Als je op school gepest wordt kun je met je ouders praten, maar ook naar je mentor of de vertrouwenspersoon op school gaan. Samen kunnen jullie een oplossing zoeken. Je ouders kunnen ook een aantal dingen doen om het pesten tegen te gaan, zoals naar de schoolleiding gaan.
Daarom kun je de pestkop het beste terug pakken door het anders aan te pakken. Wees het overal mee eens en zeg overal rustig en vrolijk ja op. Je kunt zelfs complimenten maken. Zegt de pestkop: 'Jij bent een sukkel' dan zeg jij: 'Klopt, helemaal waa.
Een basisschool is wettelijk verplicht om pesten tegen te gaan. De school moet een anti-pestbeleid opstellen en uitvoeren en een pestcoördinator aanstellen. De Inspectie van het Onderwijs houdt hierop toezicht. Leerkrachten hebben een belangrijke taak in het voorkomen, signaleren en aanpakken van pesten.
Praat met je kind, stel open vragen en laat je kind vrij om het hele verhaal te vertellen. Vraag bijvoorbeeld hoe vaak die gepest wordt, hoe lang het al duurt, en hoe je kind ermee omgaat. Voer het gesprek bij voorkeur op een vertrouwde en rustige plek, of tijdens een gezamenlijke activiteit, zoals fietsen of spelen.
Oorzaken van pesten
Concurrentiedrang, jaloezie, verveling, of om frustraties af te reageren. De dader is vroeger zelf gepest of bang gepest te worden.
Voor de meeste kinderen is pesten vooral een manier om meer (sociale) status en aanzien in een groep te verkrijgen. Ook kan pesten kan een manier zijn voor kinderen om te experimenteren met sociale vaardigheden en te testen welke gedrag wel en niet acceptabel is.
Leerlingen kunnen slachtoffer zijn van pestgedrag. Pesten is in principe niet strafbaar.Toch kan structureel pestgedrag leiden tot een strafbaar feit.
Jongeren zijn vaker slachtoffer dan ouderen. Zo gaf 4 procent van de 15- tot 18-jarigen in 2021 (ongeveer 28 duizend personen) aan dat zij in de afgelopen twaalf maanden zijn gepest, tegen 1 procent van de 65-plussers. Homo- en biseksuelen zijn vaker slachtoffer van pesten dan heteroseksuelen.
Ze bezitten niet de minste emotionele controle. Ze zijn impulsief, explosief, agressief en bedreigingen van een fysieke aard worden geuit. Egocentrisch, hebben geen voeling met anderen hun emoties.
"Kinderen die gepest worden gaan slechter slapen en anders eten", zegt Gie Deboutte. "Ze voelen zich vaak depressief of apathisch. Op school kunnen ze zich moeilijker concentreren en in sommige gevallen gaan ze spijbelen. Je ziet ook vaak gedragsproblemen, soms zelfs agressiviteit.
Pesters proberen hun onzekerheid te verbergen door stoer te doen tegenover anderen en kiezen een gemakkelijk slachtoffer uit. Meestal is dit iemand die verlegen is, moeilijk contacten legt of andere hobby's heeft dan de meeste andere kinderen. Soms is een pestkop iemand die vroeger zelf gepest werd.
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat gepest worden gevoelens van eenzaamheid en depressie vergroot.Slachtoffers gaan zichzelf door het pesten minder leuk vinden, vertrouwen hun leeftijdsgenoten niet en zijn bang om naar school te gaan.
Wel zijn jongens vaker het slachtoffer van verbaal of fysiek pesten. Ook worden ze vaker gepest als ze fysiek zwakker zijn. Meisjes zijn weer vaker het slachtoffer van sociaal pesten zoals roddelen en sociale uitsluiting.
In 2021 zegt 33 procent van de 15-18-jarigen ooit gepest te zijn en 3,8 procent is in de afgelopen 12 maanden gepest. Van deze slachtoffers zegt 35,9 procent uitsluitend online gepest te zijn, 30,3 procent op de traditionele manier en bij 29,3 procent van de slachtoffers gaat het om beide.
Help de persoon die gepest wordt
Laat zien dat je er bent en een luisterend oor wilt zijn. Zeg wat jij denkt tegen de persoon die gepest wordt. Vertel duidelijk dat jij die persoon wél oké, belangrijk, grappig, tof … vindt en niet akkoord bent met het pestgedrag.
Leerlingen kunnen op school op verschillende manieren gepest worden, bijvoorbeeld verbaal of fysiek. Pesten is iets anders dan plagen. Pesten heeft grote gevolgen. Zo voelen leerlingen die gepest worden zich vaak eenzaam, verdrietig, onzeker en bang.
Pesten begint vaak niet bewust. Je maakt misschien een grap die op een ander overkomt als gemeen of onaardig. Misschien maak je in jouw vriendengroep wel vaker dit soort opmerkingen, of gebruik je bepaalde (scheld)woorden.
Kinderen of jongeren kunnen zichzelf sterker voelen door een ander klein te maken.Ze krijgen een gevoel van macht, en vergroten daarmee hun status binnen de groep. Pesters lijken vaak populair bij andere kinderen, ook al worden ze niet altijd aardig gevonden.