“Voorlezen draagt bij tot een beter taalgevoel en taalbegrip.Kinderen leren ook beter luisteren en trainen hun concentratievermogen.” Bovendien draagt voorlezen bij tot een beter taalgevoel en taalbegrip. Kinderen leren immers dat letters en woorden een betekenis hebben, en krijgen zo meer inzicht in taalgebruik.
Taalontwikkeling en geletterdheid
Voorlezen verrijkt dus de woordenschat en draagt bij tot een beter taalgevoel en taalbegrip. Kinderen die op jonge leeftijd regelmatig voorgelezen worden, leren later sneller zelf lezen en hebben minder moeite met spellen en begrijpend lezen.
Het prikkelt de fantasie en stimuleert onder meer de taal- en spraakontwikkeling en sociaal-emotionele vaardigheden. Wanneer je kindje wordt voorgelezen, maakt het bovendien op een aangename manier kennis met de wereld van de boeken. Een wereld waarvan het thuis en op school veel profijt en plezier kan hebben.
Interactief voorlezen stimuleert het begrijpend luisteren. Het is een werkwijze waarbij een kinderboek (prentenboek) herhaald wordt voorgelezen, onderbroken door specifieke vragen. De leerkracht stimuleert door interactie met de kinderen het verhaalbegrip, maar ook de taalvaardigheid en de woordenschat.
Lees de tekst rustig en duidelijk voor en zorg dat je gezicht duidelijk zichtbaar blijft. Maak gebruik van de mogelijkheden van je stem, maar let op dat je niet overdrijft. Maak tijdens het voorlezen af en toe gebaren om de woorden te verduidelijken. Breng tijdens het voorlezen af en toe een pauze aan.
Lees jonge kinderen liever vaker per dag kort voor dan één keer lang. Probeer vaste momenten in te plannen. Maak contact tijdens het voorlezen door je kind aan te kijken en vragen te stellen. Zorg voor verschillende boekjes in huis, bijvoorbeeld door je kind (gratis) lid te maken van de bibliotheek.
Abstract: Het -met aandacht voor zaken als articulatie, intonatie, mimiek en gestiek- verklanken van een tekst voor één of meer toehoorders. Een op de doelgroep gerichte tekstkeuze speelt daarbij een belangrijke rol.
Wie-wat-waar? Introduceer eerst de wie-wat-waar kaarten nadat je een verhaal of prentenboek hebt voorgelezen. Vraag de kinderen met behulp van deze kaarten over WIE het verhaal ging, WAT er gebeurde en WAAR het verhaal zich afspeelde.
Voorlezen versterkt de fysieke en socio-emotionele band tussen ouders en kinderen. – Woordenschatontwikkeling: De taal van prentenboeken en voorleesverhalen bevat een rijke woordenschat.
Lezen vergroot, zoals eerder gezegd, je kennis, je woordenschat en helpt je beter formuleren. Dit geeft een groot gevoel van zelfvertrouwen. Als je leest ben je even in een totaal andere wereld. Hierdoor doe je veel nieuwe ideeën op.
Naast de positieve effecten op de taalontwikkeling brengt het voorlezen van baby's ook veel sociale voordelen met zich mee. "De baby geniet van de sociale interactie die er is wanneer baby en de voorlezer samen tijd doorbrengen", zegt Fikkert. "En het is vooral heel veilig en gezellig."
Wie leest, leert de wereld!
Wie goed leest en verhalende en informatieve teksten begrijpt, kan kennis opdoen en zich ontwikkelen. Gaat het alleen om kennis? Nee, verhalen en gedichten helpen je kind en tiener ook om zich beter in te leven en om meer begrip te hebben voor anderen.
Voor de taalontwikkeling en het taalbegrip. Wanneer een kind veel voorgelezen wordt, leert het veel nieuwe woorden waardoor de woordenschat groter wordt. Ook hoort het wat goede zinnen zijn en hoe je woorden uitspreekt. Moeilijke woorden die je tegenkomt in een verhaal hoef je niet te veranderen of weg te laten.
Al vanaf het moment dat je baby nieuwsgierig om zich heen kijkt, kun je gaan beginnen met voorlezen. Dat is wanneer je baby circa 3 maanden oud is. Sommige ouders verheugen zich erg op dit voorleesmoment en halen de kinderboeken er al bij als hun baby nog geen week oud is.
De verteltas werd in 1995 in Engeland ontwikkeld door een oud-onderwijzer. Het concept is eenvoudig: Je neemt een prentenboek en stopt het in een mooie tas of doos. Daarna voeg je ondersteunend materiaal toe om het verhaal tot leven te brengen.
De lector is een functie in sommige christelijke kerken. Deze persoon is verantwoordelijk voor het voorlezen van bepaalde teksten uit de Bijbel.
Peuters leren het meest door zelf dingen te doen. Daarvan krijgen ze ook zelfvertrouwen. Probeer ze daarom veel zelf te laten doen, ook al moet je daar veel geduld voor hebben. Jassen en schoenen dichtmaken gaat natuurlijk sneller als je het zelf doet, maar peuters leren meer als je hen de kans geeft het zelf te doen.
Tussen de 6 en 12 jaar leert het kind op school niet alleen lezen, schrijven en rekenen, maar ook steeds meer kennis (bijvoorbeeld geschiedenis en topografie). Als kinderen ouder worden leren ze ook om na te denken over hun eigen denken en leren. Ze kunnen daardoor ook nadenken over manieren om dingen te onthouden.
Waarom leesplezier belangrijk is
Leesplezier is dé sleutel tot een betere lees- en taalvaardigheid. Als een kind met plezier een boek heeft gelezen, zal het daarna sneller een nieuw boek oppakken. Eerder dit jaar publiceerden de Raad voor Cultuur en de Onderwijsraad hun advies 'Lees!
Een gunstig leesklimaat versterkt de autonome leesmotivatie: het lezen voor het plezier en persoonlijke betekenis. Ouders en vrienden en vriendinnen zijn de belangrijkste stimulans voor kinderen. Hiernaast leveren ook docenten een bijdrage.
Lezen heeft een bewezen positief effect op woordenschat, spelling, begrijpend lezen en schrijven. Kinderen die minimaal 15 minuten lezen per dag, lezen 1.146.000 woorden per jaar. Hun woordenschat kan met 1000 nieuwe woorden per jaar groeien.
Jip en Janneke zijn twee kleuters (buurkinderen) die heel gewone, dagelijkse dingen meemaken. Elk verhaaltje in deze verzamelbundel is een afgerond geheel en speelt zich af in de kleuterwereld; alles is heel herkenbaar. Een geweldig voorleesboek voor peuters en kleuters vanaf ca. 3 jaar.