Sebastian Vettel heeft in zijn wagenpark twee auto's van Infiniti: een Q50 en een FX50. Met die FX is wat bijzonders aan de hand: dit is namelijk de Vettel Edition. Hoewel dit wellicht klinkt als een marketingstunt – en het dat ook is – is de FX50 S van de Formule 1-coureur wel degelijk een opwindende auto.
Veel coureurs bezitten een Ferrari als persoonlijke auto, zoals Charles Leclerc, Sebastian Vettel en Carlos Sainz Jr. Andere populaire automerken onder Formule 1-coureurs zijn Lamborghini, Aston Martin, Porsche, McLaren en Mercedes-Benz.
Aston Martin
Sebastian Vettel maakte eind juli onverwacht bekend zijn Formule 1-loopbaan aan het einde van het seizoen 2022 te beëindigen. Teameigenaar Lawrence Stroll moest daardoor naarstig op zoek naar een prominente vervanger. Al gauw kwam hij uit bij Fernando Alonso.
Hoewel Vettels record dus verbroken is, kan hij alsnog trots zijn op het aantal overwinningen voor Red Bull: de nummer drie, Mark Webber, heeft er 'slechts' negen.
In 2023 betreedt het BWT Alpine F1 Team het strijdtoneel met de spectaculaire A523 en het Franse coureursduo Esteban Ocon en Pierre Gasly. Voor 2023 onthult het team zijn nieuwe coureurs line-up: Esteban Ocon wordt vergezeld door landgenoot Pierre Gasly om een geheel Frans duo te vormen.
De brandstof van F1-auto's bestaat voornamelijk uit benzine en ethanol. Benzine wordt gebruikt als primaire energiebron, terwijl ethanol wordt toegevoegd om het octaangetal te verhogen en de motorprestaties te verbeteren.
De auto van Max Verstappen uit 2022 heet namelijk de Red Bull RB18. De langverwachte term 'RB17' werd gekoppeld aan een door Adrian Newey ontworpen hypercar.
Het is een totaal ander niveau dan Max Verstappen met zijn Aston Martin Valkyrie, maar ook vader Jos rijdt er zeer netjes bij! Een Porsche Panamera Turbo Sport Turismo met het kenteken VM 9799 geeft aan dat het hier om de auto van Verstappen gaat.
Een Formule 1-auto kost gemiddeld tussen de 8 en 20 miljoen dollar. Maar dan heb je ook wat: een Formule 1-auto kan snelheden tot wel 375 km/u bereiken. De kosten van zo'n auto zijn enorm hoog, omdat er veel onderzoek, ontwikkeling en testen nodig zijn om ervoor te zorgen dat alles perfect werkt.
Max Verstappen zijn woonplaats is Monaco, waar hij al enige tijd een prachtig appartement huurt. Het appartement van Verstappen ligt in de peperdure wijk Fontvieille en dan heb je ook wel wat. Zo heeft hij vanaf zijn balkon prachtig uitzicht over de zee en ook zit er een Roll Royce Garage om de hoek.
Het bedrijf Mavic Aviation (een samentrekking van Max en zuslief Victoria, gokken wij) heeft voor €12.003.602,40 aan vaste activa in de boeken staan. In gewonemensentaal: de kist is 12 miljoen waard, dus dat zal Branson er ook voor hebben gekregen. Na de aanschaf is er ook geïnvesteerd in het toestel.
Tegenwoordig moet de brandstof in de Formule 1 voorzien zijn van 10 procent ethanol (beter bekend als E10), waardoor deze duurzamer wordt. De auto's verbruiken ongeveer 135 liter brandstof per Grand Prix, wat een derde minder is dan de V8-motoren verbruikten.
Maar het gemiddelde verbruik van een Formule 1-motor in ongeveer 1,3 kilometer op een liter benzine. De benzine die Formule 1-auto's gebruiken weegt ongeveer 0,7 kilo per liter.
Het meest uitdagende voor de remmen is bocht 3 waar de bolides van zo'n 320 km/u in slechts 2,28 seconden vertragen naar zo'n 95 km/u. Om dit te bereiken moet de coureur een kracht van 153 kg op het rempedaal loslaten en een remvertraging van 4,6 G ondergaan.
Alpine is een Frans sportwagenmerk dat sinds de jaren 70 deel uitmaakt van Renault.
Een Alpine rijden in Nederland kan vanaf 70.690 euro.
De prijzen van de A110 lopen uiteen van 70.690 tot 114.990 euro. De snelste Alpine A110 accelereert in 3.9 seconden naar 100 km/h.
Jongste winnaar van een F1-race
Met 18 jaar en 228 dagen werd Verstappen daarmee de jongste winnaar van een Formule 1-race ooit.
1 - Louis Chiron - 55 jaar, negen maanden, 19 dagen
Zijn beste prestaties was een tiende plaats in het kampioenschap in 1950. zijn laatste race was op 55-jarige leeftijd, drie maanden voordat hij 56 werd.
Juan Manuel Fangio vijf keer wereldkampioen
Na zijn laatste titel in 1957 met Maserati besloot de Argentijn gas terug te nemen. Fangio is de oudste wereldkampioen in de Formule 1 ooit met 46 jaar. De Argentijn reed tijdens de Franse Grand Prix in 1958 zijn laatste wedstrijd met zijn eigen team.