Max Verstappen verdient met zijn nieuwe, in maart 2022 getekende contract, €40 tot €50 miljoen euro per jaar. Dat is meer dan €750.000 euro per week.
Wie voortaan exact hetzelfde loon krijgt, is Max Verstappen. De Nederlander die er in 2021 in slaagde om alsnog de WK-titel op zijn naam te schrijven, ondertekende in maart 2022 een nieuwe contract bij renstal Red Bull Racing, goed voor een salaris van 48,3 miljoen euro/jaar.
Het salaris van Max over raceseizoen 2021 is volgens zakenblad Forbes (waar een motorsportsite aan refereert) zo'n 35 miljoen dollar; een basissalaris van 25 miljoen en een bonus van één miljoen dollar per gewonnen race. Het behalen van de wereldtitel zou Max nog zo'n zeven tot tien miljoen dollar extra opleveren.
Op basis van zijn salaris bij Red Bull Racing, de sponsorcontracten, zijn sportieve prestaties en zijn eigen onderneming is het geschatte vermogen van Verstappen circa € 70 miljoen. Dit werd een jaar geleden nog op € 40 miljoen geschat.
Een bandenwisselaar krijgt bijna € 300.000 per jaar, evenals de 'fuel engineer', weet Nieuwsblad te melden. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim € 4200, gevolgd door de bandenwisselaars met € 2100.
Op een circuit is elke piloot verantwoordelijk voor zijn eigen schade." "Zelfs als iemand anders op je inrijdt en voor de volle 100 procent in de fout is, draai jij ervoor op. Max Verstappen reed in China in op Sebastian Vettel. Het was zijn schuld, maar hij moest de schade aan de Ferrari dus niet betalen.”
Lewis Hamilton (Mercedes): €40-45 miljoen. Max Verstappen (Red Bull Racing): €33 miljoen.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
De Brit verdient naar schatting tussen de 30 miljoen euro en 45 miljoen euro per jaar. Verstappen moet het doen met tussen de 25 miljoen euro en 35 miljoen euro per jaar. Om dat in perspectief te plaatsen: als je beide salarissen optelt, zou je de rest van de F1-coureurs kunnen betalen en nog geld overhouden.
Hoe rijk is de eigenaar van Red Bull? De Oostenrijker Dietrich Mateschitz is ceo van het moederbedrijf van Red Bull. Hij bezit 49 procent van de aandelen. Bloomberg schat zijn vermogen op 16,8 miljard dollar (mei 2021).
Charles Leclerc lijkt momenteel de eerste rijder binnen het Italiaanse team en dat toont ook het onderzoek van RN365. De Monegask verdient namelijk 12 miljoen dollar per seizoen (omgerekend 11,1 miljoen euro) en dat is exclusief mogelijke bonussen.
Om dat tegen te gaan is het budgetplafond ingesteld en in 2022 mogen de Formule 1-teams $ 145,6 miljoen uitgeven gedurende het seizoen. Ter vergelijking; voorheen gaven teams als Mercedes en Red Bull jaarlijks zonder pardon meer dan $ 250 miljoen uit.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar. Dat is slechts een schijntje van de ongelofelijke salarissen van de Formule 1-coureurs.
Het team rijdt nu met twaalf T 520's. Zeven van de trucks zijn een integraal onderdeel van het Red Bull Racing Formule 1 logistieke netwerk en rijden binnen Europa van de ene grand prix naar de andere. Ze vervoeren de containers met het volledige onderkomen van het Red Bull Racing Team.
Supermarktketen Jumbo is ook dit seizoen en de komende jaren nog persoonlijke sponsor van Red Bull Racing-coureur Max Verstappen. Volgens bronnen telt het bedrijf rond de 3 miljoen euro neer voor de sponsoring van de jonge Nederlander.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
Oordeel zelf: het jaarsalaris van een Formule-1 coureur ligt gemiddeld tussen de € 35.000 voor een beginner tot € 70.000 euro voor een ervaren monteur. De enige uitzondering is de Chief Mechanic: die kan bij een topteam wel tot rond de € 1 miljoen per jaar verdienen.
Vermogen van Lewis Hamilton
Op basis van zijn salaris bij Mercedes, de sponsorcontracten en zijn activiteiten buiten de Formule 1 is zijn vermogen geschat op circa 140 miljoen euro. Daarmee is Hamilton ook direct onderdeel van de 1.000 Sunday Times Rich List, de Engelse tegenligger van Forbes.
Max Verstappen (16 miljoen euro en 170 punten) kost Red Bull 94.117 euro per punt, zijn teamgenoot Alex Albon (2 miljoen euro en 70 punten) kost het team uit Milton Keynes 'maar' 28.571 euro per punt. Helemaal onderaan de lijst vinden we enkel coureurs van teams uit de staart van het veld.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
In 2022 mogen F1-teams drie keer een Internal Combustion Engine (ICE), Turbo Charger (TC), Motor Generator Unit – Heat (MGU-H) en Motor Generator Unit – Kinetic (MGU-K) gebruiken. De Energy Store (ES) en Control Electronics (CE) mogen maar twee keer gebruikt worden zonder straf.
Formule 1-coureurs mogen maar drie motoren en een beperkt aantal hybride onderdelen gebruiken tijdens een seizoen. Overschrijding van dit aantal levert een straf op.