Verbruik elektrische auto op jaarbasis De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh en 30 kWh per 100 kilometer. We geven je een beeld van hoeveel stroom dat is. Stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt. Dan verbruik je met een auto die 17 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.700 kWh per jaar.
Het gemiddelde verbruik van een elektrische auto ligt tussen de 8 kWh en 30 kWh per 100 kilometer. Stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1500 kWh per jaar.
De prijs van 1 kWh stroom is gemiddeld € 0.32 bij thuis opladen (Januari 2022). Een zuinige elektrische auto verbruikt gemiddeld zo'n 15 kWh per 100km, daardoor komt de prijs uit op € 0,05 per kilometer. De prijs van 1 liter benzine (Euro 95) is gemiddeld € 1,98 (Januari 2022).
Waar het bij brandstofauto's om het aantal verbruikte liters gaat, spreken we bij elektrische auto's over het aantal kilowattuur (kWh). Hiermee wordt bedoeld hoeveel stroom de accu kan 'meenemen'. Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 5 kilometer elektrisch rijdt.
Als je jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kom je uit op 2.475 kWh. Volgens de Consumentenbond levert een nieuw zonnepaneel per jaar gemiddeld 300 kW. Dit betekent dat je negen zonnepanelen nodig hebt om één auto voor een jaar van stroom te voorzien.Bij 20.000 kilometer heb je elf zonnepanelen nodig.
KOSTEN THUIS LADEN OF OP HET WERK
Maar opladen kan nog een heel stuk voordeliger. Thuis laden of op een privéterrein, bijvoorbeeld op het werk, is namelijk altijd de voordeligste optie en kost gemiddeld € 0,23 per kWh (incl.BTW).
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,30 en € 0,80 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je ongeveer € 30 voor een volle batterij (€ 0,50 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 10 cent per kilometer.
Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof
Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter. Daarom zijn de kosten voor onderhoud en het rijden op stroom lager dan bij een benzine- of dieselauto.
Momenteel betreft de stroomprijs gemiddeld € 0,36 per kWh.
In december 2023 was dit gemiddeld €0,40 per kWh. Wij berekenen de gemiddelde stroomprijs op basis van de tarieven van een nieuw variabel energiecontract van de 19 grootste energieleveranciers.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Een volledige laadbeurt van een gemiddelde elektrische auto kost thuis (Jan '23) maximaal € 26,60. Afhankelijk van jouw vastgestelde stroomtarief kan dit nog goedkoper uitvallen. Een volledige laadbeurt bij een openbare laadpaal kost je tot wel €40,-.
De zuinigste elektrische auto's van dit moment scoren in de praktijk net onder de 15 kWh per 100 kilometer, bijvoorbeeld de Mini Electric. Bijzonder is dat de Tesla Model 3, Hyundai Kona Electric en Dacia Spring ook vallen in deze zuinige categorie.
Prijzen elektrisch auto rijden en rijden op benzine gelijk
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan benzine, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting voor je EV en ook aan onderhoud ben je minder geld kwijt. Onder de streep liggen de gemiddelde autokosten vaak lager of gelijk aan die van een vergelijkbare brandstofauto.
Het voordeel van elektrische auto's is dat het geen uitlaatgassen uitstoot het nadeel is dat er ook bij het opwekken van elektriciteit stoffen vrijkomen. Ook de bouw van een accu is niet klimaatneutraal, net zo min als dat van een benzine of dieselmotor is.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Elektrisch rijden is goedkoper en milieuvriendelijker dan hybride rijden. Bij de aanschaf van een elektrische auto kun je in aanmerking komen voor de Subsidie Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP).
Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
Het laden is thuis, of bij jouw eigen kantoor, het goedkoopste. Daar varieert de prijs per kWh sterk afhankelijk van je contract. Het kan €0,20 per kWh zijn maar ook €0,90 is mogelijk. Dus als je 50 kWh in de accu laadt, ben je tussen de 10 en 45 euro kwijt.
Met een mobiele thuislader laadt u de elektrische auto op via het normale stopcontact: het stroomnet op 220-230. Het laden van de auto bij huis kan hiermee dus gewoon via het standaard Schuko stopcontact. Er zijn hiervoor mobiele laders op de markt van Type 1 en Type 2.
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
Kosten vervangen accu
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste batterijen ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. De gemiddelde prijs voor een accupakket bedraagt tussen de € 3.000 en € 13.000 euro, maar de verwachting is, dat die prijzen de komende tijd zullen dalen.
Met een laadpaal thuis heb je altijd een eigen plek om je auto op te laden. Hier hangt wel een prijskaartje aan, maar op de lange termijn ga je juist geld besparen. Voor een laadpaal thuis betaal je, inclusief installatie, tussen de 1.500 en 2.500 euro.