Puzzels stimuleren de fijne motoriek en ontwikkelen het begrip van vormen. Denk er echter aan dat kleine kinderen zich meestal maar even kunnen concentreren op het puzzelen. Daarom is het nuttig om als ouder de beginnende puzzelaar bij het maken van de puzzel te helpen.
Puzzelen is ook goed voor de cognitieve ontwikkeling. Cognitieve ontwikkeling heeft te maken met leren, onthouden en problemen oplossen. Bij puzzelen leren kinderen bijvoorbeeld om vormen te herkennen. In het begin zijn dit simpele vormen, zoals een driehoek of vierkant.
Volgens neuropsycholoog Erik Scherder zorgt puzzelen voor een fitter brein. Hiermee bedoelt hij puzzelen in elke vorm. Het maken van een legpuzzel, of het maken van een sudoku of woordzoeker zijn allemaal vormen van puzzelen. Naast het fit houden van je brein, helpt puzzelen ook je geheugen te trainen.
Puzzelen leert je probleemoplossend denken
Om dat eindpunt te bereiken moeten onze kinderen goed nadenken en bepaalde strategieën ontwikkelen. Dit zelfstandig denken is van groot belang voor de verstandelijke ontwikkeling. Het is een voortdurend proces van probleemoplossend denken, redeneren en oplossingen ontwikkelen.
Het leggen van een puzzel werkt rustgevend en kan helpen om je stressniveau te verlagen. Puzzelen maakt een einde aan gepieker en dwingt je tot focus op één taak. Dit stimuleert een mindful staat van zijn die je normaal alleen met activiteiten zoals meditatie, dansen of yoga bereikt.
Puzzelen is goed voor de fijne motoriek. Als je ouder wordt, merk je dat het steeds lastiger wordt om een vaste hand te houden. Dit train je dan ook goed met puzzels. Daarnaast is het goed voor de concentratie, je moet er met je hoofd bij blijven.
De omschrijvingen stonden in de vakjes die bij normale kruiswoordpuzzels zwart of gekleurd zijn.De puzzeloorsprong is dus eigenlijk Deens, maar de naam 'Zweedse puzzel' ontstond nadat de puzzel in heel Scandinavië populair was geworden.
Een puzzel is een soort spel of raadsel dat men als tijdverdrijf probeert op te lossen. Iemand die zich bezighoudt met het oplossen van puzzels noemt men een 'puzzelaar'.
De puzzel die het meest voorkomt en die de basis vormt van allerlei andere puzzels is de aloude kruiswoordpuzzel. In dit traditionele diagram met de zwarte vakjes zoek je naar een willekeurige omschrijving waar je het antwoord op weet.
Puzzels die veel concentratie vereisen zijn goed voor je
Puzzels en spelletjes die veel concentratie en reactievermogen vragen kunnen je echt scherp houden en je geheugen trainen. De hersenen zijn namelijk 'plastisch', dat wil zeggen dat ze zich tot op hoge leeftijd kunnen aanpassen.
Puzzelen verbetert je geheugen
De rechter hersenhelft is de creatieve kant van ons brein, die het grote plaatje ziet en intuïtief werkt. Om de puzzel te kunnen leggen, heb je beide kwaliteiten nodig en dus worden zowel de rechter als de linker hersenhelft aan het werk gezet.
Leerlijn visuele discriminatie
Eind groep 2 kan het kind letters en cijfers herkennen en de eigen naam schrijven, Daarnaast valt het puzzelen onder de leerlijn visuele discriminatie.
Elk kind gaat op zoek naar een manier om zich functies en vaardigheden eigen te maken. Gebeurt dat niet door te puzzelen, dan zijn er nog zo veel andere spelletjes die specifieke motorische en cognitieve vaardigheden stimuleren. Forceer niets, want misschien krijgt je kindje dan wel helemaal een afkeer van puzzels.”
Tussen de 6 en 12 jaar leert het kind op school niet alleen lezen, schrijven en rekenen, maar ook steeds meer kennis (bijvoorbeeld geschiedenis en topografie). Als kinderen ouder worden leren ze ook om na te denken over hun eigen denken en leren. Ze kunnen daardoor ook nadenken over manieren om dingen te onthouden.
Gemiddeld doe je daar ongeveer 8 uur over. Maar is de moeilijkheidsgraad van een puzzel wat hoger (door bijvoorbeeld gekke stukjes) dan doe je er wat langer over. En met meer personen ben je natuurlijk sneller.
Puzzels met maximaal 10 stukjes zijn perfect voor kinderen van 2 jaar. Ze kunnen gemaakt zijn van hout of karton. Met een meer ontwikkelde handmotoriek kan het kind nu stukken in elkaar zetten en niet alleen in elkaar passen.
In al onze winkels hebben we puzzels met verschillende mooie afbeeldingen. Wat je ook zoekt: bij ons vind je altijd het ontbrekende stukje.
Ouleh wordt als antwoord gegeven aan iemand die een wens, een plan of een verwachting heeft uitgedrukt, en dan aanduidende dat hij zich met ijdele hoop vleit, in de zin van och kom / 't mocht wat! Maar het betekent ook gewoon 'zij' in het Arabisch.
Japanse puzzels zijn opgebouwd uit een raster van vakjes waar aan de bovenkant en rechterkant allemaal cijfers staan. De vierkante vakjes onder en links van de cijfer kan je inkleuren. Als je dit doet dan ontstaat er een afbeelding. Wat voor afbeelding dit is wordt bepaald door de cijfers.
Een symbool is een teken met een bepaalde betekenis. Door middel van verbanden of afspraken wordt duidelijk wat de betekenis van het symbool is. Het woord symbool stamt uit het Grieks: het woord symbolon betekent teken. Al heel vroeg begon men met het gebruik van symbolen.
Om een doorloper in te vullen heb je naast een uitgebreide woordenschat ook een heldere geest nodig. Wat ook kan helpen is een puzzel- of synoniemenwoordenboek. Uiteraard kan je ook het internet gebruiken als je een synoniem wil opzoeken.
Zoek in het diagram de woorden op die in de woordenlijst zijn weergegeven. Als alle woorden uit de lijst zijn weggestreept vormen de overgebleven letters van links naar rechts en van boven naar beneden gelezen de oplossing. Deze noteer je vervolgens bij de gemarkeerde omschrijving in het zweedse diagram.
Een Tectonic is een logisch puzzel bestaande uit een diagram dat is opgedeeld in zones. In een zone van n vakjes moeten de cijfers 1 t.e.m. n elk 1 keer voorkomen. Het is de bedoeling het diagram in te vullen, zodat er nergens twee gelijke cijfers elkaar raken (horizontaal, verticaal of diagonaal).