Zo schrijft een fabrikant bijvoorbeeld voor dat bij 60.000 km naast het standaard onderhoud ook de bougies en het luchtfilter moeten worden vervangen. En dat na 80.000 km de remvloeistof en de koelvloeistof ververst dienen te worden. En bij 120.000 is dan bijvoorbeeld de distributieriem aan de beurt.
Een nieuwe auto of een oude tweedehands wagen, u moet in alle gevallen regelmatig een onderhoud laten uitvoeren. Er zijn twee soorten onderhoud: het klein onderhoud gebeurt gewoonlijk elk jaar (of om de 15.000 km), terwijl u het groot onderhoud best om de twee jaar (of 30.000 km) plant.
De grote beurt van een auto staat voor groter onderhoud. Hierbij worden de motorolie en de oliefilter vervangen, maar ook de interieurfilter en – bij een benzinemotor - de bougies. Eventueel worden ook koelvloeistof en remvloeistof ververst. De overige vloeistoffen worden zo nodig op peil gebracht.
De grote onderhoudsbeurt is een extra onderhoudscontrole van je auto. Deze grote beurt wordt voorgeschreven door de fabrikant en is dus eigenlijk niet verplicht. Of je jouw auto langsbrengt voor deze onderhoudsbeurt is jouw eigen verantwoordelijkheid. Wij raden je alleen wel sterk af deze beurt over te slaan.
De kleine beurt dient doorgaans elke 15.000 kilometer of na elk jaar te gebeuren, dit is een Stelregel er zijn uitzonderingen mogelijk, een grote beurt dient doorgaans elke 30.000 kilometer of 2 jaar te gebeuren ook dit is een stelregel die u in grote lijnen kunt aanhouden.
De kosten van een grote beurt aan uw auto zijn hoger dan de kosten van een kleine beurt. Dit komt omdat er, zoals de naam al zegt, veel meer gecontroleerd en vervangen wordt tijdens een grote beurt.
Het is verstandig om in elk geval één keer per jaar je auto naar de garage te brengen voor onderhoud. Zo kun je een hoop narigheid voorkomen. Tijdens een onderhoudsbeurt kan een (goede) garagist ook signaleren 'wat eraan zit te komen'.
De vuistregel is dat auto's om de 10.000 of 15.000 kilometer onderhoud nodig hebben. Rijd je minder kilometers op jaarbasis, dan is het toch verstandig om de auto jaarlijks naar de garage te brengen voor een check-up. Bijvoorbeeld op het moment dat APK nodig is.
De meeste autogebruikers weten wel dat ze regelmatig de motorolie moeten vervangen en de ruitenwisservloeistof moeten bijvullen. Maar er zijn ook auto onderdelen die regelmatig vervangen moeten worden. Dat geldt bijvoorbeeld voor bougies en zekeringen, die vaak ook bij een beurt vervangen worden.
De kosten voor het uitvoeren van een grote onderhoudsbeurt zal gemiddeld op 400 euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat het afhankelijk is om welke uitvoering auto het gaat. Denk daarbij aan de hoeveelheid en prijs van de motorolie en kosten van de te gebruiken onderdelen.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Hoe vaak moet je olie verversen
Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar. De reden hiervan is, is dat de motor minder vaak op temperatuur komt en het oliefilter sneller vies wordt.
Hoe vaak je auto een grote onderhoudsbeurt nodig heeft, hangt af van het type auto, de leeftijd van je auto, de kilometerstand en het aantal kilometers dat je jaarlijks rijdt. Een stelregel die je kunt aanhouden bij een grote beurt: na 2 jaar of na 30.000 kilometer.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
Uitgaande van een goed onderhouden auto zullen de onderhoudskosten voor een Toyota, Mazda, Mitsubishi, Suzuki en Daihatsu het laagst zijn.
Regelmatig de olie laten verversen heeft als voordeel dat er minder viezigheid in de olie zit. Daarnaast heeft het verversen als voordeel dat het roestvorming voorkomt en de olie zijn juiste dikte behoud waardoor de afdichting tussen de cilinderwand en zuiger goed blijft.
Slijtage onderdelen zijn onderdelen van je auto die verslijten ten gevolge van het normale gebruik van jouw voertuig. Vooral het aantal gereden kilometers die op de teller van je auto staan, zorgen ervoor dat een aantal onderdelen sneller verslijten.
De kosten voor reviseren van een motorblok zijn erg moeilijk te bepalen. De reden daarbij is of het om een kleine of grotere motorrevisie gaat, en welke onderdelen dus vervangen dienen te worden. De kosten zijn dan ook erg uitlopend en zal gemiddeld tussen de 1800,- en 7500,- euro liggen.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
Je kunt zelf (zo om de 15.000 km) controleren of het luchtfilter aan vervanging toe is. Open de behuizing en inspecteer het luchtfilter op verontreiniging. Algemeen wordt aanbevolen een luchtfilter om de 20.000 km te vervangen. Rij je veel in stoffige gebieden, dan is het raadzaam een kortere interval aan te houden.
Iedere 15.000 kilometer: kleine beurt. Rijdt u geen 15.000 kilometer? Dan ieder jaar een kleine beurt. Ieder 30.000 kilometer: grote beurt.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km. Dat is dan een speciale motorolie die ontwikkeld is om langer mee te gaan.