Over het tweede kwartaal van 2022 boekte zowel het al eerder goed draaiende KLM als Air France winst. In totaal werd er door het concern een nettowinst van 324 miljoen euro behaald. KLM is verantwoordelijk voor het grootste deel daarvan. De luchtvaarmaatschappij draaide een winst van 262 miljoen euro.
Tijdens de coronacrisis houdt het kabinet het noodlijdende KLM overeind met een steunpakket van in totaal 3,4 miljard euro. De Franse staat steunt Air France met 7 miljard euro en breidt zijn aandelenbelang uit. Parijs is dan verreweg de grootste aandeelhouder met ruim 28 procent. Den Haag heeft 9,3 procent.
1.260 vluchten per dag (gemiddeld)
We hadden gemiddeld 1.275 vluchten verwacht. Het aantal vluchten is ongeveer gelijk gebleven met de weken ervoor en was 86% ten opzichte van dezelfde periode in 2019.
Kort samengevat zijn dit de grootste luchthavens ter wereld:
Dammam, King Fahd International Airport (DMM): 776,00 km2. Denver International Airport (DEN): 135,71 km2. Texas Dallas/Fort Worth International Airport (DFW): 69,63 km2. Orlando International Airport (MCO): 53,83 km2.
Sinds corona is de (netto)schuldpositie van Air France-KLM geëxplodeerd tot 8,2 miljard euro eind vorig jaar. Die schuldenberg is veel te hoog afgezet tegen de verdiencapaciteit van 745 miljoen (ebitda) vorig jaar. Met een schuldratio van 11 was de noodzaak om de balans te repareren dus hoog.
Air France-KLM verkocht in april vorig jaar voor 3 miljard euro aan obligaties aan de Franse staat, die sinds de uitbraak van de coronacrisis garant staat voor in totaal 7 miljard euro aan leningen.
Luchtvaart hoeft nog steeds geen belasting te betalen voor kerosine en tickets. De Nederlandse luchtvaart krijgt al een flinke belastingvrijstelling van onze overheid. Op kerosine en tickets hoeft KLM namelijk 0 euro btw te betalen. Helemaal niets dus.
In 2023 zal KLM weer € 290 miljoen winst maken is de verwachting en dan zal het aandeel worden verhandeld tegen circa 10 keer de winst. Dat is ongeveer in lijn met sectorgenoten. Winstgevendheid kan echter mogelijk sneller volgen indien de olieprijzen gaan dalen.
Onderzoek wijst uit dat Schiphol zowel directe als indirecte positieve effecten heeft op onze economie. Ten eerste zorgt de luchthaven voor veel werkgelegenheid; tussen de 60.000 en 90.000 mensen werken op Schiphol. Bovendien levert de luchthaven tussen de 4 en 8 miljard euro aan geld op per jaar.
Om naar een hoger niveau te gaan heeft u de volgende XP nodig: Silver - 100 XP. Gold - 180 XP. Platinum - 300 XP.
Een medium haul vlucht (tot 2.000 mijl) levert 5 XP op (in totaal dus 10 XP extra). Vlieg je Premium Economy of Business dan loopt het extra aantal XP dat je verdient zelfs op tot 30 (First Class is niet beschikbaar op deze route binnen Europa).
Waarom is KLM geen staatsbedrijf? Omdat niet alle aandelen van de Nederlandse staat zijn. De Nederlandse staat bezit 9,3% van de aandelen in de holding van Air France-KLM en 5% in KLM.
Sinds mei 2004 zijn Air France en KLM Royal Dutch Airlines de grootste Europese luchtvaartgroep geworden: 1 groep, 2 luchtvaartmaatschappijen en 3 businesses.
Coronasteun. Met de uitgifte van die 1,9 miljard aandelen hoopt Air France-KLM 2,3 miljard euro op te halen. Het leeuwendeel daarvan wordt gebruikt om een deel van de steun terug te betalen die het bedrijf tijdens de pandemie van de Franse overheid kreeg.
Update 20 juli 2022: ASML laat weten dat het zijn dividendbeleid heeft herzien. Dividenduitkeringen vinden voortaan plaats op kwartaalbasis, te beginnen met een interim-dividend van 1,37 euro per gewoon aandeel dat op 12 augustus 2022 betaalbaar wordt gesteld.
Los van de slechts 400 meter lange startbaan, samen met vliegveld Matekane in Lesotho de kortste ter wereld, is het een gevaarlijk vliegveld. Aan de ene kant bevinden zich hoge rotsen, aan de andere kant eindigt de startbaan op een hoge klif in zee. Daarnaast kunnen piloten last hebben van stevige windvlagen.
Londen City Airport (Verenigd Koninkrijk)
Londen Southend Airport is de kleinste qua passagiersaantallen. De startbaan van het vliegveld is maar 1.508 meter, daardoor kunnen alleen de kleinere vliegtuigen gebruikmaken van de Londense zakenluchthaven.
Volgens veel reizigers staat het mooiste vliegveld ter wereld in Singapore. Hier vind je namelijk de Changi Luchthaven. Dit prachtige vliegveld staat bekend om de prachtige architectuur waarin veel natuur is verwerkt.