Je kan altijd een verzoek tot garantie bij ons aanmelden maar onderstaande schadevormen vallen in de regel niet onder de wettelijke- of fabrieksgarantie: Normale slijtage van het product.Schade door impact.Schade ontstaan door incorrect gebruik, misbruik of verwaarlozing.
Wettelijke garantie: recht op goed product
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland.
Duur van verkopersgarantie of fabrieksgarantie
De verkoper of fabrikant belooft daarmee dat het product voor die tijd goed werkt. En dat hij het oplost als het product eerder stuk gaat. Hoe lang deze garantie van de verkoper of fabrikant duurt kiest hij zelf. Dit kunt u lezen in zijn garantievoorwaarden.
Banden, ruiten, radio en accessoires vallen niet onder de garantie. Remmen (blokken en schijven) vallen binnen de garantie, mits de auto nog niet aan het reguliere onderhoud toe is.
Recht op gratis reparatie of vervanging
Als een product niet goed is, hebt u meestal recht op gratis reparatie of een vervangend product. Is het een ernstig probleem? Dan mag u ook meteen uw geld terugvragen. U hebt deze rechten ook als u geen garantie erbij kocht.
Geen bedenktijd aankoop winkel
Vaak ontvangt u een tegoedbon of uw geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om uw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van uw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf.
Of gewoon als hij niet lekker rijdt? Nee, bij particulieren onder elkaar geldt geen retourrecht zoals bij koop bij webwinkels. Een tweedehands auto mag je dus niet binnen zeven werkdagen terugsturen met een beroep op de Wet koop op afstand.
BOVAG Garantie houdt in dat uw occasion tot 12 maanden na aankoop kosteloos wordt hersteld als er zich gebreken voordoen die op het moment van de koop niet zichtbaar waren. De garantie dekt zowel de kosten van de onderdelen als de man-uren.
Een professionele autohandelaar is verplicht om 2 jaar wettelijke garantie te geven op een nieuwe auto. Koopt u een tweedehandsauto bij een professional, dan heeft u in principe recht op 2 jaar wettelijke garantie. MAAR omdat het een occasion betreft mag de verkoper deze wettelijke garantie verkorten naar 1 jaar.
Ja, bij gebruikte auto's mag u afzien van het geven van BOVAG Garantie. Leg dat bij voorkeur goed vast op de koopovereenkomst. Wettelijke garantie kan en mag u niet uitsluiten, want die is wettelijk vastgelegd en geldt dus altijd.
Dit is een contractuele (geen wettelijke) garantie die niet verplicht is. De verkoper/fabrikant is derhalve vrij om de voorwaarden van die garantie te bepalen. U moet hen raadplegen om te weten te komen wat de garantie dekt en voor hoe lang.
– Een consument is niet verplicht een kassabon te overleggen wanneer hij met een ondeugdelijk product terugkomt. Wel kun je verlangen dat hij aantoont dat het bij je is gekocht. Of je kent de klant en doet dan helemaal niet moeilijk.
Er is geen vaste wettelijke garantietermijn . Uw klant moet het product een bepaalde tijd op een normale manier kunnen gebruiken. U moet uw klant informeren over de eigenschappen van het product. De duur van de garantie hangt af van het merk, de prijs en de levensduur van het product.
Heeft u een product gekocht dat niet werkt? Of gaat het product sneller kapot dan u mag verwachten? Dan kunt u de verkoper vragen om reparatie of een vervangend product. Als repareren of vervangen niet kan, dan kunt u de koop terugdraaien.
Dat betekent dat een garantietermijn 'redelijk' moet zijn. En dat betekent ook dat als je leverancier twee jaar garantie geeft op je wasmachine, en je wasmachine na drie jaar stukgaat, je toch reparatie of vervanging mag verwachten van je leverancier.
De wettelijke garantie is de bescherming van de koper van een nieuw of tweedehands voertuig tegen verborgen gebreken (algemene regeling) en een gebrek aan overeenstemming (specifieke regeling), van rechtswege en krachtens de wet voor rekening van de verkoper.
Advies Wettelijke garantie (tweedehands) auto wijzigt
De zogenaamde wettelijke garantie op een (tweedehands) auto, officieel het conformiteitsvereiste geheten, is per 27 april 2022 verlengd van zes naar twaalf maanden. Overigens geldt dit ook voor andere consumentenproducten.
De bekendste universele garantie voor tweedehands auto's is waarschijnlijk de BOVAG Garantie. Autobedrijven die bij BOVAG zijn aangesloten, kunnen deze garantie aanbieden op de occasions die ze verkopen. Ze zijn dit echter niet verplicht.
(Verborgen) gebreken of schade
Als u bijvoorbeeld een twintigjarige auto koopt voor €500,- dan mag u als consument niet verwachten dat een auto voor zo'n laag bedrag onderhoudsvrij is. Van een verborgen gebrek is sprake als het gebrek ten tijde van de aankoop onbekend is geweest voor de koper.
Neem contact op met het bedrijf waar u de auto kocht. Vertel dat de auto problemen heeft. Misschien wist de verkoper niet van de problemen en wil hij ze samen met u oplossen. Wat uw rechten zijn, hangt af van de garantie die u heeft.
Autokopers en hun rechten
Bij een consumenten-koop (een koop tussen een consument en een handelaar of professioneel verkoper) is er sprake van een 'wettelijke garantie', dit houdt in dat gebreken die na de koop aan het licht komen, de eerste zes maanden door de verkoper kosteloos hersteld moeten worden.
Producten die de webwinkel níet mag uitzonderen - en dus retour moet nemen: Aanbiedingen. Producten die de winkel speciaal voor de klant besteld heeft (Dit is niet hetzelfde als maatwerk - zie verderop bij uitzonderingen) Tweedehands producten.
Over het algemeen adviseren wij webwinkels in dit soort situaties om het artikel retour te nemen en eventueel waardevermindering toe te passen. Voor die waardevermindering moeten het product wel echt beschadigd zijn. Alleen het feit of je ze al dan niet gedragen hebt is daarbij niet voldoende.