De tankautospuit heeft 1.500 liter water bij zich. Als dat water op is, dan kan de brandweer het water uit een brandkraan halen. Hiervoor hebben zij een zogenaamd opzetstuk nodig dat wordt aangesloten op de brandkraan. Aan het opzetstuk kunnen vervolgens slangen worden gekoppeld.
Vaak worden er naast de tankautospuit dan ook specialistische voertuigen mee gealarmeerd. In de tankautospuit is plek voor 7 brandweerlieden: 1 chauffeur, 1 bevelvoerder, 4 manschappen en 1 stagiair.
Minimaal 1500 liter. Maar het zal doorgaans ook niet veel meer zijn. Het is namelijk ook extra ballast en voor het echte bluswerk is men toch afhankelijk van lokale bronnen.
Meer brandweervoertuigen
In een tankautospuit zit al standaard voldoende water om de eerste minuten mee te blussen. Vanaf vandaag worden er meer brandweervoertuigen gealarmeerd om voor een eerste inzet genoeg water bij zich te hebben.
Van de 42 brandweerwagens van een bepaald type worden er 23 vervangen in de periode van 2018 tot en met 2021. Hiermee is een investering gemoeid van ruim 8 miljoen euro. ,,De kosten per 'kale' tankautospuit zijn 290.000 euro exclusief BTW'', zegt projectleider Jeroen Mulder van de veiligheidsregio.
Het lagedrukgedeelte heeft doorgaans een capaciteit van 2500 tot 3000 liter per minuut, het hogedruksysteem ongeveer 250 tot 300 liter per minuut. Zuigslangen voor het aanzuigen van water uit open water (sloten, vijvers of zwembaden etc.)
DEURNE - Af en aan vlogen de blushelikopters van Defensie om het Peelinferno te bestrijden. In een week tijd werden 540 zogeheten drops boven natuurgebied De Deurnsche Peel uitgevoerd, wat neerkomt op ongeveer 3,2 miljoen liter water.
De truck moet zo'n 1,1 miljoen dollar kosten, wat voor een brandweerwagen niet goedkoop is, maar ook weer niet schreeuwend duur. Die dingen kosten nu eenmaal een hoop geld. Een beetje brandweerauto kost tussen de 250.000 dollar voor een instapper tot 600.000 dollar voor een crashtender op het vliegveld.
Onze wagen heeft een watertank van 2400 liter. Door middel van een ondergrondse of bovengrondse brandkraan kan de watertank gevuld worden. De brandweer kan blussen met gebruik van lage druk en hoge druk. Lage druk, werkdruk +/- 5 bar, gebeurt met de welbekende rode slangen.
Behalve de gewone lage druk slangen, wordt er ook gebruik gemaakt van hoge druk. Deze slangen bestaan uit één stuk en zitten vast op een haspel in het voertuig. Deze zijn ongeveer 90 meter lang en worden gebruikt met een druk van ongeveer 30 bar.
De E-One Titan-crashtender is een brandweervoertuig dat in de eerste plaats is bedoeld voor het bestrijden van vliegtuigbranden. Het (schuim)blusvoertuig is speciaal ontwikkeld voor het blussen van grote hoeveelheden brandende vloeistoffen.
Het lagedrukgedeelte heeft doorgaans een capaciteit van 2500 tot 3000 liter per minuut, het hogedruksysteem ongeveer 250 tot 300 liter per minuut. Zuigslangen voor het aanzuigen van water uit open water (sloten, vijvers of zwembaden etc.) Een opzetstuk voor een ondergrondse brandkraan met bijbehorend gereedschap.
Bluswater wordt door de brandweer gebruikt als blusmiddel om een brand te bestrijden. Een vuur dooft als het brandende materiaal tot onder het vlampunt wordt afgekoeld.
Het rijdende 'bakbeest' weegt 25.000 kilo. De bestuurders krijgen een speciale opleiding om met de waterwagens te rijden en ook de pompen te kunnen bedienen. Die opleiding duurt acht weken.
De eventuele kosten zijn niet noodzakelijk voor rekening van de persoon die de brandweer contacteerde. In principe betaalt de persoon voor wie de interventie gebeurt de kosten. Maar als hij/zij niet aansprakelijk was, kan het bedrag wel degelijk teruggevorderd worden van de persoon die wel aansprakelijk was.
Bel dan altijd 112. Het telefoonnummer 0900-0904 is 24 uur per dag bereikbaar voor alle niet-spoedeisende meldingen waarbij je de brandweer ter plaatse nodig hebt.
De wettelijke opdrachten van de brandweer, zoals het blussen van een brand of het bevrijden van een slachtoffer uit een voertuig, zijn in principe gratis. Daar betaal je immers belastingen voor.
De Cougar vervoert maximaal 2.500 liter, de Chinook 10.000 liter.
Het grootste blusvliegtuig ter wereld was de Evergreen 747 Supertanker, een Boeing 747 die 77.600 liter water kon vervoeren. Het eerste aangepaste 747-toestel vloog in de Verenigde Staten vanaf 2009, en een tweede van 2016 tot 2021.
Het grootste blusvliegtuig is de Evergreen 747 Supertanker, een omgebouwde Boeing 747 die 77.600 liter water mee kan nemen. De onderstaande video is een veiligheidsvideo voor vliegtuigen. De blusradius van een vliegtuig beslaat een gebied van 30 tot 40 meter breed en 90 tot 550 meter lang.
Men gaat ervan uit, dat een brandkraan ca. 50 m3 /h geeft. Heeft men meer water nodig, dan is men bereid het „verderop" te halen.
Bij bluswater wordt vaak gedacht aan bluswater dat beschikbaar is via de brandkranen van een drinkwaterbedrijf, maar er zijn ook andere vormen van bluswater, zoals open water, bluswaterriolen en geboorde putten.
Een opengedraaide brandkraan kan gemiddeld 60.000 liter water per uur geven. Volgens de omroep is het verspilde water goed voor meer dan 35.000 douchebuurten van 9 minuten. De kranen zijn voor de brandweer, die halen er water uit om branden te blussen.