"Ik ben een freelancer en kan alleen een factuur sturen als ik heb gewerkt. Dat kan ik nu dus niet, omdat er niet geracet wordt. Daarom heb ik momenteel geen inkomen." "Ik voel me veilig, maar ik hoop voor iedereen in deze business dat we snel weer gaan beginnen", vervolgt Maylander.
Bernd Mayländer is al sinds 2000 de vaste bestuurder van de Formule 1-safety car.
De hoogste topsnelheid van een Formule 1-bolide gemeten in een officieel Grand Prix-weekend staat op naam van Valtteri Bottas: 378 kilometer per uur. Dat noteerde Mercedes F1-coureur in de vrije training van de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2016.
Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
Tegenwoordig moet de brandstof in de Formule 1 voorzien zijn van 10 procent ethanol (beter bekend als E10), waardoor deze duurzamer wordt. De auto's verbruiken ongeveer 135 liter brandstof per Grand Prix, wat een derde minder is dan de V8-motoren verbruikten.
Het is bijna onmogelijk om een echte Formule 1-auto te kopen. Maar liefhebber Ron Reinders, die ook actief is in de autosportwereld, kreeg het toch voor elkaar en is inmiddels een echte handelaar op dit gebied en maakt het zo alsnog toegankelijk.
Wanneer een Formule 1-coureur een pitstop maakt tijdens de periode van een (virtual) safety car, is hij/zij een stuk minder tijd kwijt ten opzichte van een pitstop tijdens het normale verloop van een race. Dit komt doordat de auto's op de baan een stuk minder hard rijden, waardoor er dus minder tijd verloren gaat.
730 pk en een prijskaartje boven de vier ton: dit is de nieuwe Mercedes safetycar voor de F1. Mercedes heeft de nieuwe safetycar en medical voor F1 seizoen 2022 gepresenteerd.
Wanneer het circuit vrijgemaakt is na het incident, mogen rijders die op een ronde staan en tussen de wagens rijden die in dezelfde ronde zitten deze voorbij steken. Hierna moeten zij achteraan aansluiten. Hierdoor worden wagens bij de herstart niet gehinderd door achterblijvers.
De achterliggende gedachte is dat auto's een veilig tempo aanhouden tot ze de safety car bereiken. De lichten van de pitstraat blijven op groen staan gedurende de neutralisatie. Coureurs mogen de pits echter alleen betreden als het voor een pitstop met bandenwissel is.”
Als er bijvoorbeeld een crash is geweest of omdat de weg zeiknat is van de regen, dan komt de safety car naar buiten. Hij zal in dat geval achterblijvers voor laten gaan en de nummer 1 in de wedstrijd 'oppikken'. Dit wordt gedaan via een groen of rood licht op de auto.
730 pk en een prijskaartje boven de vier ton: dit is de nieuwe Mercedes safetycar voor de F1. Mercedes heeft de nieuwe safetycar en medical voor F1 seizoen 2022 gepresenteerd.
Winst van Aston Martin op de F1-safetycar
De speciale Vantage kost ruim 180.000 euro. Zo zou er maximaal voor ruim 73 miljoen euro aan safetycars verkocht zijn.
Dit zorgt ervoor dat hij de auto goed kent. Ook zit er een bijrijder naast Maylander. De bijrijder houdt zich onder andere bezig met de communicatie met de wedstrijdleiding, de positie van de safety car op de baan en houdt onveilige situaties (zoals olie op de baan) nauwlettend in de gaten.
Heeft F1 of IndyCar de hoogste topsnelheid? De topsnelheid van een IndyCar-bolide ligt ongeveer op 390 kilometer per uur met een 2.2 liter V6-motor. De Formule 1 haalt een topsnelheid van zo'n 360 kilometer per uur uit de 1.6 liter V6 hybride turbomotor.
Professionele coureurs besturen de safetycar in de Formule 1 (sinds 2000 is dat de Duitser Bernd Mayländer). Het betreft een aangepaste, snelle productieauto, geleverd door Mercedes-Benz (en Aston Martin sinds het seizoen 2021).
De (iets langere) uitleg: Tijdens een raceweekend wordt een Formule 1-circuit door de organisatie altijd opgedeeld in drie sectoren (intervals). Dat is voor tv-kijkers top, want je kan dan alle tussentijden bijhouden en in de gaten houden op welk deel van de baan jouw favoriet tijd goedmaakt of juist verliest.
Het nieuwe Formule 1-seizoen is losgebarsten en daarmee is ook de nieuwe safety car voor het eerst in actie gekomen. Safety car-bestuurder Bernd Mayländer zal dit seizoen in een Mercedes-AMG GT Black Series over de baan rijden, de nieuwe medical car is een vierdeurs Mercedes-AMG GT 63 S.
De totale racetijd mag nooit meer dan 2 uur bedragen. Na 2 uur wordt er dus ook afgevlagd. BTW nr. Niets meer missen?
Wat is de snelste F1 pitstop ooit gemaakt? Het record voor snelste pitstop ooit gemaakt is tijdens de Grand Prix van Qatar in 2023 verbroken door het team van McLaren. Zij kregen het voor elkaar om voor Lando Norris een pitstop te realiseren van slechts 1.80 seconden.
Een gemiddelde pitstop kost 3.65 seconden, maar als het team minder dan die 3.65 seconden erover doet, kan het winst maken op de concurrent. Dit is van alle 314 pitstops in het 2020-seizoen.
Formule 1-coureurs hebben niet alleen een sterk lichaam nodig, maar ook de conditie moet in de gaten worden gehouden. Een race duurt niet zelden 1,5 tot 2 uur, net zolang dus als een voetbalwedstrijd met verlenging.
De Telegraaf stelt dat dit bedrag ergens tussen de 40 en 50 miljoen euro per jaar ligt. Dat is niet mis! Gaan we ervanuit dat Max Verstappen 50 miljoen euro verdient dan komt zijn maandsalaris uit op 4.166.666 euro. Dat is net iets meer dan 1 miljoen euro per week.