De bobine maakt gebruik van elektromagnetische inductie om de lage spanning van de accu om te zetten in een veel hogere spanning die nodig is om een vonk aan de bougies te geven. Wanneer het contactslot wordt ingeschakeld, stuurt de accu een elektrisch signaal met lage spanning naar de primaire wikkeling van de bobine.
Een bobine vervult als het ware de rol van transformator van het ontstekingssysteem: het zorgt voor hoogspanning die de bougie laat vonken. Bobines zitten in de cilinderkop op elke bougie gemonteerd en worden vaak erg heet. Soms zijn deze bobines samengebouwd tot een bobineblok.
Via de bougiekabels ontvangt de bobine stroom van de accu. De bobine zet deze spanning om in een hoogspanning. De bougies van de auto gebruiken deze spanning om een vonk te genereren. Deze vonk is nodig voor het verbranden van de brandstof.
Het verkeerd om aansluiten van de bobine is niet schadelijk voor de bobine. Een bobine is een spoel dus heeft geen polariteit dus kun je aansluitingen in feite omdraaien.
De laagspanningskant van de bobine wordt vanaf het contactslot (via aansluiting 15) voorzien van een gelijkspanning van 12-14 volt. (Bij oudere typen voertuigen 6 volt).
Een multimeter gebruiken - Het doormeten van de wikkelingen van de bobine op Ohm-weerstand is een mogelijkheid, wanneer het verwisselen geen optie is. Verwijder het onderdeel en plaats de pennen van de meter op de polen van de primaire wikkeling en vervolgens de secundaire wikkeling.
De bobine moet een spanning van circa 30.000 tot 40.000 volt opwekken om een vonk in de bougie over te laten springen. Hiervoor moet in de primaire spoel een ionisatiespanning van 300 tot 400 volt worden opgewekt.
Bobines in de ontstekingssystemen van moderne auto's genereren spanningen tot wel 45.000 V.
Een falende bobine, das toch niet zo'n punt. Kan ik doorrijden? Rijden met een defecte bobine kan serieuze schade aan je motor veroorzaken.
Als de bobine niet goed werkt, kun je onverbrande benzine in de katalysator krijgen.Deze kan hierdoor stuk gaan. Als je toch met de auto gaat rijden, houd de motorbelasting dan zo laag mogelijk. Rustig rijden en weinig toeren maken.
De meeste fabrikanten geven een levensduur van 80.000 tot 100.000 km voor bobines aan. Het kan echter zo zijn dat de bobine toch eerder slijt en aan vervanging toe is. Naast het aantal gereden kilometers, zijn er meer oorzaken waardoor de bobine defect kan raken.
De kosten om een bobine te vervangen liggen tussen de 120 en 180 euro, afhankelijk van de bobine die je nodig hebt en hoeveel arbeid er nodig is om de bobine erin te plaatsen. Het is mogelijk om de bobine zelf te vervangen, maar dit raden we af.
Vroeger waren de meeste motoren uitgerust met slechts één bobine, die iedere bougie onder spanning zetten. Tegenwoordig is vrijwel iedere motor uitgerust met aparte bobines, dus één bobine per bougie. Heeft uw motor dus vier cilinders? Dan heeft u vier bougies en vier bobines in uw auto zitten.
Als er 1 bobine stuk is hoef je er maar 1 te vervangen. Men zegt wel eens dat de kans groter wordt dat er dan meerdere stuk gaan als je er maar een vervangt.
Een bobine is net als veel onderdelen van een auto aan slijtage onderhevig. Dit komt door het constante gebruik en de weerstand van de bougies. Over het algemeen geldt dat hoe meer kilometers de auto heeft gereden, hoe meer kans op een defecte bobine.
U houdt het pinnetje van de bougie vonk tester tegen uw bougie (terwijl de bougie gewoon in uw cilinderkop gemonteerd zit en de bougiedop en kabel ook aangesloten zijn.) en dan probeert u te starten. Als u het pinnetje goed op de bougie houdt, zou u het lampje moeten zien flitsen. Probeer dit altijd een paar keer.
Moeilijk starten
Een van de meest voor de hand liggende tekenen van versleten bougies is een moeilijke start. Als je motor moeite heeft om te ontsteken en het lijkt alsof je de sleutel langer moet omdraaien voordat de motor aanslaat, is het tijd om je bougies te controleren.
86.000 km of 10 jaar voldoet best aan een redelijke verwachting voor een bobine. Als bij deze km stand een bobine stuk gaat is de kans groot dat de andere 3 het ook binnen de kortste keren begeven. Misschien heeft u er dus nog één te gaan. De bougies tijdig vervangen kan de levensduur van de bobines verlengen.
Maar uit specificaties van (huidige) bobines blijkt dat deze onderdelen pas bij temperaturen boven de 180ºC (!) mogen gaan klagen.
Komt er genoeg spanning vanuit de ontsteking de CDI in, dan weet je dat hier geen defect in zit. Dit kan je meten met een multimeter.
Zolang er spanning op de primaire spoel staat zal er geen spanning op de bougie staan. Je hebt wel degelijk een massa nodig voor de bobine. De secundaire wikkeling bij een bobine met een bougie ligt aan massa, anders zou hij nooit vonken naar het blok.
De ontsteking in een benzinemotor zorgt ervoor dat het mengsel van benzine en lucht wordt ontstoken aan het einde van de compressieslag. Het ontstekingssysteem bestaat bij de meeste benzine motoren uit een of meerdere (pen)bobine(s), bougies en een ECU of motorregelapparaat om alles aan te sturen.
Een bobine heeft een plus en een min, de minkabel gaat naar de verdelerkap toe, de plus gaat naar het "contactslot" toe.