Een gemiddelde MotoGP-coureur kreeg in 2018 zo'n 2,4 miljoen euro op zijn rekening gestort. In totaal maakten de teams dat jaar zo'n 58 miljoen euro aan salaris over aan de rijders. In 2022 krijgen de 24 coureurs een totaal van 47,15 miljoen euro overgeboekt. Gemiddeld komt dat uit op 1,96 miljoen euro.
De prijs van een MotoGP motorblok ligt ongeveer tussen de 200.000 en 250.000 euro. De kosten van het huren van een complete MotoGP machine voor een MotoGP satellietteam bedragen ongeveer 2 miljoen euro per seizoen.
Plek twee is voor oudgediende Rossi die een jaarsalaris van 10 miljoen dollar heeft. Hekkensluiter bij de top drie, met een nog altijd zeer royale 7 miljoen dollar, is voor Andrea Dovizioso.
In 2007 werd in de MotoGP-klasse de cilinderinhoud van 990 cc verlaagd tot 800 cc. Deze klasse (de 500cc en tegenwoordig de MotoGP) wordt ook wel aangeduid als de Koningsklasse.
Als je weet dat een MotoGP-machine zo'n 157 kilo weegt, dan hoef je geen rekenwonder te zijn om te weten dat deze motoren echt bloedsnel zijn. Topsnelheden liggen zelfs boven de 360 km/u!
Tijdens officiële metingen bleek dat een Formule 1-auto en een motor van de MotoGP precies even snel de 100 km/h bereiken. Daarna is een Formule 1-wagen sneller bij de 300 km/h per uur. Een F1-auto heeft hier 10,6 seconden voor nodig, terwijl een motor 11,8 seconden nodig heeft.
In kwalificatietrim zijn de MotoGP-motoren sneller dan de Superbikes, maar het verschil is kleiner dan je op voorhand zou denken. In onderstaande tabel hebben we de ronderecords van de MotoGP en WSBK tegen elkaar afgezet. Over het algemeen schommelt het verschil tussen 1,5 en 2,5 seconden.
Gewicht: MotoGP – 157 kg, Formule 1 – 640 kg (inclusief rijder). Vermogen: MotoGP – ca. 250 pk, Formule 1 – ca. 880 pk.
Gezien het grote snelheidsverschil vooral op circuits met lange rechte stukken, is het inhalen bij gebruik van DRS eigenlijk geen kunst meer. Uitremacties zijn niet nodig omdat er eenvoudig met 10 tot 15 km verschil ingehaald kan worden -ver- voor de bocht.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
In 2022 is Marc Marquez met afstand de bestbetaalde coureur op de grid. Zonder dat de eventuele bonussen meegerekend zijn, krijgt de Spanjaard zo'n 15 miljoen euro.
Tavullia is de woonplaats van Valentino Rossi en telt ongeveer 2130 huishoudens.
Valentino Rossi heeft vorig seizoen afscheid genomen van de MotoGP, maar de Italiaanse legende heeft in 2022 wel een eigen team op de grid. Het VR46 Ducati Team werd donderdag officieel gepresenteerd.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
De motorwereld heeft dit rode kanon overigens te danken aan het reglement in het WK Superbike. Om daarvoor een motor te homologeren, moet een fabrikant er minstens 500 maken voor een prijs van maximaal 39.999 euro. En dat is dus precies wat Ducati doet.
Alle motorfietsen worden voorzien van een eencilinder 250cc-viertaktmotor met een maximale boring van 81 mm. Het toerental van de motoren in de Moto3 is beperkt op 14.000. Gedurende het seizoen heeft een coureur maximaal acht motoren ter beschikking en per evenement maximaal 17 droogweerbanden.
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
De Formule 1-wagens van het seizoen van 2022 zijn wederom voorzien van het DRS-systeem. Het is echter niet uitgesloten dat mits de nieuwe reglementen het gewenste effect hebben, we het gebruik hiervan gedurende het aankomende seizoen teruggeschroefd zien worden.
Er zijn een aantal regels omtrent het gebruik DRS tijdens de race: DRS mag pas gebruikt worden na de tweede ronde.
Het is de eeuwige kroegdiscussie: wat is sneller, een auto of een motor? De meesten zullen antwoorden: “De motor natuurlijk! Die hoeft immers veel minder kg per pk mee te zeulen”.
Het betekent ook dat er voor 2022 geen grote veranderingen doorgevoerd zijn. Het huidige tijdperk van de topklasse is begonnen in 2002, toen de MotoGP-klasse ingevoerd werd ten faveure van de 500cc-klasse. Men stapte toen over naar viertaktmotoren met een maximale inhoud van 990cc.
Hoeveel rondjes telt een typische Moto GP race? “Dat is lastig te beantwoorden. Het hangt af van de lengte van de baan. De raceafstand is minimaal 95 km (59 mijl) en maximaal 130 km (81 mijl) per wedstrijd.”
De snelste motor in productie: de Kawasaki Ninja H2R
Deze H2R is gelimiteerd verkrijgbaar, maar wordt nog geproduceerd dus mag zich wat ons betreft de snelste motor in productie noemen. De handgebouwde motorfiets is met zijn 310 pk goed voor een snelheid van zo'n 400 km/u.
Dit komt er dus op neer dat een Formule 1-auto in zo'n 10,5 seconden van 0 naar 300 kilometer per uur kan gaan. Snelheden van 300 kilometer per uur of meer worden regelmatig gehaald in deze sport. Maar wat is het snelheidsrecord en hoe hard kunnen de auto's?