Relatief veel jongeren tot 18 jaar doen aan lichamelijke sportbeoefening, hobby's en kunstzin- nige activiteiten. Vanaf 18 jaar wordt dat minder en hebben ze meer belangstelling voor uitgaan. In vergelijking met de bevolking vanaf 25 jaar nemen jongeren minder deel aan culturele en recreatieve activiteiten.
In hun vrije uren doen de vrouwen 'emotion work', een moeilijke term die vrij vertaald betekent dat vrouwen ook in hun vrije tijd thuis in de gaten blijven houden hoe het met hun partner gaat en of de kinderen het leuk hebben. Ook kunnen ze vaak niet lekker zitten zolang er niet is gestreken of opgeruimd.
Ga voor fun op wielen van gemotoriseerd tot fietsend of steppend, maak een toertocht, puzzeltocht, ga op de sportieve toer met een extreme of minder extreme sport of doe een citygame. Culinair is er van alles te koken, cultureel is er van alles te zien en op creatief vlak kunnen jullie op vele originele manieren uiten.
In deze leeftijdsfase leren kinderen steeds beter zelfstandig te werken en zelf problemen op te lossen. Daarnaast wordt hun blik op de wereld steeds ruimer. Ze hebben veel interesse in en betrokkenheid bij wereldse problemen, zoals milieu, dierenleed en oorlogen.
Wettelijk gezien moet je dus minimaal 14 jaar zijn om te kunnen oppassen. Ervaring, kennis, karaktereigenschappen enz. zijn echter belangrijke aspecten waar je ook rekening mee moet houden.
Buiten leuke dingen doen. Weekendje weg. Doe een activiteit met je gezin. Maak een mountainbike tocht. Huur een kickbike step. Maak een kanotocht. Huur een sloep. Ga suppen. ...
Binnen leuke dingen doen. Zet een tent op. Family's got talent. Maak een tijdcapsule. Leer goochelen. Houd een Nerf gevecht. Houd een ja dag.
Onder Generatie X-ers (geboren tussen 1955 en 1970) zien we een kleine dip. Andere populaire activiteiten zijn lezen (58%), wandelen (51%), fietsen (48%), winkelen (41%) en tuinieren (40%).
Even een stad bezoeken om te shoppen of om een terrasje te pakken, een actieve bezigheid of het museum bezoeken zijn de populairste activiteiten onder deze doelgroep. Een meerderheid (54%) sluit een dagje uit af met een diner. Gemiddeld geeft men tussen de 26 en 50 euro uit.