Vier fikse dode hoeken. Een vrachtauto heeft forse dode hoeken. Gebieden rond de truck dus waar de chauffeur vanaf de bestuurdersstoel niet kan zien of er zich iets of iemand bevindt.
Vrachtauto's. Vooral bij vrachtwagens is de dode hoek groter, wat het gevolg is van de hooggelegen positie van de cabine en de grootte van het voertuig.
De dode hoek van een groot schip is het stuk voor de boeg dat vanuit de stuurhut niet te zien is. Dat gebied is vaak veel groter dan mensen zich beseffen, zeker als het binnenvaartschip bijvoorbeeld geladen is met containers. In het BPR staat beschreven dat de dode hoek van een schip 350 meter mag zijn.
De dode hoek is de ruimte rondom een auto waar je vanuit de binnenkant van het voertuig geen zicht op hebt. Deze hoeken worden ook wel blinde hoeken genoemd en kunnen leiden tot levensgevaarlijke verkeerssituaties. Zit je bijvoorbeeld links achter het stuur dan heb je geen zicht op het stukje straat net voor je auto.
Voordat je de richtingaanwijzer aanzet en gaat voorsorteren zal je op de volgende manier moeten kijken: Rechts afslaan: eerst in de binnenspiegel, dan voor de auto, daarna in de rechter buitenspiegel en in de dode hoek* (deze zit aan de rechterkant in het achterste zijraam.
Ook bestelwagens, bussen, autocars, tractoren, zelfs personenwagens, hebben een dode hoek. Het is wel zo dat de oppervlakte van de dode hoek rondom een vrachtwagen het grootst is. Dat heeft vooral te maken met de zithoogte van de bestuurder en minder met de lengte van het voertuig.
Vanaf 1 januari 2021 is het in Frankrijk verplicht om je voertuig te markeren met dode hoek stickers. Deze verplichting geldt voor alle voertuigen boven de 3,5 ton. De dode hoek stickers dien je zowel op de zijkanten als op de achterkant van het voertuig aan te brengen.
Vrachtwagens moeten aan verschillende eisen voldoen. Ze moeten bijvoorbeeld spiegels hebben waarmee de chauffeur de dode hoek kan zien. Of een tachograaf die de rijtijden en rusttijden registreert.
De dode hoek sensor waarschuwt als er iemand in je dode hoek zit. Door middel van sensoren die achter in de bumper van de auto zitten kan het verkeer detecteren. Zodra er iemand in de dode hoek zit gaat er een lampje branden op de buitenspiegel zodat je weet dat er iets in de dode hoek zit.
Blijf altijd rechts achter de vrachtwagen en zorg dat je de chauffeur via zijn buitenspiegel kan zien, dan ziet hij jou ook.
Een dode hoek spiegel vergroot uw zicht op achteropkomend en inhalend verkeer. U kunt ook het onzichtbare deel naast uw auto zien, bijvoorbeeld fietsers die in de dode hoek wachten. De dode hoek spiegel is verplicht voor vrachtwagens, maar helpt ook andere bestuurders.
De vrachtwagenchauffeur
Een vrachtwagenchauffeur moet veel spiegels in de gaten houden. Daarnaast moet hij rekening houden met de weer- en verkeersomstandigheden. Hoe goed hij ook zijn best doet, hij ziet lang niet altijd alles. Daarom is het van belang dat andere verkeersdeelnemers hier ook rekening mee houden.
Dodehoekstickers waarschuwen fietsers, voetgangers en kwetsbare medeweggebruikers voor de dode hoeken; plekken rondom het voertuig die de bestuurder niet ziet. De stickers zijn 25 cm hoog en 17 cm breed met daarop de tekst: 'Attention - Angles morts' ('Pas op - Dode hoeken').
De spiegelafstelplaats bestaat uit getekende vakken op bijvoorbeeld een parkeerplaats die de verplichte zichthoeken van de spiegels laten zien. Op deze spiegelafstelplaats stelt de chauffeur de spiegels aan de rechterzijde van de vrachtwagen juist af zodat ongevallen voorkomen kunnen worden.
Als jij de bestuurder kan zien, kan hij jou ook zien. Als jij de bestuurder niet kan zien, dan ben je heel waarschijnlijk ook onzichtbaar voor hem. In bochten, op rotondes en kruispunten waar de vrachtwagen links of rechts afslaat, blijf je best ver rechts achter de vrachtwagen.
Toelichting. Een grote wagen voor goederenvervoer heet in de standaardtaal een vrachtwagen of een vrachtauto. Vrachtauto wordt overwegend in Nederland gebruikt, maar komt ook in België voor. Vrachtwagen is zowel in België als in Nederland het meest voorkomende woord.
Als chauffeur mag u: maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag); per week maximaal 56 uur rijden (als u voldoet aan de voorwaarde hieronder); per 2 weken maximaal 90 uur rijden.
Welke opleidingen heb je nodig om vrachtwagenchauffeur te worden? Een vrachtwagenchauffeur heeft een C of CE rijbewijs nodig, ook wel het 'groot rijbewijs' genoemd. Daarnaast moet dit rijbewijs van een actuele 'code 95' zijn voorzien.
Vanaf 1 januari 2021 is een dode hoek sticker in Frankrijk verplicht op trucks, combinaties, touringcars en campers. Deze dode hoek (Angles Morts) markering is verplicht gemaakt om het verkeer veiliger te maken.
De stickers zijn online te koop in de webshop van AFTRI, voor 78 cent per stuk.
De dodehoeksticker die je op de camper moet plakken is 21 bij 17 cm groot en heeft geel en rood als dominante kleuren. Er staat met grote letters op: 'Attention! Angles Morts'.
Ga een keertje naar een verlaten plek/parkeerplaats waar je niemand tot last bent. En dan laat je heel erg langzaam de koppeling opkomen. Als de auto begint te bibberen hou je de koppeling vast, dus even niet verder laten opkomen. Als de auto dan niet meer bibbert kun je de koppeling langzaam los laten.
Kijktip 1: kijk ver vooruit
Door verder vooruit te kijken zie je een gevaarlijke situatie eerder aankomen en kun je hierop anticiperen. Wordt er vier auto's voor je geremd, dan kun je ervan uitgaan dat de auto direct voor je ook zal gaan remmen. Je kunt er dan op reageren door je snelheid alvast aan te passen.