Als het te koud is, bij temperaturen onder de 3 of 4 graden Celsius, werkt de airco vaak niet (zie instructieboekje). Maar bij deze temperaturen zal er ook minder vocht in de lucht zitten en is de kans op condens dus stukken kleiner. Zorg dat je auto de voorgeschreven motorolie heeft. Vraag dit na bij je garage.
De ideale temperatuur in de auto is zo rond de 20 graden. Als het buiten warm is, komt de airco dus al geroepen. Let er wel op dat het in de auto niet meer dan 5 graden kouder is dan buiten. Anders is de overgang te groot als u uit de auto stapt en kunt u duizelig worden.
Voorkom tocht
Er zijn manieren om tocht te voorkomen die ook helpen om de warmte langer vast te houden in je woning. Kijk bijvoorbeeld goed naar je deuren en ramen en breng tochtstrips aan. Je kunt ook creatief zijn en bijvoorbeeld een handdoek onder tegen de deur leggen, zodat er geen tocht meer door die gleuf kan.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Het devies: laat je auto een halve minuut tot één minuut warmdraaien en duik vervolgens de weg op. Tussen de vijf en vijftien minuten is je motor helemaal opgewarmd. We raden je daarbij aan om dat eerste kwartier niet te gaan scheuren, dat kan je motor niet aan én je wagen verbrandt hierdoor meer benzine!
Met koudstartstroom wordt aangegeven hoe snel een accu energie kan leveren, dit is vooral belangrijk bij het starten van een motor. De aanduiding van koudstartstroom wordt meestal aangegeven met EN CCA. Omdat in een accu een chemische reactie plaatsvind zal de stroomafgifte bij koud weer lager zijn.
Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is.
Bij normale buitentemperaturen kan die meter al na een minuut of vijf op 90 graden staan. Voor een motor is echter vooral de olietemperatuur van belang. Wil je weten of de motor op bedrijfstemperatuur is, dan moet je vertrouwen op andere instrumenten: de olietemperatuurmeter of de oliedrukmeter.
In Nederland is er geen wetgeving die aangeeft dat het verboden is om tijdens de zomer met winterbanden te rijden. Tegelijkertijd is er ook geen regelgeving die winterbanden verplicht maakt als het seizoen in aantocht is.
De kou kan voor veel problemen zorgen wanneer het bijvoorbeeld vriest is het mogelijk dat de diesel uit uw tank ook gedeeltelijk bevriest. Dit fenomeen heet vlokken ook wel parafinevorming , er ontstaan parafinecrystallen in de tank die mogelijk de brandstofleidingen en filters kunnen verstoppen.
Met name een dieselmotor voelt zich in het hogere toerengebied en onder vollast niet prettig met koude vloeistoffen en een koud motorblok. Rond de 2.500 toeren met een dieselmotor en rond de 3.000 toeren met een benzinemotor is een acceptabele grens om aan te houden met een koude motor.
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.
Wanneer een auto in het stationair toerental draait, gebruikt de auto een zeer rijk brandstof-mengsel. Bij benzine motoren betekent dit aanslag op je gasklep en dieselmotoren kunnen flink last hebben van roet. Dit betekent dat je de interne delen van je motor vervuilt. Hetzelfde geld ook voor korte, rustige ritjes.
Vooropgesteld dat het laten opwarmen of warm draaien niet persé slechter is voor de motor. De motor heeft warm of koud altijd smering nodig om de onderdelen aan het werk te zetten. Bij een koude motor heeft deze meer smering en bij een warme minder, meer belasting en minder belasting.
Wat de openingsstelling betreft, dat het beter is om een motor even stationair te laten warmdraaien voor je vertrekt, is het antwoord: het kan geen kwaad om het te doen, maar het is zeker niet nodig.
Een batterij zal pas degelijk kunnen opladen wanneer men met de wagen over een voldoende afstand (minimum 25 km) kan rijden zonder (vaak) te moeten stoppen. Ideaal hiervoor is dus een autosnelweg. Korte ritjes van enkele kilometers zijn onvoldoende om de batterij efficiënt op te laden.
Stap je toch in een auto die lang heeft stilgestaan, start dan direct bij het inschakelen van het contact. Zet niet eerst de lampen, airco of andere elektrisch aangedreven onderdelen aan. Daarmee kun je de laatste stroom uit de accu halen, waardoor starten niet meer gaat.
Let er hierbij op dat je goede, stevige startkabels gebruikt die de startstroom aankunnen. Laat beide auto's vijf minuten stationair draaien zodat de accu een minimum aan stroom krijgt en rijd daarna in ieder geval een half uur met de auto zodat de accu goed geladen wordt.
Radiatorfolie is een soort zilverfolie dat je tegen de muur of aan de achterkant van een radiator aanbrengt. Dit folie werkt door de straling van de radiator te reflecteren.
Het werkt hetzelfde als een voorzetraam: je creëert een isolerende luchtlaag tussen het venster en de folie. Folie die op het glas van de ruit geplakt wordt. Deze glasfolie (of plakfolie) heeft een reflecterende laag die de warmte naar binnen terugkaatst.
Je kan je huis verwarmen zonder gas door gebruik te maken van een volledig elektrische warmtepomp of een warmtenet in je wijk. Daarvoor zijn vaak wel aanpassingen in huis nodig. Zo zal je bijvoorbeeld je radiatoren moeten vervangen door lage temperatuurverwarming, vloerverwarming of infraroodpanelen.
Sommige auto's hebben een systeem waarbij je eerst op een knopje op de sleutel zelf moet drukken voordat je de auto kunt starten. Bij een dieselauto moet je de bougies eerst voorgloeien voor je start. Dit kun je vaak zien aan een lampje in het dashboard, dat uitgaat als de motor warm genoeg is.