Zet uw alarmlichten aan en parkeer zo dicht mogelijk tegen de tunnelwand. Zet uw motor uit en laat uw sleutel in het contact zitten. Hulpdiensten kunnen uw voertuig dan eventueel verplaatsen. Verlaat samen met uw passagiers voorzichtig uw voertuig, het liefst met een veiligheidsvest aan.
Uitleg: Als uw voertuig in een tunnel kapotgaat, kan dit een gevaar vormen voor het overige verkeer. Zet eerst uw alarmlichten aan . Als er passagiers in uw voertuig zitten, breng ze dan naar de dichtstbijzijnde uitgang. Bel vervolgens om hulp via een noodtelefoon.
Zet uw voertuig zo dicht mogelijk langs de tunnelwand en laat de hulpdiensten vrije doorgang. Zet de motor af, laat de sleutel in het contact zitten en verlaat onmiddellijk uw voertuig. Bel om hulp bij voorkeur vanaf een hulppost (mobiele telefoons geven niet aan van waar u belt).
Hulpposten. Als je door de tunnel rijdt, zie je aan de rechterkant van de tunnelwand rode deuren met daarachter hulpposten. Open je een hulppost, dan krijgt de tunneloperator een signaal en ziet hij je, via de camera in de hulppost, automatisch in beeld.
Bel vanaf deze veilige plek je pechhulpverlener, zoals de Wegenwacht. Zij helpen u. Staat u op een geopende spitsstrook of is er ander acuut gevaar, bel dan 112. In andere gevallen van een onveilige situatie belt u 0800-8002 (Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat).
Bel de Alarmcentrale. Soms komt het wel eens voor dat je te maken krijgt met autopech in Duitsland. In dat geval kun je bellen met de ANWB Alarmcentrale, tel. +31 70 314 14 14.
Blijf rustig door rollen tot de auto een snelheid van 40 a 50 km per uur bereikt.Vanaf dat moment kunt u zachtjes beginnen te remmen;Krijgt u geen controle over de auto geef dan gas. Dit geeft de bestuurder controle over de zijwaartse krachten en zorgt dat er minder kracht nodig is om de auto weer recht te krijgen.
Instructies bij pech of een ongeval
Rij indien mogelijk de tunnel uit en parkeer uw voertuig op de vluchtstrook of vluchthaven, buiten de tunnel. Als u de tunnel niet kunt verlaten: Zet uw alarmlichten aan en parkeer zo dicht mogelijk tegen de tunnelwand. Zet uw motor uit en laat uw sleutel in het contact zitten.
Dankzij deze ventilatie is een tunnel voorzien van frisse lucht en is er in geval van brand een veilige toetreding voor hulpdiensten en kunnen aanwezigen veilig vluchten.
Zet uw koplampen aan . Doe uw zonnebril af (tenzij u een bril op sterkte nodig hebt). Volg alle verkeersborden, verkeerslichten en wegmarkeringen. Vermijd het wisselen van rijstrook indien mogelijk (dit verbetert de veiligheid voor iedereen in de tunnel).
Tijdens de bouw moet bijvoorbeeld voldoende afstand worden gehouden tot (bestaande) bebouwing of natuurgebieden. En dan moeten de bouwers ook nog rekening houden met bijvoorbeeld grondwaterstanden of de bodemgesteldheid. Dit alles kan ertoe leiden dat bochten in tunnels onvermijdelijk zijn.
De Wegenwacht staat voor jou klaar
Heb je te maken met pech in het buitenland? Bij de ANWB Alarmcentrale kun je 24/7 rekenen op professionele hulp en ondersteuning. We doen er alles aan om je snel weer op weg te helpen. Let op: de pechhulp kan per land verschillen.
Uitleg: Als u pech krijgt met uw voertuig of betrokken raakt bij een botsing in een tunnel, zet dan uw alarmlichten aan, zet uw motor af, ga naar een hulppost en gebruik de noodtelefoon om de tunneloperator te waarschuwen .
Wat moet u doen als u moet stoppen? Uitleg: Het is belangrijk om te allen tijde een veilige afstand te houden tot het voertuig voor u . Dit geldt ook in drukke tunnels, zelfs als u heel langzaam rijdt of bent gestopt. Als het voertuig voor u kapotgaat, hebt u mogelijk ruimte nodig om erlangs te manoeuvreren.
De schone afgevoerde lucht wordt door de grote afzuigventilator via de bovengrondse uitlaatpijp naar de atmosfeer afgevoerd. Zo werkt een tunnelventilatiesysteem. Lucht die door de ventilator wordt uitgeblazen, wordt gebruikt om de luchtstroom in de tunnel te regelen .
De hele nacht een ventilator aan laten staan is namelijk slecht voor je gezondheid. Het apparaat verspreidt namelijk niet alleen koude lucht. Ook stof en pollen worden door een ventilator door je kamer heen geblazen. Zeker als je last hebt van hooikoorts, astma of allergieën is dit bijzonder slecht voor je.
Ventilatoren zijn cruciaal in tunnelventilatiesystemen, omdat ze zorgen voor hoge beschermingsnormen voor bestuurders op de weg . Deze oplossingen spelen in feite een vooraanstaande rol bij de bouw van de tunnel zelf en tijdens de gehele operationele levensduur van dit type infrastructuur.
Uitleg: Een kapot voertuig in een tunnel kan ernstige congestie en gevaar voor andere weggebruikers veroorzaken. Als uw voertuig kapot gaat, zoek dan onmiddellijk hulp . Zet uw alarmlichten aan en ga vervolgens naar een noodtelefoon om hulp te bellen.
Zorg dat je weet waar je bent, kijk op het dichtstbijzijnde hectometerpaaltje (groen bordje). Bel met het alarmnummer 112. Volg de aanwijzingen op.
Ligt er iets op de weg? Voorkom een ongeluk en bel direct met de Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat via 0800 - 8002. Bel altijd veilig! Bij acuut gevaar en levensbedreigende situaties bel je altijd direct 112.
In situaties waarin u een lekke band heeft en geen reserveband, kan het inschakelen van pechhulp de beste oplossing zijn. Veel autoverzekeringsmaatschappijen bieden 24-uurs noodhulpdiensten, zodat u er zeker van kunt zijn dat hulp slechts een telefoontje verwijderd is.
Wat veroorzaakt een klapband en hoe voorkom je het? Uit onderzoek van branchevereniging VACO blijken er heel wat auto's een risico met zich mee te dragen op de weg. Bijna de helft van alle auto's rijdt volgens het onderzoek op beschadigde banden, 10% van de weggebruikers vormt zelfs een aanzienlijk gevaar op de weg.
Bel de hulpdiensten
Gebruik uw mobiele telefoon om de pechverhelper van uw keuze of het nummer 112 te bellen (opgelet: enkel op autosnelwegen, N-wegen of bij een gevaarlijke situatie). Dat nummer geldt overal in de EU en in Israël, Noorwegen en Rusland.