Wanneer u 112 belt, geef dan door:wat er aan de hand is;waar er hulp nodig is;welke hulpdienst er nodig lijkt te zijn: politie, brandweer of ambulance.
Bel je 112, dan krijg je binnen 10 seconden een centralist aan de lijn. Hij of zij vraagt: “Wil je politie, brandweer of ambulance spreken?” Je wordt meteen doorgeschakeld naar de juiste instantie; Bij de politie wil de centralist als eerste weten: Wat is er aan de hand? Waarom bel je?
Misbruik is strafbaar
Zonder noodzaak opzettelijk gebruik maken van een alarmnummer is als misdrijf strafbaar gesteld in artikel 142 lid 2 van het Wetboek van Strafrecht. Maximale straf drie maanden gevangenisstraf of een geldboete van 8100 euro.
Als je 112 belt krijg je een algemene 112-centralist aan de lijn. De centralist vraagt waar je bent en of je ambulance, brandweer of politie wilt spreken. Daarna krijg je de juiste hulporganisatie aan de telefoon. Als je belt vanaf een vaste telefoonlijn, dan weet de 112-centrale je locatie en telefoonnummer al.
Als u 112 belt met uw mobiele telefoon, dan ziet de medewerker van de centrale meldkamer uw locatiegegevens en mobiele gegevens. Hierdoor kunnen de hulpdiensten sneller aanwezig zijn om hulp te verlenen.
Bellen naar 112 is gratis. Als je geen beltegoed meer hebt, kun je in Nederland alsnog het noodnummer bellen. Zelfs zonder simkaart. Netwerkproviders in Nederland hebben met elkaar afgesproken dat zij de noodoproepen van elkaar overnemen.
Misbruik van 112 is strafbaar. Bij een onjuiste melding spoort de politie de beller op. De politie kan bij misbruik alle gegevens van het telefoongesprek opvragen bij de alarmcentrale.
Chat met de meldkamer via 112NL app
Als u niet goed kunt horen, praten of een andere taal spreekt, maakt u via de 112NL app contact met de meldkamer. Download de 112NL app voor iOS of Android.
In 2017 waren dat er bijvoorbeeld 2,6 miljoen. Maar daarbij valt wel op te merken dat zo'n twee derde daarvan terecht is. Dat komt neer op 1,9 miljoen 112-meldingen in een heel jaar. Dat betekent meer dan 4.500 gesprekken per dag en gemiddeld zo'n 200 telefoontjes per uur.
Het alarmnummer 06 - 11, waarmee mensen in een noodsituatie snel de politie, brandweer of ambulance kunnen bereiken wordt in de praktijk vaak misbruikt. Soms wordt een misbruikpercentage van 75 procent geregistreerd. Het percentage kinderen onder de misbruikers is hoog. Zij bellen vaak op de vrije woensdagmiddag.
Als je 112 belt komt de oproep binnen bij de landelijk centrale meldkamer in Driebergen.
Het nummer 112 bel je bij een noodsituatie. Je komt terecht bij de provinciale 100-centrale van de hulpdiensten, die de politie, de brandweer of een medisch team ter plaatse kunnen sturen. Op termijn zal 112 de nummers 100 en 101 vervangen.
De kosten voor een ambulance zijn wettelijk vastgesteld en komen al gauw neer op zo'n 700 euro. En heb je een hoger eigen vrijwillig risico? Dan zullen de kosten hoger uitvallen. Goed om te weten: kosten voor een ambulance worden alleen gerekend als de patiënt ook echt vervoerd wordt.
Op het scherm verschijnt 'noodoproep'. Als u dan de beltoets indrukt, belt u automatisch naar de alarmcentrale. Bijvoorbeeld als uw kind met uw (oude) mobiel speelt.
Het Politie WhatsApp nummer is 06 – 12 20 70 06. Het is handig om dit nummer bij de contacten in uw telefoon op te nemen.
Dat doen we nu natuurlijk met 112 Nederland. In deze app krijgt u in een zelf op te geven straal rond uw locatie precies te zien wat er allemaal gebeurt en elke melding kunt u op een Google-kaart terugvinden. Ook kunt u aanvullende locaties opgeven. Download '112 Nederland' hier.
De 112-Nederland app meldt 112 noodberichten in de omgeving van je mobiele telefoon en op zelf op te geven locaties. De app meldt alle relevante en actuele P2000 meldingen van het C2000 netwerk van de hulpdiensten: politie, brandweer, ambulance, KNRM en anderen in uw omgeving.
Bellen naar 0900-8844 kost dus extra geld. Boven de normale gesprekskosten komt een starttarief van 9,51 cent + 2,8 cent per minuut. Dit betekent dat een 0900-gespek gemiddeld 20 cent extra kost.
Geen ambulance noodzakelijk
Als er mensen in de buurt zijn met een EHBO of BHV-diploma, kunnen zij helpen. Als je 112 wel belt, hoor je van de meldkamer centralist waar je heen kunt gaan. In de meeste gevallen is dat de huisartsenpraktijk in de buurt. Het vervoer moet je dan zelf regelen.
Wie naar dit nummer belt, komt terecht bij de centrale van de hulpdiensten. Zij kunnen de politie, een medisch team of de brandweer ter plaatse sturen. 100 || Brandweer en ambulance: dit nummer bel je bij brand, bij een ernstig ongeval met gewonden en bij dringende hulp van medische aard.
Als u 112 belt voor een ambulance wordt u doorverbonden met de meldkamer ambulancezorg in uw regio. De medewerker van de centrale meldkamer vraagt wat er precies aan de hand is. De medewerker bepaalt of er een ambulance naar u toe komt.
Bel dan 0900-8844! Op dit nummer kunt u terecht met al uw niet-spoedeisende vragen en problemen. Zonodig wordt u snel doorgeschakeld naar het dichtstbijzijnde politiebureau.
Nog later werd het Europese noodnummer 112 ingevoerd, dat parallel werd gesteld met het nummer 100. Dankzij het centraliseren van de dringende hulpvragen en het uniforme oproepnummer voor het hele land, kon er gemakkelijker en efficiënter een beroep gedaan worden op brandweer, politie en medische hulpverlening.
Gelukkig zijn de kosten voor een ambulance en het eventuele vervoer naar het ziekenhuis opgenomen in de basisverzekering van je zorgverzekering. Er moet dan wel sprake zijn van medisch noodzakelijk vervoer en een enkele rit mag niet langer zijn dan 200 kilometer. De kosten worden dus betaald door je zorgverzekering.
U betaalt geen eigen bijdrage voor ambulancevervoer. Dit vervoer telt wel mee voor uw eigen risico.