Professionele leergemeenschappen (PLG's) zijn een belangrijke benadering voor het verbeteren van onderwijspraktijken en het bevorderen van de professionele ontwikkeling van leraren. Deze gemeenschappen creëren een samenwerkingsomgeving waarin leraren samen leren, ervaringen delen en hun praktijk voortdurend verbeteren.
Een professionele leergemeenschap verwijst naar het permanente samen delen, onderzoeken en verbeteren van de praktijk van leerkrachten en schoolleiding, om zo het onderwijs aan de leerlingen te verbeteren. Het is een continu verbeterproces van doelen stellen, onderzoeken, uitproberen, leren en opnieuw proberen.
De professionele houding weerspiegelt zich in hoe de docent zichzelf ziet als docent en de docent die je wilt worden. Dit zelfbeeld is veelal gebaseerd op persoonlijke opvattingen en overtuigingen ten aanzien van leren en onderwijzen.
De professionele leercultuur van een organisatie is een klimaat waarin alle betrokkenen in een school samenwerken om te reflecteren, onderzoeken en professionaliseren2. Medewerkers in de organisatie kunnen en mogen leren en krijgen waardering als ze willen leren.
In een PLG zijn de leerteams de motor van de verandering.Zij verbeteren dagelijks het onderwijs. Om tot deze PLG met leerteams te komen is kennis over veranderen – de veranderkunde- nodig om te weten hoe je dit als leidende coalitie in je school kunt implementeren en begeleiden.
Productgestuurde groei (PLG) is een groeistrategie waarbij het product zelf de belangrijkste motor is voor acquisitie, behoud en expansie .
Een lerend netwerk is een groep mensen die hun kennis rond een bepaald thema of vakgebied delen. Zij leren van en met elkaar om beter met problemen en uitdagingen in de praktijk om te gaan.
Een positieve leercultuur is een omgeving waar medewerkers worden gestimuleerd en uitgedaagd om zich te (blijven) ontwikkelen. Medewerkers kunnen hun ambities en skills ten volle ontplooien op het werk, waardoor het bedrijf (sneller) kan groeien.
Wij verstaan onder een Professionele Schoolcultuur een cultuur waarin alle gedrag, van alle volwassenen in/rond de school: bijdraagt aan de doelen van de school, bijdraagt aan toename van welbevinden van de persoon zelf, en óók bijdraagt aan toename van het welbevinden van anderen.
Een positieve, professionele houding beïnvloedt dus je reputatie bij klanten, leveranciers en collega's, en bepaalt de manier waarop mensen op jou reageren. Met andere woorden: een positieve attitude is goed voor je carrière én het maakt je leven een stuk aangenamer.
Professionalisering is enorm goed voor de kwaliteit van het onderwijs. Het verlaagt bovendien de werkdruk, als je immers iets beter kan, kost het minder tijd en moeite. Professionalisering voorkomt routine en sleur, het gevoel niet meer mee te komen en langdurige of vroegtijdige uitval.
Leraren accepteren en behandelen leerlingen als unieke mensen. Leraren respecteren de rechten van leerlingen en reageren er humaan en eerlijk op. Leraren proberen het uitgangspunt, de gedachten en meningen van de leerlingen te begrijpen. Leraren behandelen zaken die verband houden met de persoonlijkheid en privacy van de leerling op een attente manier.
Een professionele leergemeenschap (PLC) is een organisatiestructuur die op regelmatige basis bijeenkomt, expertise deelt en samenwerkt om de onderwijsvaardigheden en academische prestaties van studenten te verbeteren .
Leren betekent dat iets of iemand kennis tot zich neemt en deze kennis daarna kan toepassen. Iedere dag in je leven leer je nieuwe dingen. Je hebt allemaal leren kruipen, lopen, fietsen, praten, zwemmen, schrijven en lezen. Als je iets leert, wordt dat onderverdeeld in leerprocessen.
Wat is leesbevordering? Leesbevordering is het systematisch en structureel uitvoeren van leesactiviteiten met als doel het stimuleren van lezen waardoor leerlingen met plezier (vloeiend) leren lezen.
Wat zijn de domeinen van PPST? Dit zijn de zeven domeinen van PPST: (1) Inhoudelijke kennis en pedagogie; (2) Leeromgeving; (3) Diversiteit van lerenden; (4) Curriculum en planning; (5) Beoordeling en rapportage; (6) Gemeenschapsverbindingen en professionele betrokkenheid; en (7) Persoonlijke groei en professionele ontwikkeling.
Professionaliteit van leraren betekent dat ze in hun school niet buitenspel staan, maar invloed op de uitvoering en inrichting van het onderwijs uitoefenen vanuit hun eigen professionele waarden en doelen. Niet alleen binnen de eigen klas, maar ook buiten de klas.
1. Creëer voortdurende leermogelijkheden op de werkvloer voor alle leden . 2. Bevorder onderzoek en dialoog: creëer een cultuur waarin feedback en experimenten worden aangemoedigd. 3. Stimuleer en beloon samenwerking en teamleren.
Een lerende cultuur stimuleert de ontwikkeling en samenwerking tussen medewerkers, teams en de organisatie als geheel. Nieuwe verbeterde processen moeten juist geïntegreerd worden in de structuur, manier van werken en de organisatiecultuur.
Een goede werksfeer is een omgeving waarin werknemers zich comfortabel, veilig en gewaardeerd voelen. Het is een omgeving waarin er open communicatie is, respect en vertrouwen tussen collega's en management, en waarin iedereen wordt aangemoedigd om samen te werken en zijn of haar beste werk te leveren.
Een professionele leergemeenschap (PLG) is een gemeenschap van professionals die voortdurend de eigen praktijk onderzoekt om zo het onderwijs voor leerlingen te verbeteren. Daarbij staat het uitwisselen van kennis en ervaringen centraal staat.
Het opbouwen van een leergemeenschap zou eenvoudig moeten zijn. U kunt beginnen met eenvoudige tools, platforms en content waarmee uw leden:Samen kunnen leren en kunnen samenwerken . Ze een ruimte kunnen bieden waar ze met elkaar kunnen leren, ideeën kunnen vormen en een echte verbinding kunnen opbouwen.
De lerende professional helpt je om te reflecteren op je eigen handelen en gedrag. Deze zelfreflectie levert bewustwording op, die je kunt gebruiken voor zelfontwikkeling. Dat laatste leer je vooral door te doen.