Waarom gaat je elektrische fiets niet meer aan? Dit kan verschillende oorzaken hebben maar als je E-Bike ineens niet meer aan gaat is dit meestal een accu probleem. Controleer altijd als eerste of je accu vol zit.Veel e-bikes hebben een soort contact slot, controleer of de sleutel in de juiste stand staat.
Zet uw elektrische fiets aan. Houdt de aan/uit knop op het display minimaal 20 seconden ingedrukt. U zult merken dat de voor- en achterlamp heel snel achter elkaar gaan knipperen. Dit betekend dat de reset is voltooid.
Je zet de elektrische fiets aan met de aan/uit knop die je terugvindt op de accu of op het display. Je ziet het display dan aan gaan, waarop je gegevens kan aflezen zoals de gereden kilometers, accustatus en de huidige ondersteuningsstand.
Als je elektrische fiets ondersteuning wegvalt, kan dit meerdere oorzaken hebben. Een lege batterij is de meest voorkomende reden en zo op te lossen, namelijk opladen. Echter, als de ondersteuning van je elektrische fiets hapert of hij valt helemaal uit, dan is er meer aan de hand.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
U houdt langer plezier van de batterij als zo'n volledige laadcyclus maandelijks herhaald wordt. Veel e-bikes zijn voorzien van een handmatige 'resetknop' op het display of de behuizing. Het is aan te raden om deze resetfunctie regelmatig te gebruiken.
Hoeveel ben je kwijt voor het aanschaffen van een nieuwe accu? Dit is afhankelijk van het type accu dat je nodig hebt en het type fiets dat je hebt. Een nieuwe fietsaccu kan €200 kosten, maar de kosten kunnen ook oplopen tot €700 of meer. De gemiddelde kosten voor een nieuwe accu zijn €500.
Kosten: De kosten van een fietsaccu test is €29,95. Koopt u na de test een nieuwe accu dan worden de testkosten niet doorberekend.
Het kost u €10,- euro om een accu door te laten meten. Hierbij geven wij u ook een grafiek waarin U kunt zien wat de accu nog aan restcapaciteit over heeft.
Deze sensor zit meestal bij het achterwiel tegen de ketting aan. Een trapkrachtsensor meet hoeveel spanning de fietser op de ketting zet met het trappen. Deze sensor is op zichzelf een klein regelsysteem. Het meet door de buiging van een metalen plaatje de druk (koppel) op de ketting.
De werking van een elektrische fiets
De accu levert energie aan de motor, die er vervolgens voor zorgt dat de pedalen makkelijker rond gaan. Zo blijft u trappen, maar dan zonder moeite! Een of meerdere sensoren stemmen af hoeveel kracht de motor aan u levert.
Sommige displays hebben een knop voor de verlichting. Als deze op je fiets zit dien je deze in te drukken. Bij sommige systemen gaat de lamp direct aan. Bij andere systemen druk je de knop voor de verlichting een paar seconden in, vervolgens gaat de verlichting aan.
Als de fiets voor een langere tijd niet wordt gebruikt, komt de accu in een zogenaamde slaapstand. De slaapstand wordt beëindigd, als je de accu op het oplaadapparaat aansluit of als je op de push-toets op de accu drukt.
Belangrijk om te weten bij het opladen van een elektrische fiets accu. In principe is het opladen van de accu heel eenvoudig. Je neemt de accu, koppelt deze met behulp van de bijgeleverde lader aan het stopcontact, en je wacht tot het lichtje groen wordt.
Kan ik zelf mijn accu reviseren? Het is sterk af te raden om als particulier zelf een accu te reviseren, zelfs als u een achtergrond heeft in de elektrotechniek of eerder met accu's heeft gewerkt.
Laadtips voor elektrische fietsaccu's
Wanneer je de fiets langdurig stalt is het zaak de zekering te verwijderen (bij minimaal zes maanden stalling). Probeer een Ni-MH accu zover mogelijk leeg te rijden alvorens hem weer te laden. Op deze manier heb je het minste last van het zogenaamde geheugeneffect wat kan optreden.
Elke accu ontlaadt zichzelf heel langzaam, ook wanneer er niets mee gebeurt, waardoor de accu na een tijdje vanzelf diepontladen raakt. Een accu die eenmaal diep ontladen is geweest, zal na elke laadbeurt vrijwel meteen weer leeg raken. Dat is een onomkeerbaar proces waar je niks aan kunt doen.
Ook zonder accu kun je de elektrische fiets gewoon gebruiken, de trapondersteuning werkt dan echter niet meer. Hoe dien ik met de accu om te gaan? Accu's verliezen ook wanneer zij niet gebruikt worden na verloop van tijd wat energie. Daarom is het verstandig de accu regelmatig even op te laden.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
Een e-bike wordt met minstens dezelfde kwalitatief hoogwaardige materialen gemaakt. Het is echter wel zo dat de aanschaf van een e-bike duurder is dan bij een normale fiets. Dit is logisch, want bij een e-bike zit ook een fietsaccu en motoraandrijving. Een fietsaccu is overigens vaak na 5 tot 6 jaar aan vervanging toe.
We raden af om de fietsaccu op te laden als je slaapt. Verwijder de oplader als de accu vol is, maar let op: sommige acculaders laden en ontladen de accu automatisch. Deze fietsaccu's moet je in de lader bewaren om hem zijn werk te kunnen laten doen.
Hij kan je bovendien adviseren over het grote aanbod aan accu's en wat een nieuwe accu je gaat kosten. Afhankelijk van het vermogen en het merk kan dat variëren van 200 tot ongeveer 800 euro.