Als je pakket onderweg is beschadigd of zoekgeraakt, meld dit dan zo snel mogelijk bij ons via chat. Voor een pakket geldt standaard een vergoeding van €3,40 per kilo.
Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf. De verkoper is ook de afzender en heeft een (vervoers)overeenkomst met het postbedrijf. Jij als koper en ontvanger niet.
U kunt de items ook als gestolen opgeven als het bedrijf ze naar uw gebied heeft getraceerd, maar ze niet zijn afgeleverd. U kunt ook overwegen om DHL aan te klagen voor het niet leveren. U kunt maximaal $ 15.000 aanklagen bij de rechtbank voor kleine vorderingen in uw staat.
Vrachtvervoerders zijn volgens de internationale verdragen slechts beperkt aansprakelijk voor verlies of beschadiging van de goederen van klanten.
Direct de status van jouw zending bekijken? Via DHL tracking kun je snel en eenvoudig je zending volgen. Vul simpelweg jouw 10-cijferige DHL Express verzendnummer in voor de actuele status van je zending. Zo weet je precies waar ter wereld jouw pakket of document zich bevindt!
Neem dan binnen 30 dagen contact op met onze Klantenservice. Wij onderzoeken dan eerst wat er is gebeurd. Daarna laten we je weten of je online jouw claim kunt indienen. De eventuele financiële compensatie af van het gewicht van je zending en of je een verzekering hebt afgesloten voor je zending.
Zij geven aan dat het onderzoek bij DHL 4-5 werkdagen kan duren, en dat er dan pas verdere stappen ondernomen kunnen worden.
Kan ik bij DHL een restitutie aanvragen? Mocht jouw zending niet op de afgesproken tijd zijn afgeleverd, kun je contact opnemen met onze klantenservice voor eventuele restitutie. Deze 'geld-teruggarantie' is alleen van toepassing op DHL EXPRESS 9:00 en 12:00 (Export en Import).
Blijf samenwerken met de verzender
Aangezien DHL erop staat dat alleen de verzender claimprocessen kan starten, kunt u het beste met de verkoper samenwerken. En zelfs als u DHL niet zover krijgt om u te vergoeden voor uw gestolen aankoop, zijn sommige verkopers bereid om vervangende artikelen te sturen of restituties te geven voor gestolen pakketten .
DHL is verantwoordelijk tot het moment dat het pakket is afgeleverd. Wanneer een bezorger je bestelling op de afgesproken plek achterlaat, registreert hij dit en zie je dit terug in track en trace. Je ontvangt hierover ook bericht.
Mocht uw zending niet binnen 10 dagen na de verwachte levertijd zijn aangekomen, neem dan contact op met uw handelaar of online shop . De handelaar of online shop kan als onze contractpartner een onderzoek starten naar verloren items.
Zending staat langere tijd stil of lijkt vermist
In zo'n geval kun je het beste contact opnemen met de verzender. Maar wat als het pakket al is overgedragen aan DHL? – Ook dan adviseren we je contact op te nemen met de verzender. Die zorgt dat er een onderzoek naar je pakket wordt ingesteld.
In gevallen waarin de verkoper en koper hun verantwoordelijkheden correct zijn nagekomen, maar een pakket toch zoekraakt, ligt de aansprakelijkheid vaak bij het logistieke bedrijf . Het transportbedrijf wordt verantwoordelijk voor het verlies, met name vanwege hun nalatigheid of verkeerde behandeling.
Mijn post staat op “bezorgd”, maar ik heb niets ontvangen
Meestal krijg je je post of pakje dan later op die dag of de volgende dag. Heb je je post na 5 bezorgdagen nog steeds niet ontvangen? Neem dan contact op met de afzender. Samen met de afzender vinden we een oplossing.
Uw artikel is bezorgd door een koerier
Als u hiermee akkoord bent gegaan, is het niet de verantwoordelijkheid van de verkoper als uw bestelling zoekraakt. Als uw artikel niet op de afgesproken locatie is afgeleverd, is het de wettelijke verantwoordelijkheid van de verkoper om het probleem op te lossen .
Onze klantenservice start direct een onderzoek, zodat u - indien nodig - een claim kunt indienen. Zodra wij de benodigde informatie hebben ontvangen, wordt de claim onderzocht. Wij streven ernaar om binnen 10 werkdagen te reageren.
Hoewel de bezorger de taak heeft om het pakket af te leveren en de ontvanger op de hoogte te houden van de voortgang, draagt een webwinkel de verantwoordelijkheid om het pakket bij de consument te krijgen.
Wanneer de vervoerder de pakketten niet kan vinden, moet u een verzekeringsclaim indienen om de gecombineerde verzekerde waarde en verzendkosten van de verloren pakketten te dekken . Hiervoor hebt u het trackingnummer, bewijs van de waarde van het artikel en bewijs van verzekering nodig.
De klant moet DHL binnen 14 kalenderdagen na de verzenddatum schriftelijk of telefonisch op de hoogte stellen van een klacht over te late levering. Vermeld daarbij het rekeningnummer (indien van toepassing), het vrachtbriefnummer, de verzenddatum en de volledige informatie over de ontvanger bij DHL.
Dit biedt je een extra zekerheid: DHL Express behandelt jouw zendingen altijd met de grootste zorg, maar mocht er door omstandigheden toch iets fout gaan dan krijg je dankzij DHL Shipment Insurance de kostprijs vergoed om de schade te herstellen of om het product te vervangen.
Je gebruikt je zendingsnummer om de status van je pakket te checken. Dat kan via track en trace en in de Mijn DHL app. Je vindt daar alle informatie over je zending.
Als u geen traceernummer hebt, raden we u aan contact op te nemen met de expediteur. Als u echter andere referentienummers hebt, kunt u de zending mogelijk traceren via het traceersysteem van de business unit die verantwoordelijk is voor de zending (bijvoorbeeld DHL Express of DHL Freight).
Neem dan eerst contact op met die winkel als je pakje is zoekgeraakt. De webshop is jouw eerste aanspreekpunt en moet zorgen voor een oplossing. De verzender kan na jouw melding in conclaaf met het postbedrijf, zodat zij een onderzoek naar jouw verdwenen pakketje kunnen opstarten.
De verzender kan de schade bij DHL claimen. En mogelijk kan de verzender je voorzien van een passende oplossing, zoals een vervangende zending sturen of het teruggeven van het aankoopbedrag.