Dat komt neer op 40 cent BTW en 80 cent accijns. Op de getankte benzine verdient de overheid in deze rekensom dus 480 miljoen euro per maand. Op diesel geldt 25 procent accijns, waardoor je uitkomt op 35 cent BTW en 52 cent accijns per liter. Dat komt dus neer op 478 miljoen euro in de maand.
Accijns: vast bedrag per liter
Op 1 januari 2022 is de accijns omhoog gegaan met een inflatiecorrectie van 1,3%. Het vaste bedrag per liter op benzine bedroeg toen 83,2 cent, op diesel 53,6 cent en op LPG 19,9 cent.
De accijnzen op brandstoffen worden bepaald door de Nederlandse overheid. Ze worden jaarlijks herzien en verschillen per type brandstof. De accijns op benzine is momenteel 45,6% van de prijs. Voor diesel is dit 34,9% en voor LPG 23,8%.
Volgens United Consumers is de gemiddelde prijs van Euro 95 in Nederland momenteel 2,160 euro. Exclusief de 21 procent BTW zou de prijs al 1,785 euro zijn. Als de BTW niet 21 procent zou zijn, maar 9 procent zoals bij levensmiddelen en bepaalde essentiële diensten, dan zou de prijs al zakken naar 1,95 euro.
In Nederland os de adviesprijs van benzine momenteel € 2,00 . Hiervan gaat 21% naar de BTW € 0,42 rest nog € 1,58 per liter daarvan gaat 45,6% naar de accijns belasting € 0,72 rest nog € 0,86 per liter. Dan wil de pomphouder nog wat verdienen ca. 11% dat is ongeveer €,0,09 per liter dan komt de prijs per liter op ca.
Sinds woensdag is tanken bij de Oosterburen goedkoper dan in eigen land. De Duitse regering heeft per 1 juni de accijns op benzine verlaagd met 30 cent. Daardoor is het verschil in prijs lang niet zo groot geweest.
Duitsland verlaagt met ingang van vandaag de accijnzen op brandstof. De verlaging voor benzine is 30 cent per liter; die voor diesel 14 cent per liter. Ook de btw op brandstof wordt verlaagd.
De brandstofprijs in Nederland bestaat voor meer dan 60% uit accijns en btw. In 2022 wordt in Nederland op een liter benzine liefst 83,2 cent geheven. Over de hele brandstofprijs, inclusief accijns, gaat nog eens 21 procent btw heen. Het btw-bedrag stijgt dus als de brandstofprijzen omhoog gaan.
Dat benzine in Nederland duurder is dan in bijna alle andere landen ter wereld, komt door de accijns. Het is dan ook een gigantische bron van inkomsten voor de staat. Nederland telt acht miljoen automobilisten, die jaarlijks zo'n 4,5 miljard euro aan brandstofaccijns en btw betalen.
Vooralsnog lijkt het erop dat de korting gelijk blijft. Dat betekent dat de accijnskorting per liter voor benzine 17,3 cent is, 11,1 cent voor diesel en 4,1 cent voor LPG. Momenteel komt dat neer op een benzineprijs van gemiddeld 2,18 euro en een dieselprijs van 2,20 euro.
Aangezien de olie op de wereldmarkt in prijs is gestegen, wordt ook de kale benzineprijs hoger. Samen met de accijnzen stijgt dus de benzineprijs exclusief btw. Over deze hogere prijs betalen automobilisten vervolgens 21 procent belasting.
De huidige adviesprijs voor Benzine is € 2,085. Dit bedrag is inclusief BTW. Exclusief BTW kost een liter € 1,723 en de BTW is € 0,362.
De motorrijtuigenbelasting is weliswaar hoger, maar diesel was toentertijd een stuk goedkoper dan benzine. Onder andere door lagere accijns. Bovendien reed een dieselauto ooit een stuk zuiniger dan een benzinevariant. Hierdoor was je boven een bepaald kilometrage een stuk goedkoper uit.
Accijns benzine
Op dit moment bestaat 34 procent van de benzineprijs uit accijns. Dat komt neer op 80 cent van 2,357 euro per liter benzine. 17 procent van die prijs is BTW en komt neer op 40 cent. De overheid 'verdient' hiermee een slordige 480 miljoen euro per maand.
De recordprijs van 2,025 euro voor een liter benzine 95 is het gevolg van de schommelingen van de noteringen van de olieproducten op de internationale markten. Die gaan door de Russische inval in Oekraïne steeds verder de hoogte in. De maximumprijs voor diesel bedraagt bij ons overigens momenteel 2,018 euro per liter.
Want zoals je wellicht hebt vernomen heeft het kabinet besloten om de accijns voor ongelode benzine, diesel en LPG/LNG van 1 april tot en met 31 december 2022 te verlagen. Het gaat om een verlaging van 17,3 cent (benzine), 11,1 cent (diesel) en 4,1 cent (LPG/LNG) per liter. We worden dus al een beetje gematst.
De Belgische overheid heeft de accijnzen verlaagd om de brandstofkosten van Belgen wat te drukken. Daardoor is het ook voor Nederlanders vaak voordeliger om in België te tanken. De prijs aan de pomp daalt door de maatregel met 17,5 eurocent per liter diesel of benzine.
De gekte is te verklaren, want in 2001 waren de prijzen voor brandstof een stuk lager dan nu: benzine kostte toen volgens Tinq 1,17 euro per liter en diesel per liter 0,86 euro. Van 10.00 tot 11.00 uur is dat de prijs voor brandstof aan de pomp in Waalwijk.
Volgens de Duitse automobielclub zijn de prijsstijgingen deels te wijten aan de grotere vraag naar brandstof nu de laatste week van de tankrabatt is ingegaan. De prijs voor een liter diesel is deze week gemiddeld 6,3 cent hoger dan vorige week.
Een gallon is 3,8 liter. De brandstofprijs in Amerika ligt op dit moment tussen de $3.56 en $4.18 per gallon. Gemiddeld kun je rekenen op een prijs van 93 tot 1,10 eurocent per liter. Zoals je ziet is de benzine in Amerika veel goedkoper dan in Nederland.
Het goedkoopst ben je uit in Venezuela, waar een liter benzine zo'n 0,022 euro kost. Belangrijke kanttekening is dat Venezuela ook een arm land is. Na Venezuela volgen Iran, Angola, Syrië en Algerije als goedkoopste landen om een liter benzine te tanken.
De prijzen zijn in al die jaren ook veranderd. Op de filmbeelden hieronder kun je zien dat een liter benzine in 1960 53 cent (gulden) kostte.
In Europa is Oekraïne het goedkoopste land om te tanken, Euro95 benzine is daar 45% procent goedkoper (€0,99) dan in Nederland. Nederland is op IJsland na momenteel het duurste land om Euro95 te tanken. Opvallend is dat Diesel momenteel in België (€1,53) 4% goedkoper is dan in Nederland (€1,47).
Daar is de benzine op het moment het duurste ter wereld. Nederland is met 2.517 dollar per liter echter een goede tweede. Monaco, Noorwegen en Finland maken de lijst compleet.
Goedkoop tanken
In België kan het goedkoopst worden getankt aan de randen van een stad, in havens en in industriegebieden. Bij tankstations langs auto(snel)wegen zijn de prijzen vaak hoger. Op zondagen of in de laatste week van een vakantie is tanken vaak goedkoper dan op andere dagen.