Gebruik dan eerst Bardahl Diesel Anti Bacterie (DAB) . DAB verwijdert bacteriën uit de diesel. Dit is een doeltreffende biocide speciaal ontwikkeld om bacteriën uit de dieselbrandstof te verwijderen. Is de brandstof weer schoon, vrij van vocht en bacteriën dan kunt u overschakelen op Bardahl BDC.
Vocht in de tank is een grote veroorzaker van problemen. Zo is vocht een grote voedingsbodem voor de zogenoemde dieselbactierie. Bacteriegroei in de tank zorgt voor een dikke laag slijmerige drab (sludge) in de tank die vroeg of laat wordt opgezogen in het brandstofsysteem met alle gevolgen van dien.
Het meest eenvoudige is met diesel uit de tank, echter de tank eerst aftappen zodat het water + de bacterie verwijdert is, als je dit doet na dat de tank goed is bezonken is de overgebleven diesel een prima reinigings middel, indien mogelijk met een poetslap de tank daarna "droogmaken".
Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed. Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.
De beste brandstof die u kunt tanken is Shell V-Power of Shell V-Power Diesel. Beide brandstoffen zijn echte prestatiebrandstoffen en bieden specifieke voordelen zoals een schonere motor waardoor de motor in optimale conditie blijft.
Bij oxidatie reageren bepaalde componenten van de brandstof met zuurstof, waardoor de chemische samenstelling wijzigt. Dit zorgt volgens Auto55 voor een soortgelijk effect, waardoor benzine en diesel binnen enkele maanden degraderen. Dit geldt echter vooral voor oudere auto's met niet-gesloten brandstofsystemen.
Ja, GTL kan probleemloos in ieder voertuig met een dieselmotor worden gebruikt. Echter zoals bij elke overstap naar een andere brandstof dan conventionele diesel, dient men bij oudere voertuigen te letten op mogelijke brandstoflekkage door het krimpen van pakkingen.
De bovengrondse opslag van diesel tot 300 liter is een verpakking. Vanaf 300 liter is er altijd een certificaat nodig. Maar dan kan het een opslagtank, een mobiele tank of een intermediate bulk container (IBC) zijn.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
U vraagt wat de houdbaarheid is van diesel in de tank van uw camper. Dat is 'n beetje lastig te voorspellen omdat dit afhankelijk is van de hoeveelheid aanwezig vocht waardoor er vervelende bacterië en schimmel groei kan ontstaan. Een verschil is ook de hoeveelheid diesel in de tank gedurende één jaar.
Het schoonmaken doen we door alle aftap-openingen dicht te maken en de tank vervolgens te vullen met een hoeveelheid warm water en wat afwasmiddel. De tank goed schudden en in totaal circa 1 uur laten staan.
B0 tanken aan de pomp bij OK
Met OK X-Drive® Pure Diesel bieden wij de bewuste dieselrijder het beste van het beste. We combineren in deze brandstof namelijk onze X-Drive® premium additieven met pure diesel (B0).
Brandstof additieven voor dieselmotoren
Een brandstofadditief voor diesel is speciaal ontworpen om onderdelen in de motor te reinigen en te smeren om zo de werking te verbeteren. Heeft jouw voertuig bepaalde kwaaltjes zoals vermogensverlies, onstabiele toeren, hoge CO-uitstoot, hoog brandstofverbruik?
De Europese Richtlijn 98/70/EG reglementeert de samenstelling van de brandstoffen die in heel de EU aan de pomp verkocht worden. Het maximaal toegelaten zwavelgehalte is hierbij één van de parameters. Benzine mag maximum 150 ppm (parts per million of mg per kg) bevatten, voor diesel ligt de grens bij 350 ppm.
Voor auto's die op diesel rijden en jonger zijn dan 40 jaar gelden de nieuwe verkeersregels voor milieuzones. Afhankelijk van de hoeveelheid schadelijke uitstoot van het voertuig (de emissieklasse) mogen zij wel of niet een milieuzone inrijden. U checkt de emissieklasse van uw voertuig via de Milieuzonecheck.
Een brandstof jerrycan voor benzine of diesel moet een speciaal keurmerk hebben, het kunststof (HDPE) moet aan strenge veiligheidseisen voldoen. Anders is de kans aanwezig dat ze uiteindelijk gaan lekken, dit kan tot gevaarlijk (explosie) gevaar leiden.
Van diesel is geweten dat het een brandstof is die minder snel ontbrandt. 'Dat komt omdat de verdampingstemperatuur van diesel hoger ligt dan bij benzine, maar ook diesel is ontvlambaar', aldus Johan De Brouwer.
De 1000 punten regeling is een regeling waarbij door een optelsom van punten, de risico's van het vervoer van een bepaalde stof worden bepaald. Een score tot 1000 punten geeft recht op een gedeeltelijke vrijstelling van een aantal regels in het ADR.
Particulier vervoer van gevaarlijke stoffen (1.1.3.1a)
In het geval van brandstoffen mag maximaal 240 liter brandstof in hervulbare houders van maximaal 60 liter worden meegenomen. Wel moeten er maatregelen worden getroffen om elke vorm van lekkage onder normale vervoersomstandigheden te voorkomen.
De maximale hoeveelheid brandstof die je mag vervoeren is ook vastgelegd in het ADR. Benzine of diesel mag je alleen in jerrycans met een maximale inhoud van 60 liter vervoeren. In totaal mag je maximaal 240 liter brandstof vervoeren. Dus bijvoorbeeld vier jerrycans van 60 liter.
WAT KOST HET? De prijzen verschillen. We hebben bedragen voorbij zien komen variërend van 1,17 tot 1,49 euro per liter. Over het algemeen is gtl in Nederland ongeveer 0,15 euro duur- der dan gewone diesel.
Rode diesel is een brandstof die uit aardolie verkregen wordt. De brandstof wordt ook wel gasolie genoemd. Rode diesel valt onder een lager accijnstarief dan witte diesel, dus om het verschil tussen 'gewone' diesel en rode diesel duidelijk te maken wordt er aan laatstgenoemde een rode kleurstof toegevoegd.