Hier zijn de belangrijkste veranderingen op een rijtje: Theorie-examen (auto, scooter of motor): stijgt met ongeveer € 0,75. Praktijkexamen (auto): wordt zo'n €2 duurder. Tussentijdse toets (TTT): stijgt ook met een paar euro.
Vanaf 1 april 2025 stopt het CBR tijdelijk met het afnemen van de tussentijdse toets (TTT) voor maximaal één jaar. Dit besluit, waar minister Madlener de Tweede Kamer gisteren over heeft geïnformeerd, zorgt ervoor dat we tussen 1 april 2025 en 1 april 2026 zo'n 75.000 extra praktijkexamens kunnen inplannen.
Wat kost het theorie-examen? Het theorie-examen heeft bij het CBR een vaste prijs van € 48,75 in 2025.
Vanaf 1 november bestaat het auto theorie-examen niet langer uit twee, maar uit drie examenonderdelen: gevaarherkenning, kennis en inzicht. Kandidaten slagen alleen voor het theorie-examen als ze voor elk onderdeel een voldoende halen.
Wat veranderd er in het rijexamen? Vanaf 2024 verandert het rijexamen voor auto's, rijbewijs B. Er komen vragen over rijhulpsystemen tijdens het praktijkexamen.
Gedoogbeleid blijft van kracht
Dankzij de nieuwe regels is er eindelijk duidelijkheid over het rijbewijs voor elektrische bedrijfswagens. Tot 1 juli 2025 geldt een gedoogbeleid, waarna bestuurders van zware e-bestellers eigenlijk een vrachtwagenrijbewijs (C-rijbewijs) nodig zouden hebben. Die eis komt nu te vervallen.
Hervorming rijopleiding gaat in op 1 maart 2024: verplicht vormingsmoment voor begeleiders én minimale oefenperiode van 5 maanden. Vanaf 1 maart 2024 wordt het vormingsmoment voor vrije begeleiding opnieuw ingevoerd én de minimale oefenperiode voor kandidaat-bestuurders wordt vastgelegd op 5 maanden.
Het theorie-examen voor de auto bestaat uit de volgende vragen: 25 gevaarherkenning 12 kennis 28 inzichtvragen Bij gevaarherkenning mag je 12 vragen van de 25 vragen fout hebben. Bij de kennisvragen mag je 2 van de 12 vragen fout hebben. Bij de inzichtvragen mag je 3 van de 28 vragen fout hebben.
Na het slagen voor het theoretisch rijexamen moeten kandidaat-bestuurders een voorlopig rijbewijs aanvragen bij hun stad of gemeente. Er bestaan 3 soorten voorlopige rijbewijzen voor de categorie B: Een voorlopig rijbewijs zonder begeleider dat 18 maanden geldig is (M18).
Er is geen limiet aan het aantal keren dat je het examen mag afleggen. Dit betekent dat als je de eerste keer niet slaagt, je het examen opnieuw kunt doen. Het is echter wel belangrijk om goed voorbereid te zijn voordat je het examen opnieuw aflegt.
Ook bij het theorie examen B, dat is het theorie examen auto, stijgt het slagingspercentage ligt. Zo stijgt het percentage kandidaten dat in één keer voor dit examen weet te slagen van 36 naar 39 procent. Ook het bromfiets theorie examen werd beter gemaakt. Zo slaagt nu 45 procent van de kandidaten.
Wat heb je nodig om de cursus te volgen:
Duur intest: 2 uur. Kosten intest: €128,00. Wat wel van belang is dat je op de dag dat je praktijkexamen doet, je in het bezit moet zijn van een geldig theoriecertificaat.
De nieuwe regeling geldt voor het praktijkexamen voor auto (B), brommerexamen (AM2) en de tussentijdse toetsen. Als je geen theoriecertificaat nodig hebt voor het afnemen van een praktijkexamen dan zal dit vanaf 1 mei 2024 ook niet verplicht zijn om te kunnen reserveren.
Slagingspercentage CBR
Als er gekeken moet worden naar het eerste auto examen dan variëren de slagingspercentages hiervan sterk per examencentrum. Nu wij weten dat de CBR-locatie in Rotterdam 36,1% van het laatste slagingspercentage van Nederland heeft. Maastricht scoort het beste met 63,4%.
Als je het automaat rijbewijs hebt en graag in een schakelauto wilt rijden, moet je opnieuw rijles volgen. Je instructeur zal je leren schakelen, gelukkig heb je hiervoor vaak niet zoveel lessen nodig. Het theorie-examen hoef je niet opnieuw te halen, maar je moet wel opnieuw praktijkexamen doen.
In de toekomst zal het rijonderwijs zelf en daarmee ook het leerplan de basis zijn. Het examen wordt dus afgestemd op het leerplan. Er is nog geen keuze gemaakt over het doorvoeren van veranderingen in het aantal verplichte examens: voor nu blijft er één theorie-examen en één praktijkexamen.
Het theorie-examen bestaat uit 50 vragen, waarbij de kandidaat minimum 41/50 moet behalen. Bij een zware overtreding worden 5 punten afgetrokken en bij een 'lichte' fout één punt.
Het lijkt er toch echt op dat je vanaf medio 2025 met een B-rijbewijs achter het stuur mag van voertuigen met een maximale toegestane massa tot 4.250 kilo, op voorwaarde dat ze 'door alternatieve brandstoffen' worden aangedreven. Dat is goed nieuws voor wie een grote elektrische bestelbus overweegt.
In 2024 liggen de gemiddelde kosten voor een rijles tussen de €50 en €70 per uur. Vanwege inflatie en stijgende kosten van brandstof, verzekeringen en salarissen van rijinstructeurs, verwachten we dat de prijzen voor rijlessen in 2025 iets zullen stijgen.
Er bestaat geen limiet, dus iedereen zal ooit slagen. Alleen als je vaak CBR-examens moet afleggen is het prijzig, houd hier dus zeker rekening mee. Het praktijkexamen heeft ook géén limiet, maar als je vier keer zakt, moet je een speciaal examen afleggen.
Je moet per onderdeel een minimum aantal vragen goed hebben om te slagen voor je theorie-examen: Kennis: Je moet 10 van de 12 vragen goed hebben.Inzicht: Je moet 25 van de 28 vragen goed hebben.Gevaarherkenning: Je moet 13 van de 25 vragen goed hebben.
Het examen bestaat uit 50 meerkeuzevragen. Om te slagen moet u minstens 41/50 behalen: U start met 50 punten.
Vanaf 1 januari 2025 stijgt het minimumloon. Hierdoor stijgt ook een aantal uitkeringen. In het nieuwe jaar zijn ouders en kinderen die samenwonen geen toeslagpartners meer. En vanaf 1 januari kunnen Surinamers in Nederland die vroeger de Nederlandse nationaliteit hadden een verblijfsvergunning aanvragen.
Op 6 januari 2024 zet De Lijn een belangrijke en grote stap in de realisatie van Hoppin, de nieuwe mobiliteitsvisie van de Vlaamse overheid. Begin januari zal 89 % van het nieuwe net ingevoerd zijn. In 6 van de 15 vervoerregio's is met deze fase het nieuwe net zelfs volledig ingevoerd.
Per 1 januari 2024 zijn er weer een aantal nieuwe wetten en regels van kracht. Zoals de omgevingswet en het invoeren van het wettelijk minimumloon. Ook zal naar verwachting een wet in werking treden die doxing (verspreiden van gevoelige informatie) strafbaar maakt.