Een kapotte koelvloeistofslang is snel te vervangen. Ook kan de waterpomp lek zijn, deze moet dan vernieuwd worden. Verder kan de radiateur beschadigd zijn en gaan lekken. Soms kan deze gerepareerd worden, maar in veel gevallen is vervangen de beste optie.
Doorrijden met een koelvloeistof lekkage
Het is dus zeker niet aan te raden om door te rijden met een koelvloeistof lekkage. Dit kan zoals hierboven beschreven staat namelijk ernstige gevolgen veroorzaken. Daarom raden wij aan om zo snel mogelijk jouw koelvloeistof lekkage te gaan opsporen en te verhelpen.
Als er sprake is van een lekkage, ga dan naar de dealer. Bijvullen kun je zelf. Koelvloeistof kost zo'n € 10 per liter; een gemiddeld koelsysteem heeft een volume van vijf liter. Met het verversen is de monteur gemiddeld een half uur bezig (€ 40).
Heeft u geen koelvloeistof bij u dan is water een alternatief. Vervolgens kunt u uw auto weer starten en voorzichtig door rijden naar een autobedrijf om uw auto te laten controleren. U kunt doorrijden zolang de temperatuurmeter niet in het rood komt of het waarschuwingslampje uit blijft.
Je ziet sporen van een groene of oranje vloeistof onder je auto. Rondom de radiateur ontstaat meer roest en verkleuring dan op de radiateur zelf. Vaak zit de lekkage dan boven de roestige plek. Witte rook bij optrekken en rijden.
De materiaalkosten voor een nieuwe cilinderkoppakking inclusief schroeven liggen rond de 150 – 450 euro*. Als u de hele cilinderkop moet vervangen, liggen de kosten tussen de 600 en 1.500 euro*. Dan zijn er nog de arbeidskosten, die voor dergelijk werk al snel tot 800 euro* kunnen oplopen.
In noodgevallen kun je het koelvloeistofreservoir bijvullen met water.
Auto lekt koelvloeistof - oorzaken
Een kapotte koelvloeistofslang is snel te vervangen. Ook kan de waterpomp lek zijn, deze moet dan vernieuwd worden. Verder kan de radiateur beschadigd zijn en gaan lekken. Soms kan deze gerepareerd worden, maar in veel gevallen is vervangen de beste optie.
De motor kan nog erg warm zijn om het moment dat je de koelvloeistof gaat bijvullen. Laat daarom de auto eerst een tijdje stilstaan, op een veilige plek, zodat de motor kan afkoelen. Aangeraden wordt minimaal een kwartier te wachten.
Ongeacht de vraag wat er precies aan de hand is, is het namelijk altijd een acuut probleem. Het kan een kapotte radiator zijn, een verstopping of een kapotte koppakking. In alle gevallen kan de motor niet optimaal draaien omdat er niet genoeg gekoeld wordt.
Wat de koelwaterlekkage betreft had dit als reparatieadvies aangemerkt moeten worden, mits tijdens de keuring aanwezig. Wat de uitlaat betreft, dient deze gasdicht te zijn en deugdelijk gemonteerd. Dus een lekkage ten tijde van de APK is duidelijk afkeur.
De gevaren van te weinig koelvloeistof
Oververhitting van de motor: Als er niet genoeg koelvloeistof aanwezig is, kan de motor oververhit raken. Dit kan leiden tot schade aan de motor, inclusief gescheurde cilinders en gebroken zuigers.
Koelvloeistof koelt en beschermt de motor
Door kleine lekkages kan de koelvloeistof echter uit dit systeem ontsnappen. Het is daarom belangrijk dat het peil regelmatig gecontroleerd wordt en de koelvloeistof indien nodig bijgevuld wordt. Het controleren en bijvullen van koelvloeistof kunt u zelf doen.
Het eerste waaraan u een oververhitte auto kunt herkennen is het oplopen van de temperatuurmeter. In normale situaties staat deze op 80 of 90 °C. Verder kan er stoom onder de motorkap vandaan komen en kan er een vervelende geur de auto binnendringen.
Hoe vaak koelvloeistof bijvullen? Het hangt van meerdere factoren af hoe vaak je de koelvloeistof van je auto moet bijvullen. Denk hierbij aan hoe frequent je rijdt, of het warm of koud weer is, bijvoorbeeld. We raden je aan om eens per maand te controleren of je nog voldoende in de koelvloeistoftank hebt zitten.
Dan is de kans groot dat er sprake is van koelvloeistof lekkage. Zoek direct een garage op, want doorrijden met te weinig koelvloeistof kan grote schade veroorzaken. In sommige gevallen is het lek ook zelf op te lossen met een radiator stop leak additief, dit is wel afhankelijk van de grote van het lek.
Een waterpomp kan nou eenmaal defect raken. Dit kan verschillende oorzaken hebben. De pomp kan bijvoorbeeld drooglopen door onvoldoende smering, of hij kan simpelweg gewoon versleten zijn door ouderdom. Een waterpomp pompt zo'n anderhalf miljoen liter koelvloeistof weg in 100.000 km of 4 jaar.
Lekkage: Als het niveau van de koelvloeistof te hoog is kan dit leiden tot overmatige druk in het koelsysteem. In de waterpomp of radiator kunnen daardoor lekkages ontstaan. Schade aan motoronderdelen: De overmatige druk kan tevens leiden tot schade aan motoronderdelen, zoals de pakkingen, slangen en radiatoren.
Het koelvloeistofsysteem van uw auto staat onder behoorlijke druk, zeker wanneer de motor warm is. U mag daarom nooit de koelvloeistof bijvullen terwijl de motor niet volledig is afgekoeld. Deze kan uit de koelvloeistoftank spuiten en dit kan logischerwijs ernstige brandwonden veroorzaken.
G11 koelvloeistof is geschikt voor auto's die ouder dan 1997 zijn, deze vloeistof is vaak blauw/groen van kleur.Koelvloeistof G12 is rood/roze van kleur en wordt veel gebruik in auto's vanaf 1997 en ouder. En tot slot koelvloeistof G13, deze vloeistof wordt vaak gebruikt in auto's vanaf 2013.
Koelvloeistof lekkage kan ontstaan door meerdere factoren. Soms is een uitgedroogde slang of gescheurde slangklem de oorzaak.Maar er kan ook lekkage ontstaan binnenin de waterpomp of de radiateur.
Over het algemeen gaan cilinderkoppakkingen ongeveer 150.000 kilometer mee – of ongeveer 10 jaar, vooral oudere auto's krijgen vaak te maken met lekkende motoren. Overigens worden cilinderkoppakkingen ook vervangen wanneer de cilinderkop om welke reden dan ook uit de auto verwijderd wordt.
Er kan een voorafgaande oorzaak zijn voor een defecte koppakking. Meestal na oververhitting van de motor, door een gebrek aan het koelsysteem zoals een lekkage. Het is dus van groot belang een mogelijke oorzaak te achterhalen om na reparatie van de koppakking herhaling te voorkomen.
Actieve Gebruiker. Met een kapotte koppakking zou ik zeker niet doorrijden. Er komt meestal koelvloeistof bij de olie, en die smeert niet. De motor gaat dus gewoon kapot.