Financiële administratie is het systematisch verzamelen, vastleggen en verwerken van financiële gegevens ten behoeve van het besturen, functioneren en beheersen van een onderneming en het afleggen van verantwoording daarover.
Onder administratie wordt 'al het papierwerk van een bedrijf' verstaan. Een onderdeel van de volledige administratie is de financiële administratie, oftewel de boekhouding. Alhoewel de boekhouding dus slechts een onderdeel is van je gehele administratie worden deze twee termen nog al eens door elkaar gebruikt.
De administratie is een verzamelnaam voor alle gegevens van een onderneming die op papier of digitaal zijn vastgelegd. Onder deze gegevens vallen onder andere: Kasadministratie en kassabonnen. Financiële aantekeningen zoals in- en verkoopboek.
Nadat de wettelijke bewaartermijn voor u is verstreken, mag u de basisgegevens van uw administratie opruimen, zoals het grootboek, de debiteuren- en crediteurenadministratie, de in- en verkoopadministratie, de loonadministratie, de kasadministratie, de voorraadadministratie en de gegevens die hieraan ten grondslag ...
De hoogst gemeten jaarsalarissen voor senior administratief medewerker liggen op € 48.000 en de laagste op € 27.000. De meest voorkomende salarissen voor senior administratief medewerker liggen tussen de € 31.000 (25%) en € 35.000 (75%) per jaar.
Met een goed bijgehouden administratie hebt u snel de beschikking over de cijfers en resultaten van uw onderneming, dit om inzicht te krijgen in: uw kosten, uw omzet en uw winst. Aan de hand hiervan kunt u inspelen op ontwikkelingen en uw activiteiten eventueel bijstellen.
Welke administratie moet ik hoelang bewaren? De administratie van je bedrijf moet je 7 jaar bewaren. Hierbij kun je denken aan de facturen, jaarrekeningen, uren-, of kilometeradministratie.
Hoe lang bewaart u uw administratie? U bent verplicht uw administratie 7 jaar te bewaren. Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u 10 jaar bewaren.
We raden u wel aan het pensioenoverzicht te bewaren. U behoudt dan alle gegevens die voor de opbouw van uw pensioen belangrijk zijn. Mocht u ooit vermoeden dat er iets niet klopt aan uw pensioen, dan kunt u dat nagaan aan de hand van de pensioenoverzichten.
U moet in ieder geval de basisgegevens van uw administratie 7 jaar bewaren. Dat is de bewaartermijn. Gegevens over onroerende zaken, zoals bedrijfspanden, moet u 10 jaar bewaren.
Zorg voor (digitaal) overzicht. Veel bonnen, facturen en belangrijke documenten zijn tegenwoordig digitaal. Maak daarom een aantal digitale mappen op je computer voor bijvoorbeeld bedrijfsgegevens, facturen, bonnetjes, rekeningafschriften en belastingzaken. Maak voor elk kalenderjaar een nieuwe map.
Het aanvangssalaris van een Administratieve medewerkers, algemeen bedraag meestal tussen de € 1.568 en € 2.284 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 1.876 en € 2.609 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Na je opleiding start je op ongeveer 2429 euro bruto*. Na 5 jaar verdien je ongeveer 3131 euro bruto per maand. Per uur is dat omgerekend 18,10 euro bruto.
Om financieel administratief medewerker te worden heb je geen opleiding nodig. Vaak wordt er wel om werkervaring gevraagd. Wel zijn er een aantal competenties die goed van pas komen. Zo moet je als financieel administratief medewerker accuraat werken.
Vaardigheden: rapporteren, administratief schrijven, Microsoft Office, processen managen, organiseren, informatie analyseren, professionaliteit, oplossingsgericht, schriftelijke communicatie.
Secretariaat is een andere benaming voor de afdeling administratie. Het verschil tussen een secretariaat en de afdeling administratie is dat op een secretariaat over het algemeen niet alleen gegevens vastgelegd worden, omdat er bijvoorbeeld ook documenten uitgewerkt worden, afhankelijk van de soort werkgever.
Wat kunt u nu opruimen? U kunt dus na het verlopen van de bewaartermijn uw oude administratie weggooien. Als het boekjaar van uw BV gelijk is aan het kalenderjaar, betekent dit dat u na 31 december 2020 uw administratie over 2013 en eerdere jaren mag weggooien.
De Belastingdienst kan wel tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het slim om je administratie voor de Belastingdienst minimaal 5 jaar na je belastingaangifte te bewaren. Denk daarbij aan bankafschriften en loonstroken en administratie over je hypotheek of aftrekposten.
Volgens de wettelijke bepalingen moet je boeken, bescheiden én gegevensdragers die voor de belastingheffing van belang zijn, bewaren zoals je ze hebt ontvangen. In de originele staat, dus de primaire vastlegging van de brongegevens.