Neem direct contact op met de creditcardmaatschappij of bank en volg hun aanwijzingen nauwgezet op. De contactgegevens van banken en creditcardmaatschappijen vindt u op de website van Veilig Bankieren.
Blokkeer meteen uw bankkaarten via Card Stop op 078 170 170.
Nee, alleen afgeschreven bedragen van je creditcard kan je proberen terug te vragen. Voor een reservering op je creditcard kan dit niet. Een reservering op je creditcard is een betaaltransactie die nog niet volledig verwerkt is, en die niet meer kan worden ingetrokken.
Laat onterechte afschrijvingen terugboeken
Een belangrijk voordeel van een creditcard is dat betalingen kunnen worden teruggeboekt. Is er bijvoorbeeld een afschrijving gedaan waar je het niet mee eens bent? Dien dan een verzoek tot terugbetaling in bij ICS, die zorgt ervoor dat jij je geld terugkrijgt.
Terugboekingen zijn geen wettelijk recht, maar als u heeft betaald met een Visa-debet- of creditcard, kunt u met de bank die uw kaart heeft uitgegeven, overleggen of deze optie beschikbaar is. Vervolgens kunnen zij een verzoek indienen bij de bank van de retailer.
Als u met een Visa-debitcard of prepaidkaart hebt betaald
Met het chargebackproces kunt u uw bank vragen om een betaling op uw debitcard terug te storten wanneer een aankoop is mislukt . U dient eerst contact op te nemen met de verkoper, aangezien u geen chargebackclaim kunt indienen tenzij u dit heeft gedaan.
Eerst stuurt je bank een terugstortverzoek naar de dader. Wordt het geld niet binnen 3 weken terugbetaald, dan krijg je de gegevens van de persoon. Die gegevens stuur je door naar de deurwaarder, die je geld terugvordert.
Dit is mogelijk. Om je creditcard betaling terug te draaien neem je (telefonisch) contact op met je creditcardmaatschappij. De creditcardmaatschappij zal wel om aanvullende documentatie en bewijs vragen om je terugbetaling te onderbouwen.
Neem direct contact op met de creditcardmaatschappij of bank en volg hun aanwijzingen nauwgezet op.
Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. U kunt ook de bank vragen dit voor u te doen.
Het idee dat er fraude gepleegd wordt met uw creditcardnummer is erg onprettig. Dit kan zelfs een reden zijn om geen creditcard aan te schaffen, ook al zijn de voordelen nog zo groot. Daarom is het goed om te weten dat u voor elke betaling met uw creditcard automatisch verzekerd bent tegen fraude.
Wat moet je doen om een betaling terug te draaien? * Vraag eerst aan de verkoper om het probleem op te lossen. De creditcarduitgever zal vragen om bewijs hiervan. * Kom je er met de verkoper niet uit, neem dan zo snel mogelijk contact op met de creditcardmaatschappij.
Indien u uw geld bent kwijtgeraakt als gevolg van phishing, vergoeden banken meestal de schade als zij dit zo hebben bepaald in hun algemene voorwaarden. Banken gaan alleen niet tot vergoeding van de schade over als er sprake is van fraude, opzettelijk handelen of grove nalatigheid aan de zijde van de klant.
Creditcardfraude kan online (via e-mail of sms) of persoonlijk plaatsvinden. Het hoofddoel van oplichters is om goederen of diensten te kopen met gestolen kaarten of gekopieerde gegevens. Daarnaast kunnen ze ook geld opnemen of overmaken. Deze cybercriminelen en oplichters hebben talloze manieren om kaarthouders te misleiden.
Aankoop met creditcard in nep-shop
De crimineel kan dan al je gegevens zien die je op de site invult: je naam, geboortedatum, adres en veiligheidscode. Daarvan kan hij misbruik maken door met jouw betaalgegevens aankopen te doen. Je ziet het aan de voor jou onbekende afschrijvingen van je creditcard.
Een onjuiste afschrijving op het rekeningoverzicht van je creditcard kun je terug laten draaien. Zie je een onterechte afschrijving op de maandelijkse rekening staan, dan mag je de betaling betwisten. Neem daarvoor contact op met de klantenservice van je creditcardaanbieder.
Nee, geld overmaken naar een creditcard van iemand anders kan niet. Dat kunnen alleen bedrijven, bijvoorbeeld als ze geld terugbetalen voor een bestelling die je via internet hebt gedaan. Je kunt dus geen geld overschrijven naar een creditcard die niet van jezelf is.
Bel rechtstreeks de uitgever van je kaart.Blokkeer je creditcard zo snel mogelijk nadat je hem bent kwijtgeraakt. Als je de kaart binnen 1 dag laat blokkeren, dan betaal je bij de meeste creditcards geen kosten mocht er fraude mee zijn gepleegd.
Tijd voor het terugdraaien van creditcardbetalingen
U kunt tot 60 dagen na het uitvoeren van de transactie een verzoek tot terugboeking indienen . Sommige uitgevers staan u ook toe om tot 180 dagen na de transactie een verzoek in te dienen. Nadat u het verzoek hebt ingediend, geven de meeste uitgevers u binnen 1-2 dagen een terugbetaling voor frauduleuze of ongeautoriseerde transacties.
Als u vermoedt dat er fraude is gepleegd met uw kaart, moet u deze laten blokkeren door contact op te nemen met Card Stop op +32 (0) 78 170 170. U kan pas betwisten eens de kaart geblokkeerd is.
Bijna alles wat je koopt is meteen verzekerd
Als je met jouw creditcard betaalt, is jouw aankoop 180 dagen verzekerd.
Als u een oplichter heeft betaald
Als u al een oplichter hebt betaald, kan uw bank u terugbetalen, afhankelijk van de betaalmethode — en sommige methoden hebben betere terugbetalingsmogelijkheden dan andere. Als u een oplichter contant betaalt, is de kans klein dat een bank u terugbetaalt.
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Doe aangifte
Het zorgt ervoor dat de politie een onderzoek kan starten om de oplichter te vinden. Aangifte doen kan op de website van de politie, door te bellen naar 0900-8844 of door naar het politiebureau te gaan. Heb je al aangifte gedaan? Goed bezig, dan kan de politie aan het werk.