Uit verschillende onderzoeken blijkt dat 10 tot 15 procent van alle diagnoses niet geheel correct is. Toch is het een onderwerp dat tot nu toe weinig aandacht kreeg.
Waar kan ik een medische fout melden? Klachten over de zorg kunt u melden bij het Landelijk Meldpunt Zorg. Dit meldpunt geeft informatie en advies over het oplossen van uw klacht. Het kan uw klacht ook doorgeven aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd.
Schadevergoeding voor letselschade
Door de medische fout kunt u letselschade hebben. U kunt het ziekenhuis en/of de arts die de medische fout heeft begaan, vragen om uw schade te vergoeden. Uw letselschade kan uit verschillende kostenposten bestaan. Meer hierover leest u op de pagina letselschade.
Er is sprake van een verwijtbare fout indien de schade niet zou zijn ontstaan wanneer een andere redelijk bekwaam en redelijk handelend vakgenoot u in dezelfde omstandigheden zou hebben behandeld.
U kunt alleen een maximale schadevergoeding medische fout of medische misser krijgen als het ziekenhuis of arts volledig de aansprakelijkheid op zich heeft genomen. Alleen bij 100% aansprakelijk kunt u al uw letselschade volledig vergoed krijgen en een volledige schadevergoeding eisen.
Met een klacht over een zorgverlener of arts kunt u ook naar het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Lees waarover u een klacht kunt indienen op de website van het tuchtcollege. U kunt daarbij hulp van een onafhankelijke tuchtklachtfunctionaris krijgen.
Wanneer er sprake is van gering letsel, heeft het slachtoffer doorgaans recht op een schadevergoeding tot 2.000 euro. Er is sprake van gering letsel in geval van een lichte hersenschudding, kneuzingen of kleine vleeswonden. Wanneer er sprake is van licht letsel, kan de schadevergoeding oplopen tot 3.500 euro.
Ieder ziekenhuis heeft een onafhankelijke klachtenfunctionaris, ook wel een klachtenbemiddelaar of een vertrouwenspersoon genoemd. Een klacht over het ziekenhuis kunt u gratis indienen bij deze klachtenfunctionaris.
Ondanks de zorgvuldige protocollen van ziekenhuizen komt het helaas voor dat er fouten worden gemaakt tijdens een operatie of behandeling. Ook kan een diagnose te laat of verkeerd worden gesteld. Een medisch incident kan grote gevolgen hebben.
Als een patiënt schadevergoeding wil ontvangen omdat hij van opvatting is dat hij schade heeft geleden door een fout in de behandeling, dan kan hij zijn arts of de instelling waarvoor de arts werkzaam is hiervoor aansprakelijk stellen.
Smartengeld is de vergoeding die u krijgt voor de immateriële schade die heeft opgelopen na een ongeval. Het is dus een vorm van schadevergoeding. Dit is niet (direct) zichtbare schade of niet concreet in geld waardeerbare schade. Hierdoor is het ook moeilijk om een bedrag aan smartengeld vast te stellen.
Om het smartengeld te berekenen wordt allereerst gekeken naar wat voor soort letsel de persoon heeft opgelopen en de ernst van het letsel. Hoe ernstig het letsel blijkt, wordt uitgedrukt in een percentage dat gelijkstaat aan het functieverlies en de derving van de levensvreugde van de persoon.
U kunt uw klacht voorleggen aan een klachtenfunctionaris. Alle huisartsenpraktijken en huisartsenposten zijn aangesloten bij een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris. Vraag aan de assistente of de huisarts bij welke regionale klachtenfunctionaris u terecht kunt.
In de Nederlandse wet is daarom opgenomen dat patiënten het recht hebben om zelf een hulpverlener te kiezen en eventueel van hulpverlener te veranderen. Dat houdt in dat de patiënt bijvoorbeeld voor een ander ziekenhuis mag kiezen voor het uitvoeren van een bepaalde operatie.
U kunt smartengeld vragen als u lichamelijke of geestelijke schade heeft door de schuld van iemand anders. Het geld is bedoeld om uw lijden minder erg te maken, zoals uw pijn en verdriet. De rechter bepaalt hoeveel smartengeld u krijgt.
U kunt alleen om schadevergoeding vragen als uw schade de schuld is van de andere partij. Dit betekent dat u schade heeft omdat de ander iets deed. Of omdat deze persoon iets juist niet deed.
De huisarts geeft alleen een verwijzing als dit medisch nodig is. De huisarts weigert een verwijzing als hij ervan overtuigd is dat deze voor u niet zinvol is. Uw huisarts moet dan duidelijk aan u uitleggen waarom hij geen verwijsbrief wil geven.
Geen standaard labonderzoek meer: deze handelingen kan huisarts 'beter niet doen' Geen antibiotica meer bij een vervelende hoest, röntgenfoto bij een pijnlijke knie of laboratoriumonderzoek bij kinderen met buikpijn: niet ingrijpen is soms beter dan wel ingrijpen, zeggen huisartsen.
U moet wel een huisarts vinden die plaats heeft in zijn of haar praktijk en die niet te ver van u vandaan woont. De huisarts moet namelijk ook in acute situaties snel bij u kunnen zijn, dus de afstand tot uw huis mag niet te groot zijn. Als vuistregel geldt hiervoor een reistijd van hooguit 15 minuten.
Tussen de schadeveroorzakende gebeurtenis en de schade moet een causaal verband bestaan. Dit houdt in dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen de schade en de gebeurtenis; alleen de schade veroorzaakt (direct of indirect) door de gebeurtenis komt voor vergoeding in aanmerking.
Letselschade is schade die u door lichamelijke verwondingen of psychische problemen heeft opgelopen. Bijvoorbeeld letselschade door een aanrijding, bedrijfsongeval, verkeersongeval of medische fout. U kunt de persoon of organisatie die uw schade heeft veroorzaakt vragen om deze schade te vergoeden.
Onder ernstig letsel verstaan we letsel waarvan het herstel een lange tijd duurt of wanneer u meerdere keren medisch behandeld bent. Het gaat om zaken als een ernstige verbrijzelingsfractuur, eenzijdige doofheid, coma en een ernstige whiplash. Het is zelfs mogelijk dat u van ernstig letsel nooit meer helemaal herstelt.