënten en hun naasten worden afgenomen. Dit doen de instellingen zelf. Of het wordt gedaan door onafhankelijke meetbureaus.
Alle zorginstellingen moeten zorg leveren die voldoet aan bepaalde kwaliteitseisen. Ze moeten bijvoorbeeld het zorgplan met cliënten bespreken, medezeggenschap regelen en een klachtenregeling hebben. Dit staat in de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz).
Bijna alle mensen die werken in de zorg, doen dit vanuit hun intrinsieke motivatie om mensen te helpen. Denk maar aan drijfveren als zorgzaamheid, idealisme en loyaliteit. Werken vanuit je drijfveren vergroot je betrokkenheid en motivatie. Het geeft je energie en je hebt het gevoel iets bij te dragen.
Als mens willen we voelen dat ons leven ertoe doet. Vooral op momenten dat het leven geen steek lijkt te houden, is het gevoel dat jouw leven iets betekent een houvast. Betekenis zien in je leven is dus belangrijk voor je geluk, maar ook voor je veerkracht: zeker in moeilijke tijden gaan mensen op zoek naar betekenis.
Elke keer sta je weer voor nieuwe uitdagingen
Door passende zorg te bieden, bewaak jij de gezondheid en het welzijn van mensen – die vaak in de laatste fase van hun leven zitten. Je moet veel in huis hebben om iemand echt te zien en begrijpen wat diegene nodig heeft. Geen cliënt is hetzelfde. En geen dag is hetzelfde.
Morele waarden in de gezondheidszorg zijn bijvoorbeeld eerlijkheid, weldoen, vertrouwen, privacy, respect voor autonomie, niet-schaden en rechtvaardigheid. Morele waarden vormen de fundamenten van de morele normen. Als morele waarden met elkaar botsen, ontstaat een moreel dilemma.
Een dilemma is niet hoe je iets vaktechnisch moet verwerken. Dat staat wel in de regels. Een dilemma is wel dat je een keuze moet maken tussen wat theoretisch zou moeten en wat de klant wil, of je kantoor. Helemaal een goed dilemma heb je als er ook nog jouw persoonlijke mening naar voren komt.
Morele vragen zijn vragen die gaan over hoe te leven; hoe we moeten handelen om het leven waardevol / goed te maken. Over wat deugt en wat niet deugt. Omdat de moderne mens nooit alleen leeft, gaan morele vragen natuurlijk ook bijna altijd over de wijze waarop we zouden moeten samenleven.
De Kwaliteitswet Zorginstellingen schrijft voor dat zorgaanbieders een kwaliteitssysteem moeten hebben en dat het systeem de kwaliteit van zorg moet bewaken, beheersen en verbeteren.
Het treffen van maatregelen die de (ongewenste) variatie in een proces – bijvoorbeeld zorg – of een product – bijvoorbeeld infuusvloeistof – binnen zo smal mogelijke marges houden.
Hoge uitstroom
In het eerste kwartaal van 2019 verlieten 113.000 werknemers de sector Zorg & Welzijn, schreef de commissie. Van die 113.000 werknemers koos 40%, dus ruim 45.000, voor een baan buiten zorg en welzijn.
Eén verzorgende die in de nacht verantwoordelijk is voor vijftig bewoners, twee verzorgenden overdag op dertig bewoners… regelmatig spreken zowel verzorgenden ig als cliënten en familieleden hun zorgen uit over de minimale bezetting in verpleeghuizen, en de stress en het verantwoordelijkheidsgevoel dat dit met zich ...
Volgens het CBS is het personeelstekort sinds de jaren zestig en zeventig niet zo groot geweest. Vóór corona leek dit probleem niet zo groot. Maar nu is het ineens overal zichtbaar. "In de basis zien we dat er in alle sectoren tekorten zijn", zegt Bart Kock, directeur van uitzendbureau Start People.